דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


רבותי - פרופורציה 

מאת    [ 14/02/2008 ]

מילים במאמר: 1388   [ נצפה 3400 פעמים ]

המשפט המיותר, שהשמיע פרופ' דרור, חבר וועדת וינוגרד, מעורר סערה ציבורית - פוליטית, שיצאה מכלל פרופורציה.
דו"ח וועדת וינוגרד (על שני חלקיו) - ברור, חד ואין בו את השיקולים שמנסים לייחס לפרופ' דרור.
אחריות - צריך לקחת או להטיל. ואל תשכחו - במדינה דמוקרטית,
הציבור מחליט לגבי מנהיגיו וממשלתו ולא וועדות חקירה.

* מאת: עו"ד פכטר אברהם

האמת ניתנת להיאמר - שהקטעים שצוטטו בראיון למעריב מפיו של פרופ' דרור, היו בעיתיים בעיתוי ובתוכן.
קשה להאמין, איך אדם בגילו, מעמדו, ידענותו, כישוריו וניסיונו - נופל במארב מילים וביטויים של עצמו ואולי דווקא בשל כך.
אם מנתחים את האמור על ידיו באותם משפטים, על האופציות שעומדות בפני הציבור: ממשלת אולמרט ברק כולל מהלכי השלום, שהם מנסים להוביל, או ממשלת נתניהו והימין, הטיעון הזה אינו חדש או מהפכני והושמע לאחרונה לא פעם ע"י אנשי ציבור ופוליטיקאים.
השמעתם ע"י חבר בוועדה שחקרה את מחדלי מלחמת לבנון השניה, בטרם יבשה הדיו על הדו"ח, אכן פרובלמטית ומעיקה, ולדעתי מיותרת לחלוטין בנסיבות ובדרך שבה נאמרו.
אבל מכאן להסיק שהוועדה פסולה, או מסקנותיה מוזמנות או פועלות לטובת אולמרט, הדרך ארוכה והמסקנה מוטעית.
דבריו של פרופ' דרור, גם אם נפרש אותם על פי אמת מידה קיצונית, מוזמנת חד צדדית, המושפעת ממהלכי השלום כביכול של אולמרט או ניסיונותיו המדיניים להגיע להסדר עם הפלסטינאים - המכשירים את המשך שלטונו, מעוותים את השכל הישר.
דו"ח וינוגרד על שני חלקיו, אותם יש לראות ולקרוא כמקשה אחת - סותר את האמור בדברי פרופ' דרור, שהרי הדו"ח מגיע למסקנה אחת ברורה, שהאחריות על מחדלי וכשלי מלחמת לבנון השניה, מובילה לאולמרט כראש ממשלה. כך שהדברים שנאמרו על ידי (ושלטענתו לא הובנו ולא פורשו נכונה), סותרים בתוכן ובמהות את האמור במסקנות הוועדה. כלומר: גם אם פרופ' דרור, חשב על הדברים אותם ביטא בראיון במהלך חברותו בוועדה, הם לא באו לידי ביטוי בתוכן האמור בשני חלקי הדו"ח.
הוועדה מורכבת מ-5 חברים, עצמאים ובלתי תלויים. אין להניח, שנושא של השפעה פוליטית, נטיות פוליטיות או חישובים של איזה ממשלה טובה יותר לישראל, ממשלת אולמרט ברק - או נתניהו ימין, עלתה או נדונה בחדרי החדרים של הוועדה.
אילו הדברים היו בנוסח המבקרים והתוקפים את הוועדה, חלקם בצורה אלימה ובוטה נוסח ח"כ ארדן (ליכוד) שטען שדברי פרופ' דרור מוכיחים שהוועדה מושחתת ומסקנותיה פסולים. אלה דברי הבל פוליטיים שמזיקים יותר למבקרים מאשר פוגעים בוועדה ובחבריה.
כמובן, שזה לגיטימי, שברגע שפרופ' דרור נתן קצה חבל, בהתבטאותו המיותרת, שהפוליטיקאים יטפסו דרכו ויגלגלו אותו נוסח כדור שלג שתופס תאוצה אצל כל מתנגדי אולמרט מימין משמאל וממפלגתו.
אבל רבותי - אל תצאו מהפרופורציות, המשקל של דברי חבר הוועדה, מול הנאמר בדו"ח הכולל אינם עומדים ביחס זהה למשקל ולתוכן של הנאמר בדו"ח על מסקנותיו ופרשנותו.
וועדה - שבה המילים הנפוצות והחוזרות לאורכו ולרוחבו של הדו"ח הן: ליקויים, כישלון, דישדוש - אינה וועדה מטעם ולא מושפעת משיקולים פוליטיים.
תחשבו על זה:
אם היתה מוקמת וועדת חקירה ממלכתית, בראשות שופט עליון, והיתה מטילה מסקנות אישיות, הוועדה היתה מסיימת את הדו"ח, לאחר כל "השימועים" לאישים שעלולים להיפגע, במקרה של מלחמת לבנון השניה לאמור: כל שרי הממשלה, כל פיקוד צה"ל הבכיר, פיקוד העורף, משרד החוץ, כעבור שנתיים - שלוש נוספות, ולדו"ח בעת ההיא לא היה כל ערך.
לכן ברור שמבחינה משפטית וציבורית כל דחייה בסיום עבודת הוועדה היתה משחקת לידי אולמרט, שהיה גומר את הקדנציה בשקט, ללא זעזועים וללא לחץ ציבורי אפקטיבי.
טוב עשתה הוועדה - שהתרכזה במערכות, בביקורתם ובתפקודם, שכן למסקנות שלהם יש חשיבות לאומית ציבורית, לא רק להווה אלא גם לעתיד.
למעשה הוועדה נותנת לממשלת העתיד לרבות צה"ל, ספר עבודה וניהול - כיצד לנהל ממשלה, לקבל החלטות, לנהל דיונים, ולהחליט ולהוביל מלחמה.
ואם נבדוק את עיקרי המסקנות ניתן להדגיש את אלה: (ציטוטים מהדו"ח).

על אחריות אישית ומסקנותיה:
"ראוי להדגיש, כי הימנעותנו מהטלת אחריות אישית, אין לפרש אותה כקביעה, כי לא היתה קיימת אחריות אישית".
ועל זה נאמר: והמבין יבין ואידך זיל גמור.

ניהול המלחמה ע"י צה"ל:
"ארגון מעין צבאי, בן אלפי לוחמים, עמד מספר שבועות בפני הצבא החזק במזרח התיכון, אשר נהנה מעליונית אווירית מוחלטת".
כלומר: צה"ל כשל בהשגת המטרות בהכרעת החזבאללה ובניפוצו ובמיוחד בעצירת או השמדת הרקטות קצרות הטווח שלא פסקו עד הפסקת האש.
צדק הרמט"ל לשעבר אמנון ליפקין-שחק, שאמר בראיון הטלוויזיוני, כי אם אותו צה"ל לא מוכן, לא מצויד, לא מאומן מספיק - אפשר היה להשיג תוצאות הרבה הרבה יותר טובות.

המהלך הקרקעי:
היה באיחור, לא מוצלח, לא מיצה את עצמו והאחריות לכך על הדרג המדיני.
לעניין זה - ראה גם הראה קודמת.

לגבי מהלך 60 השעות:
קבעה הוועדה בצורה די מגומגמת ובסתירה לוגית שהיתה מחויבת המציאות וסבירה ויחד עם זאת ברור היה שלא תביא תוצאות ולא השיגה את מטרתה.

הנקודה החיובית היחידה:
בקטע זה היא שההחלטה לא נעשתה בזדון ולא לצורך רווח אישי ופוליטי, ובכך מנקה את אולמרט מבחינה מוסרית בלבד ולא מבחינה מערכתית שלטונית ומתיישבת עם הליקויים שצוינו בדו"ח לגבי דרך קבלת ההחלטות ללא דיונים מעמיקים ובמבט לטווח ארוך. מניתוח האירועים ניתן להבין שגם ב-60 שעות ניתן ואפשר היה לעשות הרבה יותר מאשר נעשה בפועל.

המילים הנפוצות בדו"ח:
ליקויים - 213 פעם. כשלון - 190, דישדוש - 22.

לאמור: הדברים מדברים בעד עצמם - וזה כולל ביקורת על אותם קצינים בכירים ומפקדים, שניהלו את המלחמה מאחור, בחפ"קים עם פלסמות ועכברים במקום להיות בראש ובתוך ועם חייליהם.
בעניין זה ראה מאמרי: "מנהיגות ודוגמא אישית" ובו פירוט והתייחסות לנושאי המנהיגות בצה"ל אז והיום. שם הדגשתי: שהמושג "אחרי" - סמל המנהיגות והדוגמא האישית של צה"ל, נשחק. שם גם ציינתי שלאורך ההיסטוריה הצבאית העולמית וההיסטוריה של צה"ל מאז מלחמת השחרור, כל המפקדים הגדולים והמוערכים תמיד היו בראש ובתוך החיילים הלוחמים, ומשם מעמדם וכבודם.

מסקנה חשובה אחרת מהדו"ח:
שהציבור חייב להפנים ולקבל שעתה, שעתם של ההמונים, אלה שלחמו בחזית ואלה שתמכו מהעורף, לעשות משפט ציבורי למנהיגיו.

אני מקווה שגוף ציבורי ניטראלי או אחת האוניברסיטאות ייקחו על עצמם את המשימה לערוך משפט ציבורי לממשלה ופיקוד צה"ל בזמן המלחמה, דבר שהוא עדיף פי כמה על סקרים ומאמרים בודדים בתקשורת.

כמובן שזה לא צריך להרתיע את נציגינו בממשלה ובכנסת, לעשות חשבון נפש ולהטיל את האחריות על מי שעדיין מכהן ומחזיק במשרה ציבורית בעלת השפעה.
ואם אני הייתי צריך לכתוב את פסק הדין של המשפט הציבורי הוא היה נראה ונקרא כך:

פסק דין (ציבורי)
לאחר שעיינתי, עיין היטב, במסמכים שהוגשו לי ושמעתי את עשרות העדים שהופיעו בפני, ושקלתי את כל השיקולים הרלוונטיים המדיניים, צבאיים, ואת יחסי החוץ של המדינה, לרבות המסקנות המעשיות המיידיות והעתידיות שיש להוציא מאירועי מלחמת לבנון השנייה, הגעתי למסקנה, שהממשלה אשמה - אך מזוכה מזדון וקלון במעשיה.
לגבי צה"ל - הוא לקה בקיבעון ובעיוורון טקטי ואסטרטגי בחוסר מוכנות ובפיקוד עליון הססני. הוא "דשדש" ברוב שלבי המלחמה, למרות לחימה למופת של הדרגים הנמוכים ומעשי גבורה, חברות והקרבה של בודדים ויחידות, שגברו בכל קרב על האוייב.
התאכזבתי מאותם גנרלים שהעדיפו לשמור על "התחת" שלהם, לפחד למשרתם וקידומם ולא לעמוד על דעתם באותם רגעים קריטיים כשראו שהרמטכ"ל בשל עיוורון ותפיסה "כחולה" לא נכונה טועה ומטעה, ולא עשו דבר.
לגבי העונש: אחרי שכל המעורבים הורשעו, הציבור יחליט או שיחכה לבחירות. אפשרות נוספת לחילופין - עונש של "עבודות שירות" לפי קביעת הציבור - אולי בבית לווינשטיין.
אי לכך - כל מי שקורא את הדו"ח, גם אם יש בו קטעים לא ברורים בהקשרם לעובדות או סתירות לוגיות בין הקטעים השונים וגם אם יש הבדל בחומרה בין חלק א' - לחלק ב' בדו"ח, עדיין אין להוציא מכך מסקנה, שהוועדה היתה מטעם, למרות שאולי היו כאלה שרצו, קיוו או ציפו.
יש להאמין ולתת משקל לדברי יו"ר הוועדה ד"ר וינוגרד, שופט מחוזי בדימוס, שהנושא הפוליטי לא עלה ולא היה שיקול בעבודת הוועדה ובכתיבת הדו"ח וכן מהתנערותו המוחלטת מדברי פרופ' דרור על תוכנם של דבריו ומעשיו.
והערות לסיום:
כללי: במאמרי "קסאמים על שדרות - יש פתרונות", פירטתי 10 שלבים לפני כניסה קרקעית. יש לשתק את הפעילות הממשלתית של החמאס, ע"י פגיעה בבנייני ציבור, ממשל, בתי המנהיגים, פגיעה אישית בהנהגות חמאס ופעיליה, בתשתיות חמאס, ורק בסוף להגיע לכניסה קרקעית לחיסול קן הנחשים.
לעניין הוועדה:
1. אסור לשכוח שפרופ' דרור הוא אחד מתוך 5 חברי וועדה, כך שמשקל דבריו הוא 1:5 מקסימום לטובת משמיציו.
2. מרבים להשוות את חברי הוועדה לשופטים - שאינם מתראיינים לאחר סיום המשפט, ולא הוא.
השופטים חייבים בקוד אתי של המסגרת בה הם מתפקידים ומשיש להם מה לומר: נאמר בפסק הדין.
על פסק הדין - יש ערעור, יש אפשרות לדיון נוסף ובסוף גם חנינה נשיאותית, ומכאן ברור שאסור להם להביע כל עמדה והרהורי מחשבה, לאחר מתן פסק הדין.
3. להזכיר לציבור: שופטים עליונים ומחוזיים בדימוס הביעו לא פעם לאחר פרישתם, הרהורי חרטה על פסקי דין שנתנו או הרשיעו בני אדם והיו כאלה שאפילו דחפו למתן חנינה, כדי שהצדק יעשה ומצפונם יהיה שקט.
4. חברי פנל המושבעים (לפי שיטת המושבעים) בסוף המשפט מתראיינים חופשי על שיקוליהם ודרכי החלטתם.
5. מכאן שבעקרון אין מניעה מחבר וועדת חקירה להתראיין לאחר מתן הדו"ח, בתנאי שהוא מספיק חכם לדעת איך ומה לומר.
הכותב הוא עורך-דין, המתמחה במשפט פלילי, צבאי וציבורי, והיה בעבר פרקליט צבאי, יועץ משפטי, שופט צבאי בדרגת סא"ל, סגן פרקליט מחוז ומשנה ליועץ המשפטי של מועצת העתונות ופרשן משפטי בהווה.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב