דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


לא רק תחביב: על מלאכת יד כריפוי בעיסוק 

מאת    [ 14/05/2013 ]

מילים במאמר: 367   [ נצפה 7178 פעמים ]

ריפוי בעיסוק הוא תחום רחב שנועד לשפר את התפקוד והרווחה של מטופלים במצבים מגוונים, באמצעות ארגז כלים מגוון מאוד. בין יתר הפעילויות שניתן לתרגל במהלך ריפוי בעיסוק, נעשה שימוש בעבודות של מלאכת יד, על מנת לחזק יכולות מוטוריות וקואורדינציה, לצד יכולות קוגניטיביות.

מהו ריפוי בעיסוק

ריפוי בעיסוק הוא מקצוע טיפולי - חינוכי - שיקומי, שתכליתו לסייע לאדם בהתמודדות עם דרישות החיים. בתוך הגדרה רחבה זו, יכולים מרפאים בעיסוק לתמוך בילדים מעוכבי התפתחות, נכים או אנשים המשתקמים ממחלה או פציעה, בעלי מוגבלויות או מחלות כרוניות מגבילות, אזרחים ותיקים ועוד. עבור כל אחת מאוכלוסיות אלה, יותאמו כלים ופעילויות שיאפשרו לאדם לתפקד טוב יותר בסביבת חייו. שורשיו של התחום באירופה של סוף המאה ה- 18. בארץ פעילים מרפאים בעיסוק בצורה ממוסדת משנות השישים של המאה הקודמת, במוסדות בריאות, שיקום, חינוך ועוד. מרפאים בעיסוק שואבים את ידיעותיהם מפיזיולוגיה ורפואה, ממדעי ההתנהגות, ממדעי המוח ומתחומים נוספים וכל אחד מהם מתמחה בתחום ספציפי ובעבודה עם קהל מטופלים מסויים.

ריפוי בעיסוק באמצעות מלאכת יד

לריפוי בעיסוק בעזרת עבודות מלאכת יד, ערכים חשובים שיכולים לסייע לאוכלוסיות שונות. ילדים בעלי קושי בהתארגנות, בריכוז ובמוטוריקה עדינה וגסה, יכולים להפיק רבות מעבודות יצירה. מלאכת יד דורשת ריכוז והתמקדות, יכולת התמצאות במרחב ושימוש וארגון של חומרי היצירה וההתמדה בפעילות כזאת, מתחילתה ועד המוצר המוגמר המוחשי, היא בעלת ערך רב, בין היתר עבור ילדים בעלי קשיי תקשורת, שמתקשים ביצירת רצף קוהרנטי במגע שלהם עם המציאות. גם ילדים בעלי קושי גרפו מוטורי, המתקשים בכתיבה, יכולים לשפר את יכולותיהם דרך מלאכת היד. אוכלוסיה נוספת שנתרמת רבות מעבודות מלאכת יד היא האוכלוסיה המבוגרת ובמיוחד אחוז לא קטן ממנה שלוקה בשיטיון (דמנציה). בספרות המקצועית יש היום די עדויות לכך, שעבודה בדמות מלאכת יד, הדורשת ריכוז והתמדה, משפרת את התפקוד המוחי, כשם שאימון כושר משפר את חוזק השרירים. בין היתר, ניתן לבצע במהלך ריפוי בעיסוק עבודות תפירה ועיצוב, בניה בעץ, קיפולי נייר (אוריגמי) ועוד.

יתרונות בעבודות מלאכת יד

עבודות מלאכת יד נותנות הרבה גם מחוץ להקשר של ריפוי בעיסוק, בכל גיל וללא צורך שיקומי. עבור ילדים, מלאכת יד היא הזדמנות להתחבר לחלקים היצירתיים ולפתח תחביב פרודוקטיבי ומרגיע, להתמיד במשימה ולחוות סיפוק מהמוצר המוגמר. עבור מבוגרים יש ביצירה הפוגה נעימה ומשחררת ממרוץ החיים, הזדמנות לחזור לילדות ולהתחבר למעיינות היצירה, לצד אימון מוחי מצויין, שמאזן ומחזק את תפקודי המח.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב