דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הידעת? ההסטוריה של הדיו 

מאת    [ 09/05/2013 ]

מילים במאמר: 487   [ נצפה 1789 פעמים ]

אי אפשר להעביר אפילו יום אחד במציאות המודרנית מבלי להיתקל במוצר הכולל דיו: כל מסמך או ניירת משרדית, תמונות מודפסות, שלטי חוצות או כרטיסי ביקור, בכולם יש דיו וחלק גדול מהם מודפס בבתים פרטיים בעזרת מדפסות להזרקת דיו.

נקודות בהתפתחות הדיו

• העידן הישן, משנת 2300 לפני הספירה ועד 1500 לספירה – בימיו הראשונים דיו היה מצרך יקר ביותר ששימש כותבים מוסמכים שכתבו בעזרת נוצה מיוחדת וכלי חרס מבודדים בהם מילאו את הדיו. הקסת והקולמוס התפתחו והפכו מורכבים יותר ובמהלך המאה העשירית לספירה פותחו הקולמוסים הראשונים שכללו מאגר דיו פנימי כמו עטים נובעים מודרניים. עם המצאת הדפוס המכני על ידי גוטנברג לפני 1500 לספירה היו צריכים ליצור דיו מסוג חדש ויציב יותר לשימוש עם מכונות ההדפסה הגדולות, הנוסחה שפותחה נותרה בשימוש מאות שנים.

• דיו תעשייתי, בערך מ-1500 לספירה ועד 1984 לספירה – המעבר לדפוס מכני ומתועש הוליד את השימוש בטכנולוגיית הסרטים הקשים ופיתוח אב טיפוס של אותם טונרים למדפסת שאנו מכירים היום. השימוש בשני הפיתוחים הללו היה מסורבל מאד ומלכלך ובמקביל אספקת הדיו לבתי הדפוס סבלה מקשיים רבים בניהם חוסר עקביות משווע שהשאיר את אותם בתי דפוס ללא חומר גלם לעבוד איתו או עם חומר גלם נחות שמנע הדפסה יציבה ורציפה. במאה העשרים המדפסות הרווחות היו מדפסות המבוססות על טכנולוגיית הסיכות שמטביעות דיו לתוך נייר בעזרת סיכות זעירות, אך אלו סבלו מבעיות רבות בניהן הדפסות לא חדות ותקלות וקריעה של הנייר, מכשולים שהובילו את עולם הדפוס לחפש משהו אחר שבסופו של דבר קרם עור וגידים בצורת מדפסות הזרקת הדיו שאנו מכירים כיום.

• הגעתן של מחסניות הדיו – בשנת 1984 עם התפתחות המחשבים נכנסו לשוק מדפסות ההזרקה המודרניות הראשונות שפתרו את כל הבעיות שהיו למדפסות הסיכה והציעו טכנולוגיה טובה וזולה יותר לשימוש. במקום סיכות המדפסות כללו ראש דיו וזרנוקים זעירים המסוגלים להפיק כל טקסט או ציור בהתאם להנחיות המחשב. דיו למדפסות הוכנס למחסניות נוחות שחסינות לדליפות ומיוצרות בפס המוני עם בקרת איכות, כמו שאומרים- היתר היסטוריה.

איפה אנחנו היום

כיום השימוש בדיו הוא אחד הדברים השכיחים ביותר בחיינו, והעובדה הזו קשורה באופן ישיר לחדירתו של המחשב הביתי אל משק הבית שהפכה את חיבור המדפסת אל המחשב והדפסה כאוות נפש המשתמש לקל ונוח. מיכלי הדיו של המאה ה-21 מאפשרים גם לאנשים לא מקצועיים, עסקים קטנים ומשרדים לייצר הדפסות ברמה שרק עשור אחד אחורה נתפסה כבלתי אפשרית ומורכבת במיוחד.

אך הטכנולוגיה לא קפאה על שמריה ופיתוחים חדשים ממשיכים לייעל ולשפר מדפסות לייזר והזרקת דיו כאחד- עם כל יום שעובר השוק מאפשר לייצר את אותן הדפסות במחירים נמוכים יותר תודות לראשי דיו ממוחזרים שמולאו מחדש ומחסניות דיו גנריות המתחרות ביצרניות המדפסות עצמן. דיו למדפסת לקסמרק לדוגמה כבר מגיע עם שבבים מובנים המיועדים להגן על המדפסת משימוש בדיו גנרי ולחסל את התחרות, אך ראשי הדיו הגנריים רק הופכים חזקים יותר משנה לשנה. 

והעתיד? העתיד ככל הנראה שייך למדפסות התלת מימדיות, מדפסות שיכולות להדפיס לא רק דיו על נייר דו מימדי אלא גם פלסטיק וחומרים קרמיים כדי ליצור עצמים תלת מימדיים מלאים. כמו שהדפוס שינה את עולמנו לפני מאות שנים כך הפיתוחים החדשים יכתיבו את אורח חיינו בעשורים הקרובים.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב