דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כאבים בכתף - הטיפול הטבעי 

מאת    [ 03/05/2013 ]

מילים במאמר: 728   [ נצפה 4832 פעמים ]

כאבים בכתף - הטיפול טבעי

כאבים בכתף מהווה את אחת הסיבות השכיחות ביותר לביקור אצל רופאי משפחה, מסיבות הקשורות לכאבי שריר-שלד.

טווח התנועה של מפרק הכתף הינו הרחב ביותר בגוף האדם. זהו מפרק מורכב שבתנועתיות שלו לוקחים חלק מבנים רבים. מבנים אלו, חייבים לעבוד בתיאום, על מנת לאפשר תנועה מקסימלית, ללא כאב ובו בזמן לשמור על יציבות המפרק.

התנועתיות הרבה ומורכבותו של מפרק הכתף, מותירות אותו חשוף לפגיעות רבות כתוצאה מחבלות (טראומה), תנועה לא נכונה, שימוש עודף, יציבה לא נכונה וגורמים נוספים.

כאב יכול להיגרם כתוצאה מבעיה בשרירים, בגידים, במפרקים או ברקמות אחרות באזור. תחושת כאב זו מתווכת על ידי סיבי עצבים תחושתיים המצויים ברקמות השונות בגוף.  

בגלל ריבוי המבנים במפרק הכתף, הפגיעות האפשריות הן רבות, ועל כן ישנה חשיבות גדולה לאבחון וזיהוי מדויק של מקור הכאב.

פתולוגיות שכיחות הגורמות לכאב במפרק הכתף  

דלקת של הבורסה -  (Bursitis )                                                                                                                               

הבורסה הינו שק נוזלים קטן, הנמצא במפרקים, ותפקידו לספוג לחץ וזעזועים ולהקטין את החיכוך הנוצר בין מבנים שונים במפרק, לרוב בין שריר/גיד  לבין עצם. כאשר אחד או יותר מהשרירים המגיעים למפרק הכתף מתקצר, נוצר לחץ על הבורסה ולחץ זה גורם לדלקת בה.

דלקת גיד- (Tendinitis)

במפרק הכתף מתחברים מספר גידים, שכל אחד מהם עלול, מסיבות שונות כגון חבלה, שימוש עודף או גיל מבוגר, לפתח תהליך דלקתי שיגרום לכאב במפרק ואף למגבלה בתנועה.

תסמונת הצביטה (Impingement Syndrome)

תופעה זו נגרמת כאשר המרווח שבין עצם הזרוע (הומרוס) לבין זיז השכמה (אקרומיון) מצטמצם ולא מאפשר לגידי מסובבי הכתף(Rotator cuff) לעבור בחופשיות. הצטמצמות המרווח יכולה להיגרם כתוצאה מגורמים שונים כגון ;דלקת בבורסה, הסתיידות רצועה או בליטת זיז גרמי. הכאב מופיע בעיקר בהרמה של היד, שינה על הצד הפגוע או השענות על הכתף.

כתף קפואה- (Adhesive Capsulitis)

 "כתף קפואה" זה מצב בו מפרק הכתף סובל מירידה משמעותית בטווח התנועה, גם כשהמטופל מנסה להזיזו בצורה אקטיבית וגם כאשר הרופא מנסה להזיז את המפרק בצורה פאסיבית.

 "כתף קפואה" מתפתחת לרוב בעקבות דלקת, הצטלקות, התעבות או התכווצות של הקפסולה המקיפה את מפרק הכתף. פעמים רבות כתף קפואה תתפתח בעקבות פגיעה קודמת במפרק, שגרמה לחוסר תנועה במפרק כתוצאה מכאב או מגבלה ממשית.

נקודות הדק -  (Trigger points) 

נקודות הדק הן נקודות רגישות מאוד בתוך רצועות של סיבים תפוסים ומעובים בתוך רקמת השריר(taut bands). נקודות אלו גורמות לדפוסי כאב שונים (במקרים רבים הרחק מהנקודה עצמה) מגבלה בתנועה, חולשה של השריר ואף תחושת נימול.

 נקודות הדק מתפתחות מסיבות שונות בהם; יציבה לא טובה, פעילות יתר, תנועה חוזרת, טראומה ועוד.

מחקרים אחרונים מראים כי השכיחות של נקודות הדק במטופלים, המציגים תלונה של כאבי כתף, הינה גבוהה מאוד.(יש מחקר המראה הימצאות של נקודות הדק ב 100% מהנבדקים.)

במקרים רבים נקודות הדק מהוות חלק עיקרי מהבעיה בכל אחת מהפתולוגיות, אותן פירטתי במאמר זה. הטיפול בנקודות אלו מתבצע על-ידי לחיצות, עיסוי עמוק ואיטי, דיקור לרקמת השריר (=דיקור יבש) ומתיחות.

תפקידה של הדלקת...

כשאנו סובלים מבעיה כלשהיא ברקמות הגוף, אחת מהתופעות הנלוות הינה דלקת מקומית. תפקידה של הדלקת הוא לאפשר ריפוי טבעי של הרקמה הפגועה.

 כשהדלקת מסיבה מסוימת הופכת לכרונית, זה מחמיר את הכאב המקומי המתמשך. מסיבה זו הטיפול הראשון המוצע על-ידי הרופא, לכאבים במפרק הכתף, יהיה תרופות נוגדות דלקת דוגמת ארקוקסיה, אטופן ותרופות נוספות.

תרופות אלו מטפלות בדלקת עצמה ולא במה שגורם לה (לדוגמה שריר מקוצר), ולכן פעמים רבות אינן פותרות את הבעיה.  כמו כן תרופות אלה עלולות לגרום לתופעות לוואי, תגובות בין-תרופתיות ובמקרים קשים אף נזק לכליות ולקיבה.

זיהוי מדויק של הרקמה הפגועה ומקור הכאב וטיפול ממוקד בהם, בנוסף לטיפול מקיף בכל המבנים של מפרק הכתף, מאפשר הורדת עומס מהרקמה הפגועה מה שיוביל לירידה בדלקת המקומית, ירידה ברמת הכאב ושיפור בטווח התנועה.

 

הטיפול השמרני בכאבי כתף

הטיפול השמרני בכאבים בכתף מתבצע בעזרת טכניקות מגע שונות כגון פאסיה-תרפיה ושיאצו , דיקור יבש, אלקטרו-תרפיה, ודיקור סיני. מטרת הטיפול היא שחרור נקודות הדק, שחרור הידבקויות ברקמות החיבור, שיפור זרימת הדם באזור ,הורדת דלקת, שיפור התנועתיות במפרק וטיפול בגידים.

ישנה חשיבות רבה לאבחון מדויק על-ידי תשאול המטופל, בדיקות קליניות, בדיקות הדמיה (CT,MRI, אולטרה-סאונד) וכמובן חשיבות רבה לאבחון על-ידי מגע. בעזרת מגע מיומן ניתן לזהות את השריר, הגיד או רקמת החיבור הפגועה ולטפל בה. 

הטיפול שונה מאדם לאדם ומפתולוגיה אחת לשנייה מאחר וישנם מבנים שונים, העלולים לגרום לכאב וסיבות שונות להיווצרות הכאב במפרק.

 

טיפול בבעיות כתף צריך להתבצע על ידי מטפל מוסמך בלבד ולאחר שהמטופל נבדק על ידי רופא על מנת לשלול פתולוגיות פנימיות או אורתופדיות העלולות לסכן את המטופל.

 

אמיר שפריר מטפל ברפואה סינית ופאסיה תרפיה, מומחה באורתופדיה וכאב


0544-247577


בקרו בדף הפייסבוק שלי; אמיר שפריר - מטפל ברפואה סינית




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב