דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


איך להפוך מיקוד במטרה למטרה ממוקדת 

מאת    [ 09/05/2013 ]

מילים במאמר: 520   [ נצפה 2661 פעמים ]

מהו מיקוד במטרה

מיקוד במטרה מתקיים כאשר כל המשאבים מכוונים לנושא נקודתי מסויים. להבהרה מקובל לשאול דוגמה מתחום האופטיקה המתארת ריכוז של קרני אור לנקודה בודדת, למשל באמצעות זכוכית מגדלת, עד שנוצר ריכוז אנרגיה המסוגל לחולל חום רב ובעירה.
כאשר יש לאדם מטרה אותה ברצונו להשיג, עליו לרכז את מירב המשאבים העומדים לרשותו כדי להשיג את המטרה. המיקוד במטרה הוא שיגדיל את הסיכוי להצלחה.

למה נדרש מיקוד במטרה

על מנת להשיג את המטרה, נדרש כאמור האדם לריכוז משאבים. כמות המשאבים הקיימת מוגבלת. מהות הקיום והקידום האנושי מבוססת על ההבנה שכמות המשאבים מוגבלת. בעולם אחר מהעולם שלנו, זה שחיים בו לנצח, שהפרי נופל מהענף לפה, שיש בו שפע אין-סופי, אין קושי להתקיים, אין איום על הקיום ואין צורך בגיוס משאבים כדי להתקיים.
בעולמנו, זה שלתוכו נולדנו, המשאבים מוגבלים והכוחות מוגבלים, כוחות פיזיים וכוחות הנפש. כדי לשרוד, כדי להתקיים, כדי להתקדם, כדי להשיג מטרות, הכרחי לרכז משאבים להשגת המטרות היותר חשובות. ליצור מיקוד במטרה של המשאבים.

מה הקושי במיקוד במטרה

מיקוד במטרה נדרש פעמים רבות כדי ליצור שינוי. לפעול כדי לשנות את המציאות ממצב אחד למצב אחר. לפעמים זה קשה מאוד. לפעמים יש לאדם מטרות שונות, לעתים הן נוגדות האחת את השנייה. הוא עשוי לרצות להצליח בקריירה ובו זמנית להיות איש משפחה טוב. בין שתי המטרות עלול להיות קונפליקט, כזה שעלול לגרום לאי-יכולת להשיג אף לא אחת משתי המטרות.
הקושי, אם כך, הוא להבין את היטב את משמעות הצורך במיקוד במטרה ובמידת הצורך להיות נכונים לשלם את המחיר.

האם מיקוד במטרה מבטיח הצלחה

מיקוד במטרה אינו מבטיח הצלחה, אך מגדיל את הסיכוי להשגתה. גם כאשר האדם מקדיש את כל תשומת הלב והמשאבים שלו למען השגת המטרה, גם אז לא תמיד יצליח להשיג אותה. במיקוד במטרה מובנה הסיכוי לצמצום הפער בין המצב הנוכחי למצב הרצוי.  אולם, הואיל ונדרש גיוס של משאבים, ללא ספק על חשבון הסיכוי להשיג מטרות נוספות אחרות, עולה החשיבות של מתן מענה לשאלה, איך נדע שהמטרה שמוצבת בפנינו היא באמת המטרה החשובה והמשמעותית.

האם אימון למיקוד במטרה מבטיח את השגת המטרה החשובה היותר

המיקוד במטרה הוא אמצעי, הוא אינו המטרה עצמה. האימון בעיקרו מכוון לתוצאה. במקרה הנדון התוצאה תהיה בחירת מטרה שהשגתה היא המשמעותית ביותר להצלחת המתאמן. המיקוד במטרה יהיה איבחון והצגת התוצאה הנכונה ובסיס הפעולה להשגתה.
לעיתים קרובות אנשים ממוקדים במטרה מסוימת מתוך אמונה שהשגתה תחולל מהפכה בחייהם. אלא שלאחר שהושגה, שביעות הרצון לא השתפרה כמתוכנן. למה? אולי כי המטרה לא הייתה באמת המטרה בהא-הידיעה. המיקוד במטרה לעצמו אינו עושה את העבודה.

איך מבצעים הלכה למעשה את המיקוד במטרה

למרבה הפליאה, על מנת לייצר מיקוד במטרה נכונה, יש צורך להתחיל דווקא בהסתכלות רחבה ולא ממוקדת. רק התבוננות בתמונה כולה תאפשר את הבירור בין העיקר מהטפל. רק תהליך שמכוון על ידי התוצאה, מאפשר הצגת ספקטרום של מטרות העשויות, כל אחת בדרכה, לשרת את השגת התוצאה, ויצירת המיקוד במטרה בזו שתשרת את השגת התוצאה יותר מאחרות. המיקוד במטרה צריך להיות רגוע, יציב, נינוח ולא כפייתי. מיקוד במטרה קיצוני, לחוץ, ממוקד מדי ודאגני מחמיץ את ההנאה מהתהליך ומביא לתוצאות נמוכות מאלה אליהן קיווינו. להשגת שקט זה נכון לייצר את המיקוד במטרות ארוכות הטווח. 

שלמה רוטשילד, מנטור ומאמן בכיר למנהלים בארגונים ובקיבוצים מאמן בכיר מוסמך EMCI מטעם אוניברסיטת חיפה ואיק"א, האיגוד הישראלי ל-Coaching . מרצה ומוביל קורסים להכשרת מאמנים. מקים ומנהל האתר www.shlomor.co.il לניהול עם משמעות עבור מנהלים, מנטורים ומאמנים. מקים ומנהל האתר www.coach4coach.org.il עבור מאמנים, מפתח מתודת BOC (Built-in Organization Coaching) ופועל על פיה בארגונים ובחברות.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב