דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


המלצות לטיפול בכאבי גב 

מאת    [ 30/05/2013 ]

מילים במאמר: 743   [ נצפה 1267 פעמים ]

כאבי הגב הם נחלת כולנו. במהלך התבגרותינו אף אחד לא סיפר לנו שהם יהיו חלק בלתי נפרד מחיינו. לא ידענו שישביתו לא פעם את עבודתינו, יכפו עלינו טיפול רפואי, וישפיעו על מצב רוחינו.

כל מי שעבר התקף של כאב גב, ימצא עצמו מסיק מסקנות לעתיד. אלו נוגעות בעיקר לתחזוקה הגופנית שלו, ולחינוך ילדיו בהתאם.

מאמר זה יתחלק לשני חלקים:


    • 1.    הטיפול המיידי בטראומה.
    • 2.    התחזוקה.

 

שלב א'-עזרה ראשונה

כאב הגב מתחיל בקול ענות חלושה. הוא חמקמק ומתחשב בתחילה. איננו נותן להאמין בכוחו. יש תמיד תחושה, שניתן להתגבר עליו כמו על כאב אחר. הוא מגיע ונעלם, ומגיע שנית בזמן בלתי צפוי. בנקודה, שאנו חייבים למצות את כל פוטנציאל הגוף שלנו, הוא תוקף. לפני נסיעה חשובה, לפני פגישה דרמטית על עתיד עבודתינו, במהלך מעבר לדירה חדשה. הוא גורם לאיבוד עשתונות. שום כדור לא עוזר. שום תנוחה לא מתאימה. העתיד כבר לא חיובי.

במאמר זה, ברצוני לרכז את מיטב נסיוני בטיפול באלפי משוקמי גב ולהסיק מסקנות. אני מרגישה שליחות ללמד כיצד לטפל בכאב שמגיע, כיצב למנוע את תקיפתו בשנית, ומהי תחזוקה נכונה לנו ולילדינו.

עודף משקל, טראומה, תורשה וחוסר פעילות גופנית, הם אותות האזהרה לכאב הגב.

תהליך השתלטותו של כאב הגב מגיע בשלבים. לראשונה נרגיש מתח, ברוב המקרים, באזור הגב התחתון, שיגביל את התנועה בחיי היום-יום. נתקשה להתכופף ולהתיישר, וכל סבוב חד יכביד עלינו. למרבה הפלא, אחרי כמה שעות של התנהלות, הכאב יחלוף, וישאיר בנו תחושה אופטימית של בריאות.

אין להתעלם ממנו! יש לפעול!

ראשית יש לעטוף את המותן בחגורה פשוטה, על מנת לתמוך בעמוד השידרה. החגורה משמשת תחליף לשרירי בטן וגב רפויים, ומקנה תחושה של שיווי משקל ויציבה מחד, ובטחון עצמי מאידך. אין היא אלא תחליף זמני, עד יעבור זעם, ותהליך חיזוק השרירים, שהוא חלק מהתחזוקה השוטפת, שתידרש מאיתנו לעתיד, ייכנס ליישום.

בד בבד, השימוש במשכחי כאבים מומלץ, אך הוא זמני, וחייב להיות במגמת ירידה. זה הוא הסימן הראשון להחלמה.

חוסר תנועה  מזיק לתהליך. החולה ירגיש, שהצעדים הראשונים קשים עליו. הוא מתבקש לבצע אותם לאט ובזהירות. עליו לכווץ את שרירי הבטן והעכוז, ולבנות תמיכה מלאכותית לעמוד השידרה שלו, שקרס.

עתה מתנהל דו שיח רציני בין כאב הגב לשרירי הגוף. הכאב מכווץ את השרירים בפריפריית הפתולוגית, והתנועה משחררת את המתח בשריר. ניתן להבין, שפגיעה גורמת לכאב ישיר, אך היא משפיעה על הרקמת השריר להשתנות לשם הגנה, ומוסיפה אחוז נכבד לכאב.

אם נשתלט על השרירים, נפחית את הכאב, ונאפשר התמקדות בשינויים בשלד. אמבטיה במים חמים תיתן תחושה זמנית של שחרור, כמו גם עיסוי רפואי, שימנע זמנית את התכווצות  והתקשות השרירים.

ההמלצה החמה ביותר היא הידרותרפיה. זה הוא המקום היחיד, בו מנח אופקי, בשכיבה, ללא כל עומס על עמוד השידרה, יאפשר טיפול בכל הגוף. למרבה הפלא גם קצות הגפיים חשות בשינוי. ההליכה תשתנה, העומסים מחולקים עתה אחרת, ובעמוד השידרה עצמו, יטול החלק הבריא את השליטה, ויבצע את המוטל עליו בתוספת העזרה לחלק המושבת.

ניתן לדוגמא את הפגיעה הנפוצה ביותר, בחוליות המותניים. המציאות החדשה מונעת משרירי הגב התחתון להשתתף במנחים פשוטים כמו עמידה, מעבר משכיבה לישיבה, הליכה נורמלית ועוד. כיון שהצורך מכתיב תנועה, ובאופן אוטומטי נמנע מתזוזה במותן, יקחו על עצמם את התפקוד הרגליים והכתפיים, ויתעייפו מהר יותר.

הידרותרפיה תבטיח, גם אם באופן זמני, את השחרור של בעלי השליטה החדשים, ותחזיר אותם למצב נורמלי, כי יצטרכו לאורך זמן לעזור בשקום החלק הפגוע.

הידרותרפיה, בשלב זה של כאב, היא היחידה, שמאפשרת מגע של מטפל בשלד החולה. במים ניתן לבצע מתיחות משחררות; רוטציות להקלה בתנועתיות; שימוש בזרם של המים ובזרם הנגדי לעיסוי טבעי של המקום, ללא נגיעה, וכל זאת כשאיבדנו שני שליש ממשקל הגוף. אנו שוכבים על המים ללא לחץ משקל הגוף, והלחץ ההידרוסטטי של המים מגן עלינו מנפילה פתאומית.

 

שלב ב'- תחזקה:

תחזוקה נכונה תבטיח את החיים ללא כאב. הפסקה, ולו גם זמנית, תגדיל את הסיכוי לטראומה נוספת, קשה יותר.

בתחילת המאמר מנינו את הגורמים העיקריים לכאבי גב. אם אנו בקבוצת עודף המשקל, עלינו להסירו מיידית; כל יתר הפרמטרים ניתנים לטיפול באימון מבוקר, קבוע ומקצועי.

השחייה וחיזוק השרירים במים הוא המרחב הנכון ביותר לנו כרגע. נוכל לשפר את כח השריר, ללא עומס על המקומות הרגישים באזור השידרה. אם נבצע את הפעילות, כשאנו שוקלים פחות וכשאנו שוכבים על הגב, נבטיח את התחזקות השרירים ושיפור הגמישות במפרקים, ללא נזק.

כשתחושה חיובית משתלטת עלינו, ואנו מוצאים עצמינו חוזרים לחיי היום יום, ניתן לשלב פעילות גופנית משקמת מחוץ למים. הטובה ביותר היא ההליכה, ומומלצת הליכה בטבע ולא על גבי הליכון.

יש לחזור למיומנות השחיה, על מנת לשפר את תפקודי הריאות והלב, שנפגעו בעת המשבר.

 

 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב