דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אפשר להיפטר מדלקות האוזניים החוזרות בילדים! 

מאת    [ 25/04/2013 ]

מילים במאמר: 706   [ נצפה 2273 פעמים ]

אין מטפל אחד ברפואה סינית או יפנית לילדים, שלא נתקל לפחות פעם בשבוע בדלקות אוזניים או נוזלים באוזניים. גם רופאי הילדים שומעים על כך על בסיס יומיומי.

מדוע זה כל כך נפוץ בילדים?

ובכן, הגורם העיקרי לדלקות אוזניים בתינוקות הוא פשוט מבני/אנטומי! יש בפנינו תעלה שנקראית, התעלה האוסטכית (Eustachian Tube) אשר תפקידה לחבר בין האף לאוזניים. אצלנו המבוגרים יש מספיק שיפוע על מנת למנוע חזרה של נוזלים בין האף לאוזן. אבל, אצל ילדים התעלה ישרה כמעט לגמרי והנוזלים נעים בחופשיות וגורמים בקלות להצטברויות.

אנחנו יודעים שבתינוקות  דלקת באוזן תתחיל כמעט תמיד ממחלה של דרכי הנשימה העליונות או בכלל נזלת. לעומת זאת, בילדים גדולים יותר (אפילו גדולים כמונו).., הגורם העיקרית לדלקות אוזניים הוא ניקוי לא תקין של האוזניים. מומלץ לנקות את האוזן באופן חיצוני בלבד, להימנע ממקלות אוזניים ולהסתפק בקצה המגבת או בצמר גפן לח. לא סתם השעווה נמצאת שם באוזן, זה בכדי להגן עלינו.

וכמה הגדרות מערביות כדי שנהיה כולנו על אותו עמוד.. 

Otitis Media היא דלקת של האוזן התיכונה, והיא יודעת להיות אקוטית או כרונית. הכאב יכול להיות מאוד דומיננטי, או רק אי נוחות. לעיתים קרובות הילד יעלה חום, אך חשוב לזכור שזה לא חובה.  מרבית הדלקות חולפות ללא טיפול ולכן, ההמלצה של רופאים רבים היא להמתין יממה עד שתיים לפני שנותנים טיפול אנטיביוטי. כמובן שיש להיות ערניים לכל ירידה בחיוניות, במצב של דלקות חוזרות או במקרה של חום מאד גבוה שלא יורד!

איך יודעים שלילד יש דלקו אוזניים/OM?

אתחיל ואומר שמדובר בקליניקה מאוד מגוונת. החל כאבים עזים ועד היעדר כאבים, חום - יכול להיות גבוה מאוד, או בכלל לא. גרד, תיתכן הפרשת מוגלה מן האוזן.

במצבים כרוניים ובעיקר בנוזלים באוזניים - ירידה בשמיעה, יכול להיות שהילד יתלונן על סחרחורות, טיניטוס (צליל של צפצוף באוזן אחת או שתיים), תחושת לחץ  פנימי באוזן.

חשוב (אם כי לא פשוט בכלל) להבדיל בין כאבים שמקורם באוזניים ממש, לבין כאלה שמוקרנים לאוזן - שיניים, סינוסים, גרון וכולי.

הטיפול המערבי

  1. אנטיביוטיקה - כשהגורם הוא חיידקי (אם כי לצערנו, לעיתים קרובות הילדים מקבלים טיפול אנטיביוטי לחינם)
  2. טיפות אוזניים - ניתנות להפחתת הזיהום המקומי וכמובן, להקלה על הכאב
  3. ניתוח כפתורים - ניתוח פופולרי במחוזותינו. הכפתורים משמשים מעין ווסת שמונע חזרה של נוזלים מהאף לאוזן. לרוב הניתוח מוצע במצבים בהם יש ירידה בשמיעה, הפרעה משמעותית לנשימה, ודלקות חוזרות או הצטברויות של נוזלים. 

הטיפול ברפואה הסינית

  1. אוקופנקטורה/דיקור - עובד בצורה מהירה ויעילה ביותר. במקרים אקוטיים, מספיקים 2-3 טיפולים לאיזון והבראה. בילדים הסובלים כרונית מדלקות אוזניים או נוזלים, נצטרך אומנם יותר טיפולים, אך תוצאה טובה כמעט מובטחת.
  2. צמחי מרפא - משמח לדעת שכמעט כל החברות המשווקות בארץ צמחי מרפא סיניים, יש פורמולות פטנט המיועדות לילדים ומטפלות בדלקות אוזניים. הפורמולות מכילות צמחים המאושרים על ידי משרד הבריאות וה - FDA האמריקאי, והם במינון המותאם להם ואפילו ממותקות, כדי להקל על הטעם. כאשר מגיעים אליי הורים מיואשים לילדים שסובלים כרונית מהדלקות או הצטברות הנוזלים, ההמלצה שלי היא להחזיק פורמולה כזאת בבית, ולהתחיל לתת בהופעת הסימפטומים הראשונים.
  3. טיפים נוספים שאני מציעה להורים לעשות בבית, כטיפול וגם למניעה:

    • חשוב להימנע מלהרטיב את האוזן (בעיקר בדלקת אוזן חיצונית שנקראת גם Swimmers Ear).
    • יש לעשות טמפונדה של האוזן (סגירה). ניתן לשים מעט שמן זית באוזן לפני שחיה ובמקרים חריגים יותר, אטמי אוזניים.
    • שמן זית - לשמן זה אפקט מונע לזיהומים ומפחית כאבים. אומנם שמן זית לא מטפל בזיהום עצמו אך ניתן להוסיף לו שמן לבנדר. מומלץ לא לשפוך את השמן לאוזן, אלא להשרות צמר גפן בשמן זית ואו כל שמן אחר שבחרנו להשתמש בו, לחמם אותם יחד, ולשים בעדינות באוזן הכואבת.
    •  שמן רוזמרין מומלץ במקרה של כאבים חזקים. בכל מקרה, ניתן ומומלץ להוסיף מעט שום כתוש. שמן הזית מהווה שמן בסיס בכל האפשרויות הנ"ל.
    • יש ילדים שמפתחים מה שנקרא אצלנו "דלקת אוזניים קרה" ואז להם מומלץ דווקא קומפרס עם ג'ינג'ר שידוע באיכותו המחממת. זה בעיקר יתאים לילדים שנוטים לצבור נוזלים. במקרה של דלקת אוזניים קרה יותר מומלץ לעשות קומפרס ג'ינג'ר. איך נדע שהדלקת קרה? בהתבוננות, האוזן לא אדומה ובמגע היא אינה חמה, החום אם יש בכלל, הוא לא גבוה. אין הפרשה מהאוזן, הילד עצמו לא ייראה כסובל מחום (סומק, צמא, הזעה). ובנוסף, התגובה לקומפרס ג'ינג'ר תהיה כל כך טובה שמיד תוכלו לדעת שצדקתם באבחנה. 

לסיכום - אין שום סיבה להיכנס לסחרחרת של אנטיביוטיקה, החסרת ימי עבודה והיעדרות מהגן. יש פיתרון והוא יעיל וכמעט מיידי. 

 

רק בריאות!

מירב מזרחי מטפלת ברפואה סינית מסורתית .Dip Ac.CH מתמחה בטיפול בילדים, נשים ופוריות (לגברים ונשים). מרצה בבית הספר "תמורות - המרכז לרפואה משולבת" בתל אביב וחיפה. 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב