דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


"ילדים שונים": תרפיה פיצוי במים 

מאת    [ 07/05/2013 ]

מילים במאמר: 842   [ נצפה 1852 פעמים ]

ילדים "שונים":  תרפיית הפיצוי במים

מאמר  ע"י  אילה מרגריטה קליין

מומחית בתרפיה במים

 

כל הילידים שונים זה מי זה, אז למה "ילדים שונים"?   

אנו מגדירים כ"שונים" את תת-קבוצה של ילדים נורמטיביים שהם "בעלי מראה שונה" כאשר "שונות" זאת אינה ניתנת להגדרה פשטנית אבל (א) מזוהה בבירור ע"י ילדים אחרים בכיתה ו (ב) הילד שונה מרגשי בעצמו שהוא "מוזר". מדובר בילדים בעלי אסימטריה בגפיים או בפנים, עם פעילות מוטורית מסורבלת (CLUMSY). לפעמים,  הם בעלי יכולת קוגניטיבית גבוה – מעל הממוצע. כאמור, היכולת הקוגניטיבית של הילדים אלה גבוהה ואפילו יש איזה סטיגמה של NERD  לילדים בעלי מראה שונה. הם נחשבים – בדרך כלל לא בצדק  – שהם טובים בספרים ובחשבונות, כי הם לא טובים בכדורגל. 

השם המקצועי המקובל הוא "ילדים דיסמורפים" -  DISMORPHYC CHILD ובאופן בלתי פורמלית – ילדי FLK    ראשי תיבות בלועזית של FUNNY LOOKING KIDS. ברור שFUNNY  לא במובן מצחיקים אלא ילדים שיוצרים רושם של שונות, של חוסר סימטריה, של מוזרות מסוימת, של סרבול קל שבכל זאת מושך תשומת לב, במיוחד של ילדים אחרים. כפי רוב ההגדרות בתחום שבין הילד לבין החברה, גם כאן הגבולות מעורפלות וההגדרה טאוטולוגית ולכן נסכם כך: שייכים לתת קבוצה של ילדים שונים הילדים שעמיתיכם או הילדים עצמם מרגישים שהם שונים.  

למה שונים?

ככלל, ילד זה בסדר גמור בעניי ההורים וגם המורים לא ממהרים להדביק סטיגמה של שונות, של מוזרות או חריגות. אבל סגירת עיניים אינה מיטיבה עם הילד, ההפיך הוא הנכון: הילד גדל תוך הרגשה שיש אצלו סוד שמסתירים ממנו, סוד שאף אחד לא מדבר עליו. הילד הדיסמורפי נשאר לבד מול העולם ונאלץ להתמודד עם מצבו ללא עזרה. כי כולם אומרים שהוא מאה אחוז ולא צריך עזרה.

כמה סוגי של שונות כגון אסימטריה גופנית עלולים להיווצר בגלל סיבות סביבתיות, עם כי ברוב המקרים הסיבה היא תורשתית. כל אחד מאתנו נושא אלפי גנים כאשר אחדים מהם שוכפלו בצורה בלתי מדויקת, אבל בגלל שהגנים באים בזוגות, שגיאה קטנה לעתים רחוקות מתבטא במראה. ביטוי של השגיאה יכול להיות סטייה קלה בסימטריה של הגוף, ז.א. אוזן אחד גדול או גבוה מהשיני, עיניים חלשים הצורכים בעדשות מיוחדות שונות לכל עין, שיניים בלתי מסודרים, עודפים או חסרים, לשון ארוך מדי המפריע לדיבור, שרירים חלשים בצד אחד של הגוף, גפיים בגודל שונה ועד. ליקוים זעירים אלה, כשלעצמם אינם מהווים נכות והאדם יכול לתקן או להשלים אותם ולהיות חיים מלאים. עם זאת, לפעמים, החיים אינם קלים עבור ילד כזה.

מתי לפנות לתרפיה?

הורים, מורים ומבוגרים בכלל אינם טובים בזיהוי ליקוי זעיר ואינם חושבים שהילד או הסביבה יכולים לתת משמעות או חשיבות לפרט מסוים. עדיף, לכן, להסתמך על הרושם שמקבלים עמיתי הילד, ולשים לב לביטוים ולהתנהגותם כלפי הילד. זה טבעי שההורים מסרבים לזהות את ילד כשונה, נדרש כנות עצמי וחוזק נפשי כדי להכיר שמשהו לא מסתדר ולחפש עזרה מקצועי.

הכותבת לא מומחית בדיאגנוזה אלא בתרפיה במים –  ולכן לא מתייחסת למקרים ספציפיים של ילד ה או אחר. כן מדגישה שקיימת שכבה רחבה של ילדים  FLK  רובם ככולם בלתי מזוהים– ילדים שהחיים קשים עליכם ולא מקבלים תמיכה מקצועית. הטיפול במים עוזר לכם ומאפשר להשלים את הליקויים הזעירים ולהתפתח לאדם מושלם. אין ההמצאה זאת חדשה לא ייחודית, כי הרופאים  תמיד המליצו לילדים מסורבלים ומוזרים לעסק בפעולה פיזית, בספורט.  תירגול של הגוף מאפשר לילד לקבל בטחון עצמי ויותר המשכיות וטבעיות בתנועות, מקבל כוח פיזי שהוא דבר לא מבוטל בחברת הילדים, וכן מקבל שליטה יותר טובה על הכושר הקוגניטיבי שלו. מטרת תרפיה במים לאפשר לילד לפתח מנגנוני פיצוי של ליקויים קלים, הרגלי התנהגות ויכולות שמפצים ומשלימים את ה"שונות" שלו. 

כל פעילות גופנית יכול רק לעזור לילד, בזה אין חולקים, אבל למה במים? התשובה היא כי המים מהווים את הסביבה הפחות תוקפנית שקיימת, היא הסביבה הידידותית והבטוחה עבור ילד שעדיין אינו בטוח בעצמו ובתנועותיו. סיבה נוספת היא שהילד נהנה מפעילות במים בטמפרטורה נוחה, בסביבה הפיזית המוגדרת של הבריכה הקטנה, ועם העבודה עם מדריכה בעלת המקצוענות וניסיון. ואין בבריכה ילדים אחרים ביקורתיים כפי יש במגרש כדורגל או כדורסל – הוא לבד ומותר לו לטעות ולהיות מוזר.  פעם שמתחיל בפעולה הפיזית, הדרך לספורט רגיל במגרש עם עמיתיו – הוא דרך ישירה בכיוון מעלה.

והחשוב מכול: להתחיל בסביבה סלחנית ובטוחה

הכותבת מבקשת להבהיר כי תרפיית המים לא משנה ולא משפר את מקור הפנימי ולפעמים סביבתי ולפעמים מולד,  אלא מאפשר לפתח מנגנונים חלופיים או משלימים המבטלים את החסר. כדי לתת דוגמה קשה אבל ברורה, איש בעל שמיעה לקויה באוזן שמאל מפתח יכולת הזנה משופרת באוזן ימין, ומפתח מנגנוני פיצוי ועזר כגון קריאת שפתיים וכן נעשה רגיש יותר לשפת הגוף, לומד לפנות את האוזן הטוב לקראת מקור הקול, וכך מגיע למצב שאיש אינו מבחין בליקוי והליקוי לא נחשב בעיני שלו ושל אחרים כליקוי. לפעמים, לפי מנגנון שגילה הפסיכולוג אדלר, בעל הליקוי דיבור מפתח קומפנסציה ("פיצוי" בעברית) עד כדי להיות מרצה או קריין. מטרת התרפיה במים ללחוץ על כפתור ה START  של תהליך זה. המים מהווה סביבה סלחנית, בטוחה, נפילות במים הם איטיות ורכות, כל פעולה מתבצעת תחת העיניים של מדריכה מקצועית שיודעת בדיוק מה היכולת הפיזי והפסיכולוגי של הילד ושומר שהוא לא יעבור גבולות יכולתו. כמונן התרפיסטית מוסמכת לטיפול עזרא ראשונה ועוד. כל הפעולות מתבצעות תוך הפקדה על נוהלי בטיחות הנוקשים ביותר – כי בטיחות הילד הוא קודמת לכל דבר.

 כדאי לקרוא:   https://www.healthnet.com/static/general/unprotected/pdfs/national/policies/Physical_and_Occupational_Therapy_Mar_12.pdf

כדאי לראות: http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=xcfG1IyZ2rI#!

אילה מרגריטה קליין


מומחית בתרפיה במים


מכון וינגייט (2013), תעודת מציל, הידרוטרפיה 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב