דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אחסון קבצים מוצפן - העתיד הענני 

מאת    [ 05/05/2013 ]

מילים במאמר: 590   [ נצפה 2079 פעמים ]

אחד מהנושאים החמים בתחום הטכנולוגי הוא נושא מיחשוב ענן. מיחשוב ענן הוא לא דבר חדש, למעשה כל שרת דוא"ל המאפשר קריאת הדואל מכל מחשב אשר יש לו גישה לאינטרנט, דוגמת ג'ימייל, הוטמייל או וואלה – מהווה שירות ענן, אך השם נדבק כאשר התחום יצא מהשליטה הבלעדית של שרתי הדואר האלקטרוני ועובר לתחומים נוספים. שירות ענן הוא בראש ובראשונה שירות אחסון קבצים בענן האינטרנט. במקום שהקבצים יאוחסנו על מחשב מקומי הם מאוחסנים על שרתי אינטרנט, שם הם זוכים לטיפול מקצועי כגיבוי מסודר וניטור אפשרויות גישה אליהם. כיוון שהגישה לקבצים אפשרית מכל מחשב בעל גישה לאינטרנט, האפשרות לשתף אחרים בקבצים המאוחסנים בענן הפכה להיות קלה גם היא.

Mega – כעוף החול

חברת Megauploud הייתה מסוג החברות שניתן היה להעלות אליה קבצים ולשתף אחרים. חלק גדול מהקבצים שהועלו לאתר היו קבצי מוסיקה וסרטים שהיו מוגנים על פי חוק זכויות יוצרים. קלות העלאה לרשת והשיתוף הפכו את זכויות היוצרים ללא רלוונטיות, וחברות ההפקה מחו. הסיפור של Megauploud לכאורה הסתיים לפני כשנה. הסוכנות הפדרלית פשטה על שרתי החברה, החרימה את שם הדומיין והשרתים (על כל החומר הרב שהיה מאוחסן בהם) ועצרה כמה מבעלי החברה.

בדיוק שנה לאחר הפשיטה, קים דוטקום שהיה מבעלי Megauploud פתח אתר נוסף, Mega, שגם הוא משמש עבור אחסון קבצים. הפעם הוא דאג להגן על עצמו ולוודא כי בעלי האתר לא יהיו אחראיים על התכנים אותם הגולשים מעלים. ההגנה שלו פשוטה – הקבצים מועלים לאתר בצורה מוצפנת, בדרך שאינה מאפשרת לבעלי האתר לבדוק את התכנים המועלים. חברת Mega היא לא החברה היחידה הנוקטת בשיטת האחסון המוצפן. דוגמה נוספת לחברה, המציעה שירותי אחסון מוצפנים בענן, היא חברת Tresorit המתעתדת להיות המתחרה של דרופבוקס.

כיצד מתבצעת ההצפנה באתרים המציעים אחסון מאובטח?

האחסון כולו מתבצע באמצעות מפתחות סודיים הנשמרים רק אצל הלקוח. ההצפנה והפיענוח גם הם מתבצעים במחשבי הלקוח בלבד כך שבעלי האתר אינם יכולים לדעת אילו קבצים העליתם או מה תכולתם. מדובר באלגוריתם הצפנה חזק וקשה עד בלתי אפשרי לפיצוח. משמעות הדבר היא שמי שמעוניין לשמור מידע פרטי ורגיש בדרך מאובטחת במיוחד – זו הדרך לעשות זאת.

כאשר בוחרים לשתף, למעשה נותנים לאנשים איתם רוצים לשתף מפתח לפענוח התיקיה המשותפת. האחריות על שיתוף המידע והעברת המפתחות גם היא בידי המשתמשים בלבד ואינה עוברת דרך שרתי החברה.

האם שירותי אתר אחסון קבצים מוצפן זהים לשירותי אתרי אחסון קבצים אחרים?

כיום התשובה היא עדיין לא. אמנם שרותי אחסון קבצים מוצפנים מעניקים שטח אחסון חינמי גדול במיוחד (מגה מציעה 50 GB, לדוגמה) אך מדובר אחסון בלבד – לא ניתן להזרים מידע מהאתר לצפייה בסרטים או האזנה למוסיקה, לא ניתן לסנכרן עם תיקיה על המחשב המקומי וכיום עדיין גם אין גישה ממכשירי מובייל. אתרים אלו פועלים להשוות יכולות לעומת מתחריהם שאינם מוצפנים, אולם כרגע, בכל מה שנוגע לנגישות וסטרימינג של התוכן, שירותי אחסון קבצים רגילים הם הפתרון הטוב ביותר.

האם השירות בטוח? האם המידע לא יעלם במפתיע כמו שקרה עם Megauploud?

תמיד רצוי לגבות מידע רגיש ביותר ממקום או אתר יחיד.

לגבי חברת מגה - שירותי מגה היום נראים חוקיים אולם יש לזכור כי ה- FBI עדיין בוחנים את מעשיו של קים דוטקום תחת זכוכית מגדלת וההליכים המשפטיים נגדו עדיין בעיצומם. מעבר לכך, דווקא הרצון להשאיר את האנונימיות והאחריות על הגולשים מביאה לעתים להסרת תכנים, גם חוקיים, מאתר מגה. דוגמה לכך היא הסרת קבצים על ידי חברת מגה, שהמשתמשים העלו ורשמו באופן יזום בשירות המאפשר לזחלני מנועי החיפוש למצוא.

 

אחסון קבצים מוצפן מגן הן על בעלי החברה והן על הגולשים עצמם ומבטיח את פרטיות המידע מפני עיניים זרות ובלתי מורשות על ידי בעל הקבצים עצמו. תמורת האבטחה המוגברת, ישנו תשלום מהירות קטן בו הקובץ עובר הצפנה ופיענוח, ושירותים שלא ניתן לתת כהזרמת מידע ישירות מהאתר.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב