דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


איך עובדים דירוגי כוכבים של מישלן? 

מאת    [ 23/05/2013 ]

מילים במאמר: 444   [ נצפה 3156 פעמים ]

תחום הקולינריה העולמי נשלט ביד רמה על ידי ארגון אחד הפעיל כבר למעלה ממאה שנים: מדריך מישלין האדום הושק לראשונה בצרפת בשנת 1900ומאז בעשרות מדינות נוספות מדי שנה, ודירג אלפי מלונות ומסעדות באופן מצטבר. מלבד המלצות כלליות וחשיפה של אתרים מעניינים לתיירים, המדריך מדרג מסעדות בקפדנות יתרה מדירוג של אפס כוכבים ("לא שווה ביקור") ועד שלושה ("מצדיק נסיעה מיוחדת"), ושפים בכל העולם חולמים לזכות בכוכב מישלן.

רודפים כוכבים

דירוגי מישלן מוענקים על בסיס עיצוב ונקיון המסעדה, איכות המזון, טריות חומרי הגלם, יצירתיות השף, איכות השירות ומדדים סודיים נוספים, ומבקרי המסעדות מטעם המדריך חיים באנונימיות מוחלטת. בניגוד למגזיני מזון רבים, על ארוחות מבקרי מישלן משלם הארגון כדי למנוע ממסעדות להעניק יחס מועדף ולא מייצג למפקחים מטעמו- הפיתוי למסעדנים לנסות להטות את הביקורות כה גדול שעובדי המדריך לא מגלים את תפקידם אפילו להוריהם, וישנם מנהלים בכירים בארגון שלא פגשו מעולם פנים מול פנים אחד מהמבקרים המסתוריים- כל זאת כדי למנוע זיהוי ויחס מועדף כלפיהם.

מתוך למעלה מ-15,000 מסעדות שנסקרו לאורך השנים על ידי מבקרי הארגון, פחות ממאה הצליחו להרוויח את הדירוג המירבי היוקרתי של שלושה כוכבים, וחובבי מזון וגורמה מכל רחבי העולם עולים לרגל- לעתים במחיר אלפי שקלים רבים, רק כדי להנות מערב באחד המוסדות האלה. בשני כוכבי מישלן זכו פחות מ-400 מסעדות, ובכוכב בודד פחות מאלפיים, ועדיין מדובר במסעדות הטובות בעולם- בארץ ישראל לדוגמה אף מסעדה לא זכתה אפילו לכוכב מישלן בודד עד כה.

לא על הכוכב לבדו

כדי לעזור לחובבי הקולינריה לעקוב, מחלק המגזין גם עיטורים נוספים: כל מסעדה מקבלת דירוג בין מזלג אחד לחמישה המתאר בכלליות את הנוחות והאיכות של המסעדה באופן כללי, סימון ענבים המסמלים היצע אלכוהול יוצא דופן או ייחודי, סימון נוסף המציין נוף יוצא דופן לאורחי המסעדה, מטבע המסמן תפריט זול יחסית ליוקר המחייה המקומי (בדרך כלל פחות מ-35 יורו) וסימן "ביב גורמאנד" שהוא לוגו החברה ומסמל יחס עלות לאיכות טוב בצורה חריגה. לבסוף, מוענק מדי פעם באופן נדיר יחסית עיטור "הכוכב העולה" שמסמן מסעדה שמועמדת לקבל כוכב מישלן (או כוכב נוסף על אלו שיש לה).

הביקורת המושמעת בארץ ובעולם כלפי המגזין היא שהוא מיושן, מעריך גורמה במובן המסורתי של המילה ומדרג מסעדות מסוגים מסוימים בלבד- וכך הופך ללא רלוונטי בעולם של מטבחי פיוז'ן ומסעדות אווירתיות שמתרחקות מהיוקרה הראוותנית של הגורמה המסורתי. בנוסף קצב הדירוגים והענקת הכוכבים נמוך מה שלעתים גורם לאי התאמות בין המציאות לביקורת- מסעדה שהחליפה את השף שלה יכולה לשמור על כוכביה למרות הירידה באיכות או להשאר לא מדורגת למרות שרכשה שף שזכה בעבר לשלושה כוכבים, ומסעדה שמחליפה מיקוד לאוכל איטלקי ופיצות גורמה יכולה להופיע בדירוג עם הגישה הקודמת שלה.

בנתיים אנו מחכים לראות את המסעדה הראשונה בארץ שתצליח לזכות להערכת המדריך ולכוכבים שיציבו את המדינה על מפת הקולינריה העולמית- ומאחלים לכל השפים המקומיים בהצלחה.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב