דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


העצמת עובדים כמנוף להעצמת הארגון 

מאת    [ 25/04/2013 ]

מילים במאמר: 372   [ נצפה 3717 פעמים ]

עולם משאבי האנוש רווי במושגים כגון פיתוח ארגוני, פיתוח מנהלים, העצמת עובדים הטמעת ערכים, הנחלת תרבות ארגונית ועוד רבים אחרים. מאחורי כל מונח שכזה עומדת ההנחה הסמויה, ולעיתים הגלויה, כי ההשקעה במימוש אותה התפיסה, תניב לנו פירות עסקיים חיוביים שעולים על ההשקעה. במאמר זה ברצוני לבחון תפיסה זו ולאתגר אותה.

ראשית נדבר על ההשקעה הנדרשת. רבים טועים וחושבים שההשקעה הנדרשת מסתכמת בעלות הישירה, כלומר התשלום שאנו משלמים ליועץ הארגוני או לחברת הייעוץ שמבצעים את הפרויקט. כמובן שזוהי ראייה מאד חלקית של האמת. שהרי מעבר להוצאה הכספית הישירה במימוש אותו התהליך, שלעיתים אף אינה מבוטלת כלל וכלל, יש גם משמעויות רבות אחרות הכרוכות במימוש כל מהלך מסוג זה. בראש ובראשונה צריך לקחת בחשבון את ההשקעה של הזמן והקשב הניהולי שמושקעים בתוך הארגון, שברוב המקרים עולים משמעותית על ההשקעה הכספית הישירה הנדרשת. אולם גם זה כמובן אינו משקף את כל התמונה שכן ישנם עוד שני מוקדי השקעה מרכזיים שאותה צריך לקחת בחשבון: העלות האלטרנטיבית של הקשב הניהולי, כלומר איזה תועלת אלטרנטיבית הייתה מושגת בארגון אילו הקשב הניהולי היה מוסט לטובת מטרה אחרת, למשל אם במקום הטמעת מערכת איכות חדשה היינו משקיעים בתרבות של העצמת עובדים והעלות השניה היא עלות הסיכון, כלומר מה יקרה במידה והמימוש לא יצליח?! מה אז יקרה למוטיבציה של העובדים המשתתפים בתהליך וכיצד ישפיע הדבר על סיכויי ההצלחה של פרויקטים נוספים בעתיד.

לסיכום חלק זה של המאמר - לפני קבלת החלטה על תהליך של העצמת עובדים, פיתוח מנהלים, שינוי תרבות ארגונית, או כל דבר אחר שנראה יפה וורוד במצגת - קחו בחשבון את כל העלויות הגלויות והסמויות.

ועתה הבה נדבר על התועלות:

מה באמת נותן לארגון פרויקט של העצמת עובדים?

האם השקעה בעובד, פיתוח הבטחון העצמי שלו ותחושת ההכרה בערך עבודתו באמת תחזיר את עצמה בשיפור התפוקות ובהגדלת ראש?

כמו בהרבה דברים גם לשאלה זו אין תשובה חד-משמעית ואין פתרון בית ספר. על פניו ניתן בוודאות לומר שתהליך של העצמת עובדים שמבוצע כראוי יניב פירות שכן כבר רבות דובר על כך שהמוטיבציה אינה נובעת משכר אלא בעיקר מערכים כגון הכרה עצמית, הערכת הסביבה ועוד. אולם המפתח לשאלה זו היא מימוש ראוי של התהליך. לא סתם מצגת של סיסמאות אלא עבודה נכונה של 360 מעלות עם העובדים בכל הרמות בכדי להשיג את המטרה, לא בשיטה של טיפול בסימפטומים אלא בראייה נכונה של הצרכים, תוך איזון בין צרכי הארגון לצרכי העובד.

יורם שולטהייס - מגזין משאבי אנוש
http://www.hrus.co.il/
/>yoram@hrus.co.il
 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב