דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תזונה, זיקנה ורפואת מניעה 

מאת    [ 16/02/2008 ]

מילים במאמר: 428   [ נצפה 3070 פעמים ]

'רפואת המניעה' מתפתחת, אך טרם התגבשה לכדי תורה אחת. למכלול הידע שיתכנס תחת קורת גג אחת יהיה יעוד - להתמקד בגילאים הידועים היום כ'אמצע החיים', במטרה להביא לגידול בתוחלת החיים, ובהתייחסות לאנשים בריאים. לכל הדיוט כבר ידע נרחב אודות הקשר בין תזונה לבריאות ובכל עיתון מדור בריאות, המבליט את נושא התזונה הבריאה. ובכל זאת, טרם מובן מאליו הקשר הישיר בין תזונה לזיקנה מוקדמת, ובעיקר בין תזונה המכוונת במישרין ליצירת מחזור חיים נוסף בריא ופעיל.
דוגמא לרופאי מניעה הם רופאי הספורט המטפלים במגפת ההשמנה, שתוקפת את העולם המערבי, שבו התזונה כבר הפכה לנושא מרכזי בחיינו. הנזק שנגרם מהמזון המהיר, כמו 'מקדונלד', כבר תועד בסרט הדוקומנטארי 'לאכול בגדול', שהיה מהגורמים שהביאו את רשתות המזון המהיר להתחרות על הערכים התזונתיים של המוצרים שלהם במקום על גודל הארוחה. כך, תוספי תזונה המופיעים כיום באופן תדיר במקבצי פרסומות, כאשר שוק זה מתפתח בקצב חסר תקדים.
אולם, טרם הובהר הקשר הישיר לא רק בין תזונה לבריאות אלא בין תזונה לזיקנה:
הקשר נובע ראשית בין ההוכחה להשפעת התזונה שלנו לאורך שנים למחלות הכרוניות שהורגות אותנו, כמו טרשת העורקים וסוכרת. באמצעות תזונה נכונה נוכל להקטין את הסיכוי שלנו לחלות בהן, וכך לחיות שנים רבות יותר.
שנית, לאלו שכבר חולים ישנם תוספי תזונה, הידועים כמעכבים של המחלות. כלומר, על ידי תזונה נכונה יתאפשר לחולה לא רק לחיות חיים ארוכים יותר, אלא גם באיכות טובה יותר.
הדוגמא הבולטת לקשר המובהק בין תזונה לזיקנה היא 'דיאטה מועטת קלוריות' (Calorie restriction). בשנות השלושים של המאה ה-20 גילו החוקרים קלייב מקיי ומרי קרוול שעכברים מזדקנים לאט יותר במשטר תזונה שמכיל את כל החומרים החיוניים, אך ממעט בקלוריות. המחקר קיבל משנה תוקף בשנות השמונים של אותה מאה, כאשר הוכח שמגוון גדול של בעלי חיים מראה עלייה בגיל התמותה כאשר הדיאטה שלו היא כזו. בשנת 1994 הוקם ארגון, המונה כיום אלפי אנשים שחיים על פי העקרונות התזונתיים הללו (The Calorie Restriction Society), ולפי כל המדדים (תחלואה, לחץ דם וכו') חברי הקבוצה מזדקנים לאט יותר. אולם, רק 70 שנה מאוחר יותר מאותה תגלית, בחודש ספטמבר של שנת 2007, יכול היה כתב העת CELL לדווח לראשונה על 'תיאוריית אואזיס של המיטוכונדריה', שאינה אלא תצפית המראה איך 2 הגניםSIRT3 ו- SIRT4 משמשים בתפקיד 'שומרי סף' של תאים נגד הזדקנות, ומתעוררים לפעולה דווקא במצב של 'לחץ' הנגרם על ידי הגבלת קלוריות. איתור שני גנים אלה והבנת התהליך הופכים אותם ליעד ממוקד לפיתוח תרופה ייעודית לצמצום הזדקנות תאים.
דוגמא זו לבדה מראה כיצד גילויים חדשים מתחום התזונה יכולים להפחית את מספר החולים במחלות כרוניות. היות וטיפול מונע באמצעים של תזונה בלבד נראה כה פשוט לביצוע הקדשתי לו פרק שלם בספרי 'מחזור החיים השני' הטוען שמגה חיים, כלומר חיים ארוכים מאד במונחי הזמן המוכרים כיום - כבר כאן.
יעקב בן שאול, מחבר "מחזור החיים השני - החינוך החדש למחזורי חיים וקריירה" (ספרות עכשיו, 2008) ו"למות כלכלית ולהישאר בחיים" (פרדס, 2007)
אתר המחבר:
http://www.benshaul.co.il
להתקשרות:
benshaul@benshaul.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב