דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


טיפול בכאבי גב תחתון 

מאת    [ 12/06/2013 ]

מילים במאמר: 645   [ נצפה 3086 פעמים ]

טיפול בכאבי גב תחתון

הגב הוא בעצם מרכז הגוף, הוא מספק תמיכה לראש ולאחורי הגוף, אחראי על יציבה ותנועתיות ובעצם אפשר לומר שהוא משמש כעמוד התווך והמשענת של כל הגוף. מתוקף תפקידו, מיקומו והאחריות המוטלת על כתפיו  הוא גם מועד להרבה כאבים וחוסר נוחות. כאבי גב תחתון הינם הנפוצים ביותר בכאבי הגב. יתר על כן, שכיחותם הגבוהה באוכלוסייה היא אחת הסיבות העיקריות בגינן אנשים פונים לרופא משפחה ומפסידים ימי עבודה.

גב תחתון  וכאבי גב תחתון

ראשית מדובר בכאבים באזור בגב שבין הצלעות לעכוז, אשר לעיתים מלווים בתחושת נוקשות, גב תפוס וקושי או מוגבלות בתנועה. האזור נקרא האזור הלומברי של עמוד השדרה אשר, מורכב מחמש חוליות L1-L5. החוליות הינם מבני עצמות המופרדים בבולמי זעזועים הנקראים דיסקים בין חולייתיים העשויים מרקמה סחוסית אשר במרכזה נוזל דמוי ג'ל, תפקיד הדיסקים הבין חולייתיים הוא בלימת עומסים המופעלים על החוליות ומניעת חיכוך ואפשור תנועתיות בין החוליות. בנוסף ישנם שרירים ורצועות אשר עוזרים לשמור על החוליות יציבות ולאפשר תנועה מפרקית. וכן חוט השדרה ומערכת העצבים המרכזית העוברים בתוך החוליות ומעצבבות את כל אברי הגוף דרך העצבים היוצאים מבין מבני החוליות. אם הלחץ בין החוליות מוגבר, למשל בעת מאמץ ממושך על מבנה עמוד השדרה, עומס יתר, חבלה או שחיקה עלול להיווצר בקע בקרומים של הדיסק הבין חולייתי שגורם לזליגת הנוזל בינהם, מצב זה מכונה פריצת דיסק. או לחלופין עומס יתר עלול לגרום דיסק לבלוט מעט החוצה ממסגרת המנח הטבעי שלו מצב זה נקרא בלט דיסק. היות והחוט השדרה ומערכת העצבים המרכזית עוברים בתוך תעלה בתוך עמוד השדרה ועצבים יוצאים מבין מעברים במבנה החוליות בכדי לעצבב את האיברים בגוף הם עלולים להיות חשופים למגע ונזק כתוצאה ממצבים רפואיים שונים הנגרמים בחוליות עצמן ובדיסקים בנוסף, לכאבי גב תחתון עשויים להקרין כאב לאיברים שונים כמו אזור העכוז והרגליים.

מהם הגורמים לכך?

מטבע הדברים תחושת הכאב מלחיצה וגורמת לאנשים לחשוש מפני מחלות ופתולוגיות חמורות, כאשר ברוב המקרים, (בכ-97% מהם) הכאב הוא מכני ומוגדר כלא ספציפי. דהיינו, לא ניתן למצוא את הסיבה לכאבים. זאת מכיוון שהם יכולים לנבוע מתנועתיות יתר, יציבה לקויה, ישיבה ממושכת, הרמה או סחיבה של דברים כבדים, משקל עודף, כאבים אשר אופייניים לגילאי 60 פלוס וכן הלאה. הסיבות הפחות נפוצות לכאבים אלו עלולות להיות; פריצת דיסק, בלט דיסק, העלולים לגרום לדלקת מקומית בסמוך לעצב, מגע בעצב כתוצאה מפריצה או בלט דיסק אשר עלולים לגרום להקרנת כאב לאזור הרגליים, הצרות תעלת חוט השדרה, תזוזת חוליה, דלקות מקומיות בשרירים  ואו גידים, חבלות, גידול, שבר,שינויים ניוונים  זיהום ועוד.

מהו תהליך האבחון?

הרבה מהמטופלים פונים לרופא בציפייה שישלח אותם לצילומי רנטגן והדמיות ( CT, MRI), אבחון מדויק וספציפי הוא חשוב אך יש לזכור שחלק מכאבי הגב יחלפו תוך ימים ספורים ולעיתים לא נדרש הן מבחינה רפואית והן מבחינת הקרינה שהמטופל נחשף אליה שלא לצורך לבצע בדיקות אלו. על כן, היום מקובל לברר מהי ההיסטוריה הרפואית של המטופל, לעשות בדיקה גופנית מקיפה על מנת להבין מה מקור הכאב, (האם מהשרירים, העצמות וכדומה) ובהתאם לכך להפנות לבדיקות, טיפולים משלימים וכו'.

אז איך מטפלים בכאב?

כאשר מקור הכאבים הוא ממחלה או פתולוגיה אקוטית ישנו שימוש בתרופות ולעיתים אף ניתוח. אך ברוב המקרים אין צורך בכך וישנן לא מעט דרכים להקל על הכאב ולהחזיר תנועתיות. למרות האמונה הרווחת שמנוחה מוחלטת במיטה מסייעת, עדיף דווקא לנסות ולחזור לפעילות מתונה ואף פעילות אירובית קלה כמו הליכה. יחד עם זאת, טיפולי רפואה משלימה נמצאים כיעילים יותר ויותר בהפחתת כאבים והחזרת תנועתיות.

אילו טיפולים משלימים מומלצים?

היום ישנו מגוון רחב של טיפולים אפקטיביים במצבים של כאבי גב תחתון כמו למשל: טכניקות עיסוי שונות, טיפול בנקודות טריגר – Trigger Point Therpay , שיקום תנועתי אוטופדי, קינזיו טייפינג תראפי – Kinesio Taping Therapy דיקור מערבי יבש – Dry Needling  ועוד. למרות שברוב המקרים (כ-90%) הכאבים חולפים מעצמם תוך מספר ימים עד מספר שבועות, חבל לסבול וכדאי לפנות למטפל מוסמך ומקצועי על מנת לחזור לתפקוד ולאיכות חיים.

טיפול בכאבים והגבלות תנועה, דרך שיטות טיפול טבעיות המבוססות על הרפואה המערבית, מומחיות בגישות טיפול רפואי אינטגרטיבי כמו: שיקום תנועתי אורטופדי, טריגר פויינט,רכבות אנטומיות, דיקור יבש מערבי,  קינזיו טייפ ועיסוי רפואי ומשולב. שיקום תנועתי אורטופדי בכיר, התמחות בטיפול בספורטאים, קינזיו טייפינג עם התמחות בפציעות אורטופדיות ופציעות ספורט, מוסמך לטיפול בנשים בהריון. חבר בחברה הישראלית לרפואת שריר שלד, חבר באיגוד מקצועות העיסוי בישראל והלשכה למקצועות בריאות משלימים  RCP-M12959. www.yafimetapel.co.il    info@yafimetapel.co.il">target="_blank"> info@yafimetapel.co.il מטפל באזור כפר סבא  והמרכז




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב