דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות בקרב מבוגרים 

מאת    [ 07/04/2013 ]

מילים במאמר: 406   [ נצפה 2652 פעמים ]

במשך שנים רבות, אנשי מקצוע בתחום בריאות הנפש והרפואה הניחו שילדים עם הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות משאירים מאחוריהם את ההפרעה הנוירולוגית הזו – המאופיינת בחוסר קשב, היפראקטיביות ו/או אימפולסיביות - כאשר הם מגיעים לגיל הבגרות.  בשנים האחרונות, עם זאת, יש מודעות גוברת לכך שההפרעה לא נעלמת, ושרוב הילדים המאובחנים עם ההפרעה ממשיכים כמבוגרים לחוות לפחות חלק מהסימפטומים שלה.

מה שכן נכון הוא שהסימפטומים של ההפרעה יכולים לבוא לידי ביטוי באופן שונה במשך הזמן. בדרך כלל ההיפראקטיביות בולטת פחות אצל מבוגרים וגוברים הקשיים הקשורים לריכוז ולהתארגנות. הסימפטומים הקלאסיים של ההפרעה - כגון : חוסר יכולת להתמקד, חוסר ארגון, אי-שקט, וקושי לסיים מטלות ולזכור פרטים – יכולים לגרום לבעיות רגשיות, חברתיות, תעסוקתיות ולימודיות אצל מבוגרים בתחומים שונים של חייהם. ליקויים ביחסים בין-אישיים אינם נדירים ויכולים להשפיע בצורה שלילית על חיי המשפחה ועל הזדמנויות תעסוקתיות. כתוצאה מקשיים אלה, מבוגרים רבים עם בעיות קשב וריכוז חווים תסכול, הערכה עצמית נמוכה והרגשת כישלון.

מעבר לזה, רוב המבוגרים עם ההפרעה מעולם לא אובחנו בילדותם ויש סיכוי גדול שעדיין לא מודעים לכך שהם סובלים מהפרעה זו. הם עלולים להרגיש שמשהו לא בדיוק "בסדר", אבל לא יהיו מודעים לעובדה שיש שם והגדרה לסימפטומים שהם חווים. לעיתים קרובות, ההפרעה ממשיכה להתקיים ללא אבחון או מקבל אבחנה מוטעית, עד שאחד מילדיהם מזוהה כסובל מהפרעת קשב וריכוז והם מבינים שגם להם יש את ההפרעה הנוירולוגית הגנטית הזו. גילוי זה יכול להבהיר שנים של בלבול ובושה לגבי קשייהם ויכול לאפשר למבוגרים אלו לקבל סוף סוף את הטיפול והעזרה ההולמים שאולי חמקו מפניהם תקופה כה ארוכה.

למרות שהפרעת קשב וריכוז מציבה אתגרים רבים, לאנשים עם ההפרעה יש גם מאפיינים חיוביים רבים הקשורים למוחות הפעילים והאימפולסיביים. מאפיינים אלו כוללים יצירתיות, סקרנות, התלהבות, ספונטניות, מוח מהיר, רמת אנרגיה גבוהה, והתמקדות מוגברת לתקופות זמן ארוכות במטלות או פרוייקטים המעניינים אותם.

לעתים קרובות, הצלחתם של מבוגרים עם ההפרעה נובעת מיכולתם לזהות ולחזק את כישרונותיהם בעוד שאינם מדגישים מדי את חסרונותיהם. גילוי של כשרון ספציפי או תחום התמחות הישגי אחד הוא חיוני עבור מבוגרים (וגם ילדים) עם הפרעת קשב וריכוז. ככל שאנשים עם ההפרעה מזהים מוקדם יותר את כוחותיהם, גובר הסיכוי שהם יצליחו כמבוגרים בתחומי ההתעניינות הלימודיים או התעסוקתיים שהם בחרו לעצמם.

אני פונה לכל ההורים לילדים עם הפרעת קשב וריכוז:  זכרו שלעזור לילדיכם למצוא את תחומי ההתעניינות שלהם ולעודד אותם לפתח את כישרונותיהם הטבעיים בגיל צעיר היא המתנה הכי חשובה שאתם יכולים לתת להם.  המתנה הזאת תמשיך להשפיע עליהם לטובה במשך כל חייהם ותסייע להם לגדול להיות מבוגרים עם בטחון עצמי שחוו הצלחה בגיל צעיר, למרות ולפעמים דווקא בגלל ההפרעה שלהם.

אביבה זהבי-אסא הינה עו"סית קלינית ומטפלת זוגית ומשפחתית מוסמכת בעלת תואר שני בעבודה סוציאלית ובעלת רשיון קליני לטיפול בפסיכותרפיה ממדינת קליפורניה.  היא בעלת קליניקה פרטית בירושלים ובאפרת.  שרותיה ניתנים בעברית ובאנגלית. לקביעת פגישה עם אביבה, אפשר להתקשר ל-052-8567977.
http://avivazahavi-asa-hebrew.weebly.com
 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב