דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כיצד להיפטר מחרדת הבחינות 

מאת    [ 15/05/2013 ]

מילים במאמר: 908   [ נצפה 3884 פעמים ]

כיצד להיפטר מחרדת הבחינות

 

הגיע היום, הגיעה השעה, תיכף תתחיל בחינת סיום הקורס/ בחינת הבגרות/מבחן התיאוריה או ה-'טסט'/ ראיון העבודה, ואתם- מזיעים... מתקשים לנשום... חשים כעס, ייאוש וחוסר תקווה נוכח המצב בו תצטרכו לתת את מיטבכם בפרק זמן קצוב לעיניהם של אנשים בעלי סמכות.

הבחינה מתחילה ואתם ...אולי רועדים...הנשימה מהירה....הידיים קפואות... הבטן מתהפכת ויש בחילה..... כאב ראש... המוח מוריד מסך...אתם לא מסוגלים להיזכר בדבר מכל מה שאתם יודעים. אתם מוכנים לטמון את ראשכם עמוק באדמה, ובלבד לא לשמוע את הקול המוכר בתוכו, האומר - "אני לא מסוגל/ת לעבור את זה עכשיו!!! בחיים אני לא אצליח!!" סיוט.

 

חרדת בחינות היא סוג של 'חרדת ביצוע', הגורמת לנו להרגיש תחת לחץ, סטרס, כאילו שחיינו בסכנה ברגע זה. היא 'מתודלקת' על ידי קשר שאנו עושים בין תוצאת הבחינה לערך העצמי והאישי שלנו. אנו רואים קשר ישיר בין התוצאה של הבחינה לערך שלנו בעולם.  אם אנחנו תלמידי בית ספר/ סטודנטים/ אנשים עובדים/ לומדים נהיגה - חרדה זו יכולה לשבש את חיינו ולהפוך למגבלה של ממש, לנכות, המפריעה לנו להשיג את הבגרות, התואר, רישיון הנהיגה או ההכרה המקצועית הנכספים. החרדה ותופעותיה מפריעות לנו לבצע את הבחינה באופן מיטבי, ובאותו הזמן גם מהוות, באופן בלתי מודע ומכוון, הגנה מפניה. כיוון שאנו נוטים לנוע לכיוונם של דברים המסבים לנו הנאה, או הרחק  מדברים המסבים לנו סבל,-חרדת הבחינות יכולה ליצור עבורנו 'אליבי' להימנעות מבחינה או לחוסר תפקוד בה. באופן זה משמשת החרדה כ'מגן' מפני הסיטואציה הבלתי רצויה- הסיטואציה של 'ביקורת'.

אם אתם סובלים מחרדת בחינות- אתם בחברה טובה. כ-15% מהאוכלוסיה סובלת ממנה. אתם לא לבד. החדשות הטובות הן, שיש מה לעשות בעניין. אפשר להקל על החרדה הזו, ואף להשתחרר ממנה לחלוטין.ישנן שיטות, אשר שיטת  EFTהיא אחת מהן, בעזרתן ניתן להשתחרר מפחדים וחרדות אלה, אפילו לתמיד.

אז איך משתחררים מהחרדה?

רגע לפני,  כדאי לזכור שרמה קלה של חרדה או התרגשות לפני בחינה היא דבר טוב. היא מעלה את עוררות הגוף, שולחת אדרנלין אל הגוף והמוח, ומסייעת לנו להיות חדים, ברורים ונכונים לפעולה. הבעיה מתחילה בכך שקשה מאד לשלוט על רמת הסטרס, וכאשר רמה זו הופכת לגבוהה מדי- הורמוני הסטרס, שהאדרנלין אחד מהם, גורמים לנו להרגיש חרדה כאילו אנו נמצאים בסכנת חיים פיזית.  פעמוני האזעקה מתחילים לצלצל, אדרנלין וקורטיזול נשלחים אל המוח, הגוף מתכונן לבריחה ולכן דם עשיר בחמצן נשלח אל הגפיים, על חשבון האיברים הפנימייםץ המוח, לעומת זאת, נכנס למצב פעולה המשתק זמנית את הזיכרון. ועם כל זה- לך תכתוב בחינה עכשיו... כל מה שאפשר לרצות הוא 'לעוף מכאן, וטוב רגע אחד קודם'....

ישנן שיטות שונות להתמודדות עם חרדת בחינות, אך יש לזכור כי כיוון שחרדה זו אינה 'מבוססת הגיון', היא גם אינה נוטה להשתחרר על ידי פנייה אל החשיבה ההגיונית שלנו, זו שאומרת לנו ש "בכל זאת זו רק בחינה, לא צריך לקחת את זה כל כך קשה" וכד'. כאן צריך גישה אפקטיבית בהרבה, כזו היכולה לפוגג את תחושת הפחד והחרדה המניעות אותנו.  בהיותה שיטת גוף נפש, הפועלת על העולם הרגשי דרך מערכת האנרגיה של הגוף לשחרור מצבים, זכרונות ורגשות לא רצויים- EFT היא שיטה המתאימה לצורך זה.

ברצוני להבהיר כי כשאני מדברת על 'חרדת בחינות', אינני מתכוונת למי שלא התכונן לבחינה, וחש חרדה כיוון שיודע שאינו מוכן היטב, ואף לא למי שלא הצליח להבין את החומר לבחינה, ולכן חושש- וזה מובן- לעשות אותה. פחדים מציאותיים אלה אינם בגדר 'חרדת בחינות'. חרדת בחינות הינה פחד לא מציאותי ובלתי הגיוני של מי אשר, אלמלא החרדה, היה מרגיש מוכן בהחלט לבחינה.

אנשים החווים חרדת בחינות מפחדים שהם לא יעמדו בסטנדרט, שהמבחן יחשוף- בדרך כלשהי- את חולשתם. הם חשים, באופן מודע או בלתי מודע, כי הבחינה מאיימת על תחושת הערך העצמי שלהם. תחושה זו, לעתים קרובות, היא תוצאה של חוויות קודמות בהן נחשף האדם (לרוב בגיל צעיר) לסיטואציה של הערכה/בחינה, בה הרגיש חשוף, לא מוגן, מחוץ לטווח הבטחון הפנימי שלו. אולי היתה זו 'קריאה אל הלוח' של המורה, בה לא הצליח 'לספק את הסחורה', והיה חשוף לתגובות (לעג?) ילדי הכתה, או שהיתה זו איזו הערה של דמות סמכותית, אשר חשפה אותו בחולשתו אל מול הסביבה. בעולם המודרני בו אנו נדרשים תכופות 'לספק את הסחורה', בו הטכנולוגיה חושפת אותנו בפני סביבה רחבה, לא תמיד ברשותנו, הלחץ לעמוד בסטנדרט יכול לייצר חרדה משתקת.

 יהא מקור הבעיה אשר יהיה,  בעבודה בשיטת EFT ניתן לשחרר את המשקעים והפחדים שנצרבו במערכת הגופנית-שרירית, ולהיפטר מחרדת הבחינות. אחת הדרכים היא לברר מהו הדבר ממנו מפחד האדם בהקשר לבחינה. האם הוא חושש שלא יזכור דבר, או לא יצליח להתרכז, האם מה שעוצר אותו הוא זיכרון של חווית בחינה משתקת, או של תגובה של אנשים חשובים לו, אשר לא הצליחו לראות את הישגיו? בהתאם לכך, ניתן לנסח את משפט הפתיחה, כמקובל בשיטת EFT , למשל:

"למרות הפחד שלא אצליח להתרכז בבחינה שגורם לי להרגיש דפיקות לב ולחץ, אני מקבל/ת את עצמי כמו שאני עם חרדת הבחינות, והכל."

או

"למרות שלפני כל בחינה אני מרגיש/ה כמו ילד/ה שקוראים לו ללוח, ואני מפחד/ת שלא אצליח- אני מקבל/ת ומכבד/ת את איך שאני מרגיש/ה עכשיו". וכד'.

כדי לשחרר לעומק את אותם פחדים הגורמים לחרדת הבחינות, מומלץ להגיע אל מטפל/מנחה מנוסה בשיטה, אשר יסייע לגלות את אותם ה'שדים' שטורדים את מנוחתכם, ולשחרר אותם. ישנן מספר טכניקות מוצלחות ביותר, המסייעות למטפל/מנחה, כמו לבלש טוב לגלות את עקבות הבעיה, ואז- כמו קוסם- לפוגג אותן. בנוסף, בתוך ה'טיפול' תלמדו כיצד לעבוד בשיטת EFT באופן עצמאי, כך שכאשר יעלו בעתיד לחצים מסוגים שונים- תוכלו לשחרר אותם בעצמכם, וכך תעצימו את הכוחות האישיים שלכם.

טיפול/הנחיה בשיטת EFT  מבוצע ביעילות רבה הן  במפגש פנים אל פנים והן במפגש/הנחיה טלפונית.

בהצלחה בבחינות!!!

 

 

 

מילכה לאון, מ.א. מאמנת אישית, מנחה בשיטת  EFT- לשחרור מלחץ וסטרס, שחרור מכאבים, שחרור ממחשבות מגבילות בדרך לחיים של שפע ובריאות. מתמחה בניתוח תנועה לאבאן-ברטנייף, מלמדת תרפיסטים באוניברסיטת חיפה ובמסגרות עצמאיות בארץ ובחו"ל. עוסקת שנים רבות בקשר שבין תנועה, אנרגיה ומצבים רגשיים והבעתיים. משלבת ניסיון וידע מתוך LabanAnalysis, Body Mind Centering , מחול, יוגה, הנחיית קבוצות, פילאטס ומשחק. מנחה בשיטת EFT, מלמדת סדנאות וקורסים בשיטה זו לאנשי מקצוע ולקהל הרחב. עובדת עם יחידים וקבוצות.  www.eft4life.co.il milca@eft4life.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב