דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


האח הגדול-גרסת הפריזמה. 

מאת    [ 09/06/2013 ]

מילים במאמר: 507   [ נצפה 4059 פעמים ]

כפי שגילו לאחרונה אזרחי ארה"ב, הממשל הפדראלי ובעיקר סוכנויות הריגול והביטחון שלו, ניהלו מעקב ברשת האינטרנט, תוך שימוש במספר אתרים פופולאריים ורשתות חברתיות רבות משתמשים, אחרי תושבים בארה"ב לצורך מניעה וניטור של פעילויות חשודות בטרור או בפגיעה בביטחון המדינה.

באמצעות התוכנה המכונה "פריזמה", אספו ארגוני הביטחון האמריקנים מרשת האינטרנט, מספר רב של פרטים, נתונים ומידע על תושבים זרים בארה"ב, החשודים בניסיונות פגיעה בביטחון הלאומי בארה"ב, וזאת מתוך שיחות פרטיות הן ברשתות חברתיות והן באתרי שיתוף מידע וקבצים ברשת האינטרנט.

מיותר לציין, כי איסוף מידע מאתרים ומרשתות מסוג זה, אינו עניין של מה בכך. שוב נשאלת השאלה האם בשם ההגנה כביכול על הביטחון, מותר למדינה לעקוב ולחדור לנתונים הפרטיים של אדם כזה או אחר, ועל השיחות הפרטיות שהוא מקיים עם אנשים אחרים, כחלק ממגמת השיתוף הקיימת כיום ברחבי רשת האינטרנט.

אין ספק כי ישנה בעייתיות מסוימת, בחדירה של המדינה לפרטיות של האזרח הממוצע ושומר החוק. אותו אזרח, שלתומו מנהל חשבון ברשת חברתית כלשהי, או באתר אינטרנט כזה או אחר, אינו מצפה שהמדינה תהיה חלק מ"רשימת התפוצה" שלו. זו גם זכותו של כל אזרח, לצפות מן החברות המנהלות ומפעילות את אותם אתרים ורשתות חברתיות, שלא יאפשרו למידע הפרטי שלו, לזלוג ולהגיע אל כל גוף אחר כלשהו, אם אינו חפץ בכך. זאת מכיוון שאותן חברות, מצהירות השכם וערב, כי המידע המועבר בין המשתמשים שלהן, יישמר חסוי ואינו יועבר לצד שלישי כלשהו. זהו חלק ממערכת האמון הבסיסית, בין החברות המפעילות את אותם אתרים, לבין המשתמשים שלהן.

ככל הנראה, וכפי שאמר לאחר פרסום הסיפור נשיא ארה"ב אובמה, אכן "אין ביטחון ללא פגיעה בפרטיות". ייתכן כי על כולנו להבין מכך, כי כלל המידע והנתונים של כולנו, אינם נמצאים תחת רשותנו הבלעדית. כנראה שבין אם נרצה בזה ובין אם לאו, כל החומר שאנו בוחרים לעלות לרשת ולשתף, לא נשאר רק בינינו לבין האנשים שבחרנו להעביר אותו אליהם, אלא עלול להיות גם נחלתו של מנגנון הביטחון של המדינה שלנו, או אף של מדינה אחרת. ייתכן שידיעה שכזו, תשנה באופן מהותי, את סוג המידע והאינפורמציה שיבחרו חלק מן האנשים, לשתף או לא לשתף ברשת האינטרנט, וסיבותיהם עימם (בין אם זה נעשה באופן תמים ולגיטימי, ובין אם יש גם מניע נסתר מאחורי הדברים).

אין ספק, כי המטרה שלשמה נאסף המידע, שהיא ע"פ הצהרת גורמי הביטחון האמריקניים מניעת טרור ופעולות מסוכנות אחרות כנגד ביטחון המדינה, נתפסת כמטרה לגיטימית, שיש להשתמש בכל אמצעי שניתן, על-מנת להשיגה. ואולם, קשה להעריך כי המשתמש המקומי והפרטי, יכול לקבל את הפגיעה והחדירה לפרטיותו כעניין של מה בכך. אותו אזרח שומר חוק, שמשתף ברשת האינטרנט את מכריו בעניינים פרטיים, לא אמור להינזק מכך, שהמדינה הופכת בעל כורחו, ל"שותפה" בחשיפה לאותו מידע. מה גם שאי אפשר שלא לתהות ,שאם המדינה חודרת לאותם מאגרי-מידע, ושולפת מהם נתונים, מה ימנע גם מארגונים פליליים או ארגונים מפוקפקים אחרים, לעשות בדיוק את אותו הדבר, ולהשתמש באותו מידע לצורך השגת מטרותיהם, כנגד אותם ארגוני ביטחון עצמם, בבחינת "הצייד הופך לניצוד".

נראה כי על כולנו להבין ולדעת, שהמידע אותו אנו מעלים לרשת, יכול להגיע גם למקומות אחרים לגמרי, ממה שציפינו בהעלותנו את המידע לרשת האינטרנט. בין אם המידע הזה יגיע לידיים מהימנות או לידיים מפוקפקות, עניין זה כבר אינו בשליטתנו. "האח הגדול" כבר כאן, גם אם לא נרשמתם לאודישנים של התכנית.

צפריר זוהר


סטודנט למדע-המדינה ויחב"ל


הרצליה.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב