דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


סקירה אודות חומש תורת חיים מוסד הרב קוק 

מאת    [ 19/04/2013 ]

מילים במאמר: 358   [ נצפה 3162 פעמים ]

במרוצת הדורות נכתבו פירושים אינספור לתורה. לכל אחד מהם סגנונו הוא והנקודות שבהן הוא מתייחד. מקום מיוחד קובעים לעצמם פירושי הראשונים לתורה. המפורסמים שבהם הם ללא ספק פירושו של רש"י - המשלב בתוכו מדרשים אך מגמתו לבאר את פשטי המקראות כדברי רש"י עצמו בכמה מקומות "ואני לא באתי אלא לפשוטו של מקרא" - ופירוש הרמב"ן – הכורך בתוכו ביאורי פשט ישרים וגנזי נסתרות ומתמודד עם פירושיהם של רש"י והאב"ע. פירושים אחרים חשובים לא פחות הם פירושי רס"ג ור"ח – מהפירושים המסודרים הראשונים על התורה, האבן-עזרא ורשב"ם - הידועים בפשטיהם המיוחדים, חזקוני, רד"ק, מהר"ם בר ברוך וספורנו.

מוסד הרב קוק הידוע במהדורות המופת שהוא מוציא לאור, וביחוד במהדורותיו לפירושי הראשונים על הש"ס, כרך את כל הפירושים החשובים אלו בסדרה המעולה 'חומש תורת חיים'. הסדרה, שהיא למעשה קיבוץ פירושי הראשונים שיצאו כספרים נפרדים (משופעים בהערות חשובות, ביאורים ודיוקי נוסח), מכילה אפוא נוסח משובח של פירושי הראשונים הנ"ל, מוגהים ע"פ כתבי-יד ודפוסים ראשונים. בצידם של רבים מהפירושים, ישנם הערות קצרות ומראי מקומות. הרחבה של ההערות, דיוקי הנוסח וכיוצא בזה יוכל המעיין למצוא במהדורות השלמות של פירושי הראשונים שיצאו אף הם כאמור ע"י מוסד הרב קוק. יש לציין כי חלק מהפירושים הנזכרים, אינם קיימים – אם משום שמחבריהם לא כתבו ואם כתוצאה מהיעדרם של כתבי-יד – על כל התורה.

בסט חומש תורת חיים שבהוצאת מוסד הרב קוק, הפירושים השונים מופיעים בטורים, כאשר הפסוק שעליו הם נסובים מופיע בראש העמוד ולצידו תרגום אונקלוס, אף הוא בהגהה מדוקדקת. בשולי כל כרך, מופיעים החלקים מספר החינוך השייכים לאותו כרך.

יתרונה הגדול של המהדורה הוא בכך שהלומד את דברי הראשונים – הרמב"ן לדוגמה – המתייחסים למפרשים אחרים – במקרה של הרמב"ן, בעיקר אב"ע ורש"י -  אינו זקוק להביא ממרחק לחמו ולפתוח ספרים נוספים. גם ההערות ומראי-המקומות הם לעזר רב ובעזרתם אפשר להבין את דברי המפרש מבלי להזדקק לספרים וביאןרים נרחבים.

הסדרה חומש תורת חיים מוסד הרב קןק, שימושית מאד לקטן כגדול מתלמידי-חכמים המעוניינים להכין שיעור על פרשת השבוע מבלי לטרוח ולפתוח ערימות של ספרים, עד נער בתיכון המתכונן לבחינות הבגרות בתנ"ך.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב