דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


העברת עסק משפחתי לדור הבא - האם, מתי ואיך לעשות זאת נכון 

מאת    [ 26/05/2013 ]

מילים במאמר: 595   [ נצפה 3782 פעמים ]

מאמר זה מתייחס לעסקים שמהווים נדבך חשוב בפרנסת המשפחה ושעובד בהם יותר מבן משפחה אחד. הסטטיסטיקות מראות, שיותר ממחצית העסקים המשפחתיים אינם ממשיכים להתקיים מעבר לדור שהקים אותם. עם זאת, בהתנהלות נכונה, אם מקים העסק שואף שהעסק ימשיך להתקיים לאחר שהוא יפסיק להיות הדמות המרכזית בהפעלת העסק ובניהולו, ישנה אפשרות, על ידי רצף פעולות נכון, להטות את הסטטיסטיקה, ולהעלות את הסיכויים להמשך קיום העסק גם בדורות הבאים.

עתיד העסק – האם להמשיך לדור הבא?
כל החלטה על העברת עסק לדור הבאה צריכה להתחיל מהשאלה האם זה רצוי להעביר את העסק הלאה. כאן קיימים שלשה שיקולים עיקריים.
ראשית – פרנסה: האם העסק הוא עסק טוב שמפרנס בכבוד את בעליו, מנהליו ועובדיו והוא בעל פוטנציאל להמשיך לפרנס אותם בשנים הבאות.
שנית – כישרון: האם ישנו בן משפחה שמתאים להמשיך ולנהל או להחזיק בעסק בהצלחה.
שלישית – רצון: האם קיים רצון בקרב בני דור ההמשך להמשיך לקיים את העסק.

האחריות לבחינת השאלות האלו חלה על דור המייסדים. מי שהקים את העסק ורוצה בהמשך קיומו לאחר שהוא יפסיק לעבוד או לנהל את העסק (אם מבחירה או שלא מבחירה) חייב לקבל את ההחלטה לגבי המשך קיום העסק. יתכן שבשלב זה יהיה צורך להתייעץ עם בני משפחה נוספים, ו/או עם יועץ ארגוני מומחה, אך ההחלטה והאחריות ליישומה הם בידיו של מקים העסק.

תזמון – מתי להתחיל בתהליך ההעברה לדור הבא ומהם השלבים הרצויים

תהליך העברת העסק לדור הבא, מתחיל מרגע צירופו או הצטרפותו של בן משפחה מן הדור השני לעסק המשפחתי. לעיתים, מתחיל תהליך ההעברה עוד לפני כן, בתהליך קבלת ההחלטה של הבן או הבת לגבי כיוון מקצועי או לימודים אקדמיים.

בעסקים משפחתיים רבים, אנו רואים דחייה של תהליך ההעברה לדור הבא עד התעלמות כוללת מן הצורך בתהליך העברה מסודר עד שכבר מאוחר מדי, והמעבר לדור הבא נעשה בעת משבר וללא ההכנות המתאימות, דבר שמקטין את סיכויי ההצלחה של התהליך ומכניס את הדור היורש למשבר. אם צריך לתת כלל אצבע לגבי המועד המתאים להתחלת תהליך "העברת המפתחות" לדור הבא, כדאי לעשות זאת בסביבות גיל 65 של המייסד (בהתחשב במצבו הבריאותי).

גישות שאינן תורמות להצלחת ההעברה לדור הבא: "אחריי המבול", "שיסתדרו", "אני רוצה למות על כסא המנהלים", פחד מפני איבוד שליטה אם מדברים על העברת העסק לדור הבא, ועוד.

תהליך ההעברה

תהליך העברה בריא נעשה בהדרגה וכולל שלשה אלמנטים:

1. הגדרה של תהליך הדרגתי, יזום על ידי הדור המייסד אך מוסכם על שני הצדדים, של העברת סמכויות. התהליך יבטיח שבידי המייסדים נמצאת אחריות על נושאים בהם תרומתם מרבית, תוך העברה הדרגתית של תחומי אחריות בהם הדור המייסד תורם פחות, או פחות שואף לעסוק לדור הבא.

2. טיפוח והדרכה של הבן היורש או הבת היורשת להבנה עמוקה של העסק מבחינת תפעולו השוטף וניהולו. תהליך זה ייעשה מתוך תפיסה שבעתיד, האחריות על תחומים אלה תהיה בידיו של "היורש". עם זאת, איך משמעות תהליך זה ויתור על אחריות כלשהי או העברת סמכויות מדור המייסדים לדור הבא.

3. האספקט הכספי – העסק המשפחתי מהווה מקור פרנסה שוטף, בעלות על נכסים, וגם "פנסיה" לדור המקימים. כחלק מתהליך ההעברה יש להעלות לדיון את כל השיקולים הכלכליים ולנסח אותם כך שיילקחו בחשבון שיקולי פרנסה של שני הדורות בהווה ובעתיד על פי צרכיהם, באופן שמוסכם על שני הצדדים. סעיף זה, רצוי שינוסח בהסכם חתום על ידי שני הצדדים.

זהו על קצה המזלג, מאמר קצר בנושא העברה בין דורית של עסק משפחתי. המאמר מתייחס לשלש החלטות עיקריות שבאחריות מייסד החברה או דור המייסדים לקבל: האם להעביר את החברה לדור הבא, מתי להעביר ומהן כמה נקודות חשובות בתהליך ההעברה.

למרות שסיכויי ההצלחה של תהליך ההעברה של עסק משפחתי לדור הבא אינם גבוהים, בשל מורכבות התהליך, ניתן לשפר אותם על ידי פעולה שקולה, מסודרת ומתוזמנת היטב.

בהצלחה!

דינה קידר, יועצת ארגונית ומגשרת, מאמנת אישית לחיים ומאמנת עסקית. יועצת לעסקים בשלבי הקמה, צמיחה, שיפור תפקוד, ניהול ותוצאות, ייעוץ ואימון להגעה ליעדים אישיים ועסקיים, ליצירת בהירות, לפתרון בעיות. ייעוץ גם במסגרת תכנית החונכות העסקית של התמ"ת. מאמנת לבחירת כיוון תעסוקתי, מומחית באיתור, מיון ובחירת עובדים מתאימים למקומות עבודה 0544-984436 http://keidar.net/lifecoaching/




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב