חוויות מטיול בפרובאנס

מילים במאמר: 1433   [ נצפה 3173 פעמים ]

טיול לפרובנס

רשם אבי גל מפי בתיה שרף

יצאנו בחודש מאי אני וארבע חברות נוספות לטיול בפרובנס. מעט מחוויות הטיול מובאות כאן בפניכם

יציאה מוקדמת מנתב"ג בטיסה ישירה לנייס. עם הגעתנו לקחנו את הרכב השכור שחיכה לנו במקום.

לאחר זמן ההכרות עם ה GPS והתברברות קצרה בדרך (הסתבר שנסענו לכוון מרסי במקום לכוון מונטה-קרלו) בעזרתה האדיבה של נהגת מקומית, התאפסנו ויצאנו לכביש החוף  N98 לכוון מונקו. היחס של האוכלוסייה המקומית היה חביב להפליא. כל הצרפתים שנתקלנו בהם לאורך כל הטיול היו אדיבים להפליא, עזרו לנו בחפץ לב תוך שהם "נותנים" מזמנם ועושים מאמץ כנה לסייע לנו. יתכן ובזכות הצרפתית העילגת שלנו שלא אחת גלשה מבלי משים לאנגלית שוטפת.

הדרך למונקו מרהיבה ביופייה. מצוקים ירוקים עם בתים משתלבים בנוף הירוק. מראה המפרצים ומעגני היאכטות שלאורך הריביירה. שלל הגוונים של המים מתחלפים בין ירוק לכחול גורמים לך רצון להיטמע בתוך הנוף ולהיות חלק ממנו.

מונטה-קרלו נגלת לעיננו כמו מצוק העשוי בתים על בתים, ארמונות לקוחים הישר מספרי האגדות. היופי הרב של אותם המבנים והשתלבותם בנוף עוצר הנשימה מסבירה מדוע עשירי העולם, ניכסו את האזור לעצמם.

הסיור בעיר מאפשר הצצה לעולמם של בעלי הממון. הכול מוקפד, נקי מצוחצח. הבתים, השדרות, הפארקים והמכוניות. המכוניות שרואים שם מהווים חוויה תיירותית כשלעצמה. ניתן לחזות שם ב"צעצועים" מדהימים ביופיים. שלל צבעים ודגמים מתוך יצירות הפאר של מיטב מעצבי ויצרני המכוניות.

בצער רב הסתובבנו לנסיעה חזרה לכוון Apt שם נמצא המלון. המרחק ממונטה-קרלו למחוז חפצנו הנו כ 240 ק"מ והשעה המאוחרת, "אילצו" אותנו לבחור בכביש המהיר. כשירדנו ממנו נכנסנו לתוך ההוויה הכפרית של אזור פרובנס. עשיר בכרמים ומבנים נבלעים בנוף המקומי. כבישים מפותלים ושדרות עצים.

עצירה אקראית באחת מן העיירות שבדרך , חזיון קלאסי של בתים ישנים, כנסיה מקומית וככר העיר מרופד בשחקני כדורת שזהו סוג הבילוי החביב על הצרפתים כולם. בbonnieux עצרנו לאכול במסעדה, אוכל צרפתי קלאסי המחיר איננו זול, כ 28 יורו לסועד אבל שווה בהחלט. האוכל איכותי וטעים והחוויה משובבת. נסיעה קצרה משם הביאה אותנו בסביבות 10 בלילה למלוננו שהיה מלון דירות, נעים ויפה שהקשיש שמנהל אותו חביב להפליא ומסביר פנים. מאחר וזה מלון דירות לא היה איש שיפתח לנו את הדלת בשעה מאוחרת והתחלנו להסתובב ולחפש מי ואיפה. ברור קצר העלה שהמפתחות מחכים לנו מתחת לשטיח בכניסה. המקום מצוין!

בבוקר המחרת יצאנו לחפש מקום לאכול ארוחת בוקר. "נפלנו" על מרכז קניות וזיכינו ב window shopping  יחד עם הארוחה בקפטריה המקומית. נינוחות ושבעות יצאנו ל Gordes יעדנו הבא. הכל ירוק, הכל פורח, הכל מושקע. עצים מעוצבים, שדות ענקיים של נוריות פורחות והכל ירוק, ירוק, ירוק. הנוף הטופוגרפיה והטיפוגרפיה משתנים תדיר. ממישורים ירוקים, למצוקים תלולים, דרכים מתפתלות. השילוט בדרך, איכותי וברור.

Gordes הנה עיירה ציורית עתיקה ובעלת יחוד חזותי. הארכיטקטורה של המקום משתלבת בהרמוניה מלאה עם המצוק עליו היא ניצבת והמראות מעוררים התפעלות. טיול בעיר העתיקה חושף סמטאות נקיות ויפות בתים עם חזות שהשתמרה מאות שנים ומצודה גדולה שבחרנו להיכנס אליה. באותו יום התקיים במקום שוק איכרים. המראה ססגוני, האנשים חביבים ואדיבים והתחושה הייתה של חיים רגועים ושלווים.

המשכנו בדרכנו למנזר השתקנים העתיק. המנזר מבנה אפור נטוע בתוך עמק ירוק וציורי. בניה אופיינית לימי הביניים שהשתמרה עד היום. בחרנו לצפות במנזר מבחוץ מבלי להיכנס פנימה.

תוכנית ההמשך הובילה אותנו למקור הנביעה של מעינות Fontaine . שוטטנו לאורך הנהר השוצף המנוצל בין השאר ליצירת חשמל כמו גם מפעל נייר המצוי על גדותיו. ההליכה לאורך הנהר עד למעיין מהנה כשלעצמה. בדרך נתן לראות מבנים ושרידי מבנים, שכלל לא ברור כיצד הוקמו ולצורך מה. יעדנו הבא הייתה עיירה בשם Rosullin מחמת גחמה של ה GPS לא הצלחנו להזין את שם המקום, לפיכך נסענו על ה-"בערך" לקח לנו כ 30 ק"מ של נסיעה להבין שה"בערך" זה בכלל לא ב"דיוק" הסתובבנו חזרה בכוון המלון. השעה כבר מאוחרת, שוטטנו מעט בעיירה שבה נמצא המלון תוך הבנה שהמקום בהחלט שווה סיור בשעות היום.

אורו של יום ונסיעה קצרה הביאה אותנו ל Apt לסמטאות הצרות של העיר העתיקה מדרכות וכבישים מרוצפים בסגנון ארופאי, חנויות מזמינות וחומת עיר עם מגדל פעמון מרשים. בהמשך החלטנו לקזז את הפער של יום האתמול ולנסות להגיע ל Russillon  כפי הנראה מחמת איות שגוי ה GPS נכנס למצב קטטוני ונאלצנו לנווט (בקלות) בעזרת שלטי התנועה. משך הנסיעה הנו כשעה. נכנסנו למוזאון המדגים את יצירות הORCH    (סוג חמר) בסמוך לעיירה. המוזיאון בהחלט שווה ביקור, ההסברים תמציתיים ואינם מייגעים. מראה העיירה הנו חוויה כשלעצמה. אדום על כל גווניו. מרחוק ומקרוב, העין לא שבעה וזו אחת הסיבות שציירים רבים השתקעו בחבל ארץ זה. מגוון המראות הנו בלתי נדלה!

הטיול בסמטאות השטופות באדום עם מעברים לצהוב, הגבעות מהן כורים את חומרי הגלם, שלל צבעים שציירה יד אלוהה.

יצאנו סמוקים מהאבק והמשכנו לכוון Geucaive הצצה חטופה בטירה שנמצאת ב Teraston Carpantera המקום כיום הנו בעל אופי איסלמי ורואים זאת היטב בחנויות האופנה. רעלות הנן פריט נפוץ. חזרה למלון.

את הבוקר פתחנו בביקור בטירת מלך פרובנס Teranesse Castel (טירה זו מייצגת את כל הטירות האחרות שתוכלו לפסוח עליהן) חזותה מרשימה ומזכירה את הטירות כפי שאנו מכירים מן הסרטים. נהר סובב סביבה, שערי הברזל בכניסה נעקרו מזמן אך הסימנים המעידים על קיומם עדין נותרו. גודל הטירה כמו גם גודל החדרים מרשימים ביותר ולנו קשה בכלל להעריך מה היה צביון החיים בתוכה וכמה אנשים היא אכלסה. החדרים כיום עומדים ריקים, פריטים מן הטירה נלקחו לצורך תצוגה במוזאונים של פריז. עלינו לגג ממנו ניתן לצפות על פרובנס. ממקום התצפית נתן להבחין בטירות נוספות הממוקמות על ההרים/גבעות בסביבה. (הטירה איננה נגישה לבעלי מוגבלויות)

Beaux De Provance אחד מרגעי השיא בטיול כולו. במקום ישנה מחצבה ענקית (בלתי פעילה) על קירות ההר מוקרנות תמונות של גדולי הציירים כמו מאטיס שאגאל, רנואר בליווי מוזיקה. לחזיון זה מתאים גם מתאים להשתמש  במילה "מהמם" (שנשחקה מזמן בסלנג הישראלי)

משם טילנו ברגל לכפר הסמוך תיירותי במהותו וגרים בו 20 איש והוא פעיל בעיקר באביב ובקיץ. מולו נמצא כפר שמתגוררות בו כ 500 משפחות. בכפר התיירותי סמטאות יפיפיות חנויות מעוצבות ובקצה הדרך כנסיות מרשימות ביופין ובפשטותן. לאורך הדרך תצפיות לנוף מדהים וההליכה בו מרתקת. (בעיה לבעלי מוגבלויות בסמטאות התלולות). משם המשכנו ל San-Remy-De-Provance  עיירה קטנה ויפה, עם רחובות פורחים וסמטאות יפות. שווה טיול בחלק העתיק. נסיעת המשך ל Pont-Du-Gair זהו אקוודוקט ענק הגדול בעולם, על גודלו ועוצמתו ניתן לעמוד רק שעולים על הגשר. חזרה למלון.

היום תוכנית הטיול הובילה אותנו ל Arles עיר בה בילה ואן גוך חלק משנות יצירתו. אין במקום ולו זכר ליצירותייו מאחר והוא נודה באותה התקופה. בעיר קיים תיאטרון רומי עתיק (כרגע לא ניתן לבקר בו עקב עבודות שיחזור) לקחנו רכבת חשמלית לתיירים שלקחה אותנו לסיבוב בן כחצי שעה בעיר. ניתן לצפות בסיור בכל העיר, מומלץ. המשכנו בטיול רגלי בסמטאות העיר שרובה מרוכזת בתוך חומה שהשתמרה בחלקה עוד מהתקופה הרומית. משם המשכנו לשמורת Comarague נסענו בשמורה משך כשעה, ראינו שוורים סוסים לבנים וציפורי פלמינגו ומשם המשכנו ל Aigues Mortes עיר המוקפת חומה אופינית, נעים ומרשים. בכיכר המרכזית הזמנתי קרפ-סוזט לא מומלץ! מן הראוי לציין שבמהלך כל הטיול המרחקים מהנקודות שנבחרו היו סבירים לחלוטין ושילוט ההכונה בדרכים נהיר ובהיר. חזרה למלון מהשמורה מרחק של כשעה וחצי נסיעה.

היום התכוונו להגיע בבוקר לאביניון אבל..לל בזבזנו את כל הבוקר על תיקון פנצ'ר ואוזלת יד וחלמאות נוסח לואי דה פינס (ברכבים השכורים ככלל אין צמיג רזרבי). כולם היו אדיבים כולם ניסו לעזור אבל בדומה לסיפור של אפרים קישון על הפתיל-רוזט (למי שמכיר) הגרר שהגיע ראשון היה קטן מדי. הגרר שהגיע שני, היה גדול מדי בסוף לקחו אותנו לאביניון ונתנו לנו רכב חלופי. לציין שהכל היה בנחת בשלווה בלי ויכוחים או חיכוכים כולם רצו לעזור. שהצלחנו להגיע לאביניון הסתבר שהיה בהחלט כדאי. בגשר המפורסם צפינו מרחוק. הביקור בארמון האפיפיורים מצליח להחזיר את המבקר בזמן כמה מאות שנים אחורה (אינו נגיש לאנשים עם מוגבלויות) הטיול בארמון נמשך כשעה וחצי. התמזל מזלנו כשיצאנו משם התנגן בכיכר העיר קונצרט, עמדנו והאזנו לו משך שעתיים , שווה כל דקה. לעיר כדאי להקדיש בין חצי יום ליום שלם מאחר ובשעות הבוקר ניתן לשוטט בשווקים. התוכנית הייתה אמורה להביא אותנו באותו היום לאורנז' מחמת העיכוב של הבוקר לא עלה בידינו להגיע לשם והשעה המאוחרת שלחה אותנו חזרה למלון ב Baucair  .

יום המחרת הביא אותנו לבירת המחוז הפורמלית Ai-de-Provance  מרחק נסיעה של כ 40 דקות מהמלון .העיר יפה מסודרת נקיה ונעימה לעין. היה כיף להסתובב ברחובות על אף שמחמת יום א' בשבוע הכול היה סגור. את שוק האוכל תפסנו בזנבו והספקנו רק במעט. (הקתדראלה במקום סגורה בימי א'). משם התחלנו את המסע בכיוון חזרה לשדה התעופה בנייס. בדרך עצרנו ב   Casis  עירת קיט לחוף הים שבנויה לרגלי מצוק. פינת חמד השווה הרבה ציורים. יאכטות במעגן המרינה, קזינו אחד והרבה בתים בעלי חותם של אצולת הממון. הקניות במקום יקרות מאד, אצולת הממון אמרנו, אבל מאד נוח ומושך להסתובב בה.

משם נסיעה בת שלוש שעות בערך למלון בנייס. את הדרך עשינו בדרכים צדדיות על מנת להמנע מתשלום כבישי האגרה, רווח נקי למי שעיתותיו בידיו. שנת הלילה ולמחרת טיסה לתל אביב .

שבוע ימים מענג!

הכותב הנו מדריך טיולים וטיולי נכים לסין, סלובניה, אנגליה וסקוטלנד http://www.trendline3d.com/index.php/he/