דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


בין חוק המשילות ומשאל עם. 

מאת    [ 11/05/2013 ]

מילים במאמר: 749   [ נצפה 1664 פעמים ]

לפני כמה ימים, עברה בכנסת בקריאה טרומית הצעת החוק הממשלתית הידועה בציבור בשם "חוק המשילות".

מעבר לעובדה היבשה, כי הצעת חוק זו עדיין צריכה לעבור עוד 3 קריאות בכנסת ע"מ להיות מאושרת, יש לציין כבר עכשיו כי הצעת-חוק זו היא בעייתית ושנויה במחלוקת עמוקה, וזאת מכיוון שהצעה זו, שמובאת ע"י הקואליציה, משנה לחלוטין את כללי המשחק הפוליטי והדמוקרטי הנהוג בישראל כיום.

אמנם, סביר להניח כי הצעת החוק כפי שהיא מונחת בפני הכנסת כיום, צפויה לעבור שינויים כאלו ואחרים עד שתאושר סופית. וועדות הכנסת הדנות בעניין הן שיכריעו בעניין שינויים אלו, ובכל מקרה מרבית הסיכויים הם שחלק מן הסעיפים בהצעה יבוטלו או ישונו בדרך זו או אחרת, כך שהצעת החוק הסופית תהיה כנראה שונה מכפי שהיא כיום.

כמה סעיפים בהצעת חוק זו, הם לא פחות מאשר ריקון מתוכן של הכנסת כפרלמנט בכלל, וכן פגיעה ממשית בעבודתה של האופוזיציה לממשלה בפרט.

בין הסעיפים הבעייתיים ביותר, נמצא הנושא של הצעת אי-אמון בממשלה מטעם האופוזיציה. ע"פ הנאמר בהצעת החוק, צריכה האופוזיציה רוב קולות של 61 ח"כ, וזאת רק ע"מ להגיש הצעת אי-אמון לדיון במליאת הכנסת. צעד כזה יבטל באופן מעשי את הכלי שנקרא הצעת אי-אמון, זאת מכיוון שאם לאופוזיציה אכן היו 61 ח"כ, אזי יכלה האופוזיציה להפיל את הממשלה בכל רגע נתון באמצעות הצבעת אי-אמון. העובדה היא כי שום אופוזיציה אינה יכולה למנות 61 ח"כ (כלומר הרוב), שכן אם כך היה, אזי הקואליציה והממשלה לא היו נשארות בשלטון אפילו יום אחד נוסף.

עניין נוסף הפוגע בערכי הדמוקרטיה, הוא העלאת אחוז החסימה לארבעה אחוזים מן הקולות בבחירות, כלומר שבכדי להיבחר לכנסת תצטרך כל מפלגה לקבל כ-5 מנדטים לערך. צעד כזה אמנם יפחית את מספר המפלגות הקטנות בבית-המחוקקים, אך במקביל יוציא מן הפרלמנט קבוצות מיעוט של מגזרים מסוימים, שנבחרו ע"מ לייצג את הציבור ששלח אותם לכנסת. בין המגזרים העלולים להיפגע מן הצעד הזה נמצאות מפלגות קטנות (למשל של עולים חדשים, או תושבי המגזר הערבי). בכך יהיו למעשה קבוצות באוכלוסייה, שנמנעת מהם הזכות לייצוג בפרלמנט למרות שהם מסוגלים להעמיד לבחירה מפלגה קטנה אמנם, אך בעלת סדר-יום ועניין החשוב לקבוצה מסוימת באוכלוסייה, גם אם היא אינה כה גדולה. עבור מגזרים מסוימים, מדובר ממש בהרחקתם מן הפרלמנט הישראלי.

כדאי לקואליציה גם לקחת בחשבון, שאמנם כיום היא יכולה אולי להעביר הצעת-חוק שכזו, ואולם בעתיד הלא רחוק, יכולות הקואליציה והאופוזיציה להחליף מקומות אחת עם השנייה. כלומר, מאד ייתכן שמה שאתה מחוקק כיום, עלול להיות בעוכרייך מחר. כל קואליציה ואופוזיציה הן זמניות, ואי-אפשר לדעת מתי יגיע תורן להתחלף בתפקידים, כפי שיכריע העם.

ממש במקביל לחקיקה הזו בכנסת, עלתה לדיון ציבורי הצעה נוספת, שגם היא מובילה לריקון הכנסת מתוכנה ומעבודתה. הכוונה היא להצעה לערוך משאל-עם על כל הסדר מדיני עתידי עם הפלסטינים, וכן על כל נסיגה שתתלווה לכך מכל שטח שאמור לידי הפלסטינים בעתיד.

אם אכן תתקבל הצעה שכזו בכנסת, זו תהיה פגיעה נוספת בתפקודו של בית-המחוקקים, ובמקביל תהווה גם פגיעה בתפקידה של הממשלה. זאת מכיוון שהחלטות מסוג זה, על ניהול מו"מ מדיני ועל השלכותיו בשטח המתקבלות על-ידי הממשלה, ולאחר מכן מאושרות ע"י הכנסת, אינן צריכות להיהפך למשאל-עם. משאל-העם מתבצע בקלפי ביום הבחירות, ולא סביר כי על החלטה שהממשלה מוסמכת ורשאית לקבל מתוקף המנדט שניתן לה ע"י העם, הממשלה תבחר להחזיר למעשה את קבלת ההחלטה לעם, בכדי לקבל את אישורו להחלטה כזו או אחרת. שכן מה הטעם בהחלטות ממשלה ובבחירות לפרלמנט, אם לאחר מכן שואלים שוב את העם בנושא ספציפי, ומחכים לאישורו והסכמתו. הרי לשם כך נבחרו נציגי העם בבחירות לפרלמנט בדמותם של המפלגות וחברי-הכנסת, וזוהי למעשה הצבעתו ובחירתו של העם.

אמנם, משאל-עם הוא הליך דמוקרטי ומקובל, ואף מתרחש לעיתים במקומות שונים בעולם (למשל בשוייץ), ואולם בדמוקרטיה הישראלית, אין מקום לעריכת משאל מסוג זה שכן בחברה כמו בישראל, שבה מתקיימים זה לצד זה מגזרים שונים וקהילות שונות (עדתית, אתנית, דתית), משאל-עם עלול להחריף את המתחים בין חלק מקבוצות אלו, ואף לגרום לעימותים ביניהן בנושאים מסוימים.

אין ספק, כי שני תהליכים אלו המתקיימים במקביל, רעיון משאל-העם והצעת-חוק המשילות, ישנו באופן מהותי את פניה של הדמוקרטיה הישראלית לבלי היכר. מן הראוי שבצעדים מסוג זה, מתבקש לנהוג בזהירות ובאחריות, ולגבש כל החלטה תוך-כדי שיח והסכמה, ולא באופן חד-צדדי. וזאת ע"מ למנוע מתיחות ואף קרע חלילה, בין חלקים שונים של הציבור הישראלי. הדמוקרטיה הישראלית יכולה ומסוגלת להכיל שינויים והתאמות כאלו ואחרות, ואולם בעניין כה מהותי לחיי היום-יום של העם בישראל, כל שינוי צריך להיעשות בזהירות מוחלטת, ותוך-כדי דיון ציבורי ראוי ואחראי. כדאי לזכור גם כי כל חוק שעובר הפוגע באוכלוסייה מסוימת, יפגע בעתיד באוכלוסייה אחרת. לכן כדאי לחשוב היטב על מה שמחוקקים, ואם באמת יש מקום לכך בחברה הישראלית. אלו הם עניינים הרי-גורל, שאין לקבל בהם החלטות כלאחר-יד ובפזיזות, שכן השפעתם רחבה ומורגשת עד מאד.

 

 

 

 

 

צפריר זוהר


סטודנט למדע-המדינה ויחב"ל


הרצליה.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב