דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


השוואת נתונים בין מקרי רשלנות רפואית במדינות המערב 

מאת    [ 09/06/2013 ]

מילים במאמר: 521   [ נצפה 3823 פעמים ]

רשלנות רפואית היא חלק בלתי נפרד מהגידול במספר הטיפולים אליהם מופנים אזרחים במדינות דמוקרטיות. בעוד בעבר הטיפול הרפואי היה נחלתם של בעלי הממון בלבד, כיום כל אזרח מבקר לפחות פעם בשנה אצל רופא מומחה. לפעמים הביקור מתבצע למען בדיקה תקופתית בלבד, אך ברוב המקרים טיפול מאסיבי יינתן רק לאחר אבחון ואינדיקציה לבעיה רפואית ספציפית. יחד עם זאת, מעניין להשוות נתונים בין מקרי רשלנות רפואית במדינות המערב. בצורה כזו ניתן ללמוד מהי כמות התביעות בכל מדינה, מה כמות הזכיות אותן קובע בית המשפט ומה גובה הפיצויים הממוצע או הנפוץ.

תביעות רשלנות רפואית בארצות הברית

השוואת נתונים בין מקרי רשלנות רפואית צריכה להתחיל מארצות הברית. היות ומדובר על מדינה ענקית בה רק לאחרונה התקבל חוק הבריאות הממלכתי, קשה לעקוב אחר נתונים כלליים ויש לבחון את הערים הגדולות. בניו יורק לדוגמא מוגשות יותר תביעות בגין רשלנות רפואית בניתוחים, לעומת לוס אנג'לס בה רוב התביעות הן לאחר טיפולי קוסמטיקה וטיפולים אסתטיים. כאן ניתן למצוא קשר בין התרבות המקומית של תושבי ניו יורק לבין תושבי לוס אנג'לס, כמו גם כמות המהגרים הקיימת בכל עיר. מעבר לכך, כמות הטעויות הרפואיות אשר מביאות להרג של מטופל עומדת בארצות הברית על טווח של 44,000-98,000 בשנה. מתוך הכמות הזו, בערך 7,000 אנשים בשנה מתים כתוצאה מנטילת תרופה שאינה מתאימה להם. בנוסף, 1 מתוך כל 131 מקרי מוות מתרחשים לאחר אשפוז ומעל 10,000 תביעות רשלנות רפואית מוגשות מדי שנה.

גובה הפיצויים וכמות התביעות

היבט נוסף דרכו ניתן לבצע השוואת נתונים בין מקרי רשלנות רפואית במדינות המערב הוא גובה הפיצויים וכמות התביעות. דו"ח שפורסם לאחרונה על ידי ועדה פרטית של ארגון ה-OECD מראה בצורה מפורשת עלייה משמעותית בסכומי הפיצויים אותם מקבלים תובעים בגין רשלנות רפואית. בארצות הברית גדלה כמות התביעות ב-10% מדי שנה מאז שנת 2000, וסך הפיצויים שהוענקו עד שנת 2004 הגיע ל-28.7 מיליארד דולר. באוסטריה הנזקים שהוענקו לתובעים עלו בין השנים 2002 ו-2003 ב-50% ואילו ביפן מספר התביעות על רשלנות רפואית הוכפל בעשור אחד בין 1990 ושנת 2000.

רשלנות רפואית בישראל

נכון לשנת 2009, בישראל מוגשות מדי יום בממוצע 12 תביעות על רשלנות רפואית. בהתחשב בכמות האזרחים הכללית, כמות של 4,500 תביעות רשלנות רפואית בשנה היא נתון חמור. העלות של התביעות הללו מגיעה לסכום פיצויים של רבע מיליארד דולר, זאת למרות העובדה שרוב התביעות מסתיימות בעסקת טיעון בלבד. נהוג להסביר את כמות התביעות על בגין רשלנות רפואית בישראל בעזרת העומס על בתי החולים: בניגוד למדינות המערב אך בדומה למדינות העולם השלישי כמו הודו או ברזיל, בישראל ישנו עומס אדיר על בתי החולים אשר פוגע בכמות המיטות, בכמות הרופאים ובארגז הכלים העומד לרשות הצוות המקצועי.

מה צופן העתיד?

לסיכום, בהשוואה לארצות הברית, גרמניה, צרפת או בריטניה, בתי החולים בישראל מתמודדים עם עומס אדיר ולכן הדין הישראלי דורש חובת זהירות שונה. העומס מגביר את הסיכוי לרשלנות משום שהוא מקשה על הרופאים, מוריד את כמות המטופלים לכל צוות רפואי ומצמצם את המשאבים. מהבחינה הזו קיים קשר כלכלי אדוק בין המצב הכלכלי של המדינה לבין כמות התביעות המוגשות בגין רשלנות רפואית מטעם האזרחים. בתי החולים בארץ ובעולם נוקטים פעולות מנע והרופאים עוברים הדרכות על מנת לצמצם את כמות התביעות, אך יש להמשיך ולעקוב אחר הנושא.

לקריאה נוספת:

האם ניתן להגיש תביעת רשלנות רפואית בשם אדם שנפטר? 

אלעד שניר, משפטן, כותב בכיר בצוות אתר הפורומים המשפטיים. לייעוץ משפטי ניתן לפנות במייל info@lawforums.co.il ; כותב גם בצוות אתר http://www.lowforums.co.il/




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב