דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מה הסיכוי שיגנבו לי את הרעיון לסטארט אפ? 

מאת    [ 14/05/2013 ]

מילים במאמר: 415   [ נצפה 2440 פעמים ]

אם יש לכם רעיון עסקי מצויין, יתכן שיש בכם גם הפחד שיגנבו אותו. השכלולים וההמצאות בעולם מתקדמים במהירות מסחררת ורוב הסיכויים שאם לא הבאתם את הרעיון שלכם לידי מימוש, מישהו אחר יחשוב על משהו דומה בשנים הקרובות. אחד הגורמים שמעכבים התקדמות של סטארטאפים היא החשש של בעל היוזמה שהרעיון שלו יגנב – מה שמביא להתנהלות חשדנית ואיטית. יש בהחלט צורך בזהירות בתחום הזה, בוודאי אם הרעיון שלכם ייחודי באמת, אך מצד שני, אם אין לכם יכולת לעשות הכל לבד – וסביר להניח שאין לכם, תצטרכו לשתף אחרים ברעיון ולהשתמש בכישורים שלהם כדי להתקדם.

הסכם סודיות

הסכמי סודיות עסקיים (NDA- None Discloser Agreement), הם מסמכים שחתימה עליהם מגינה עליכם משפטית מפני גניבת רעיון עסקי. ניתן להשתמש בהם בפניה לאנשי מקצוע שונים ומשקיעים ובחלק מהמקרים הם יספקו לכם הגנה ראויה. יחד עם זאת יש כמה מגבלות להסכמים הללו :

ראשית, ברוב מכריע של המקרים הרעיון שהגיתם הוא לא באמת ייחודי ומקורי, אלא כבר נוסה בגרסה אחרת, עם דגשים אחרים, במיזמים אחרים. אם הרעיון שלכם הוא לא באמת סוד ויש כבר שימוש במשהו דומה, ההגנה בהסכם סודיות חסרת ערך. לכן, כדי להשתמש בהסכם כזה, צריך להגדיר במדויק את הסוד שעליו אתם מגנים. בעיה נוספת, שנובעת מאותו קושי בהגדרת הסוד, היא שמשקיעים רבים יסרבו לחתום לכם על NDA. הסיבה העיקרית לכך היא שהם פוגשים יזמים רבים ואם לאחד מהם יהיה רעיון דומה, זה מסבך אותם משפטית ופותח פתח להפסדים עצומים בעתיד.

 

זה לא הרעיון, אלא הביצוע

בסופו של דבר כמעט תמיד, הרעיון שלכם שווה פחות משאתם חושבים. הדוגמה הטובה ביותר לכך היא תביעת הענק של האחים וינקלבוס נגד פייסבוק ומארק צוקרברג. האחים טענו בבית המשפט שצוקרברג גנב מהם רעיון לרשת חברתית. בית המשפט הכיר בגניבת הרעיון אך גם בכך שהכסף האמיתי נמצא בביצוע של פייסבוק – התזמון, העבודה הטובה והאופן שבהם עלתה לאוויר. בסופו של דבר, צוקרברג, העומד בראש אימפריה בשווי של מילארדי דולרים, פיצה את האחים וינקלבוס ב – 65 מיליון דולר – הרבה כסף, אבל בטל בשישים לעומת מה שפייסבוק שווה. חשוב לזכור שרשת חברתית היא לא המצאה חדשה, לא של מארק צוקרברג ולא של האחים וינקלבוס, היו רשתות חברתיות רבות עוד לפני פייסבוק, פייסבוק היא פשוט ביצוע מוצלח.

חשוב להבדיל בין רישום פטנט, המעוגן במערכת חוקים ורישומים בינלאומיים, לשימוש ברעיון, תחום הרבה פחות מוגן והרבה יותר פרוץ. בסופו של יום, אם יש לכם רעיון מנצח שאתם מאמינים בו, כדאי להזדרז להביא אותו לכדי מימוש, תוך כדי שיתוף אנשים מקצועיים ואמינים (אחרי שבדקתם את אמינותם). סביר להניח שהכסף הגדול נמצא בשילוב הרעיון עם ההפקה שלו בפועל.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב