דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מתחבא מאחורי הצל? זהה את סגנון הניהול שלך 

מאת    [ 05/04/2013 ]

מילים במאמר: 1276   [ נצפה 2367 פעמים ]

זהו, סוף סוף קיבלת את התפקיד, עכשיו אתה מנהל. אחרי כל הסמול טוק והחיוכים, אתה נשאר בחדר שלך לבד, יושב על הכיסא החדש שלך ומביט בסיפוק מסביבך. יש לך את כל התכונות הנדרשות, אלא שהביאו אותך עד הלום: אומץ, אסרטיביות, התמדה, בטחון עצמי. לא חסר לך כלום. עכשיו נותר רק להצליח.

אבל פתאום, משום מקום, מחלחלת לה מחשבה ממעמקי הצד האפל של הנפש. המחשבה הזו מסיטה לרגע את המבט שלך אל השלט הקטן – זה שנושא את שמך –  על הדלת, על השולחן או על כרטיס הביקור, ואומרת לך משהו בסגנון: "זה באמת אני? אני זה ששמו כתוב שם? איך הצלחתי לעבוד על כולם. אם הם רק היו יודעים מה מסתובב לי בראש, מי אני באמת, הם לא היו נותנים לי את התפקיד." אתה מתעשת. מדחיק את המחשבה, מסיח את דעתך. "אין מקום למחשבות כאלה, תישאר חיובי" אתה מדרבן את עצמך. לא עוברות כמה דקות, שעות או ימים והפחד חוזר שוב, אבל הפעם במתכונת אחרת. פחד מביקורת, פחד שלא יאהבו אותך, פחד להראות חלש, פחד מכשלון, פחד להישאר מאחור ביחס לשאר המנהלים, פחד, פחד, פחד.

וככל שהפחד הזה עולה, כך אתה משתדל להסתיר אותו יותר, כדי שלא יראו, אוי לבושה. אתה מפתח אגו שדבוק לך לעור כמו חליפת צלילה אטומה. והאגו הזה עוזר לך לנצח את הפחד או לפחות כך נראה. הוא גורם לך להיכנס חזק לתפקיד, לא משאיר צל של ספק מי כאן הבוס, יוצר דיסטנס בינך ובין העובדים, עורך שינויים מהירים עד תזזיתיים, דבק בעקרונות שלך, עושה עצמך מקשיב אבל לא באמת ,כי כבר יש לך אג'נדה משלך, העיקר שלא תרגיש שום חוסר ודאות.

אתה קורא ספרי ניהול כדי ללמוד מהצלחות של אחרים, כדי לנסות ולחקות אותם. אם סגנון הניהול הזה התאים למנכ"ל של חברה גדולה ומצליחה, אני בטח אוכל ללמוד ממנו דבר אחד או שניים אתה אומר לעצמך. ותוך כדי כך, אתה מתרחק מעצמך, מטפח תדמית מסוימת שבעיניך ניראת מתאימה לתפקיד.

המלך ליר, גיבור מחזהו הנודע של שיקספיר, שואל את שוטה הכפר:

"מי הוא זה שיכול להגיד לי מי אני?"

והשוטה עונה לו: "הצל שלך".

הצל שלך הוא חלק ממי שאתה, מהאמת הפנימית שלך. והצל הזה מורכב מכשלונות, מחולשות, ממגרעות ומפחדים שהם מנת חלקו של כל אדם, גם אם הוא מלך. אבל לצל הזה יש כח עצום, כי באמתחתו נמצא המפתח לנינוחות שלך, לאלמנט שלך, ליכולת להניע עובדים מתוך חופש, ספונטניות ובטחון עצמי, לסגנון הניהול היחודי לך. הכרות עם הצל הזה היא אחת הדרכים לכתוב את ספר הניהול הפרטי שלך. אם שיקספיר היה יועץ ארגוני הוא היה מייעץ לך להסתכל טוב טוב בצל שלך, זה שהולך אחריך ומכיל את החלקים שאותם אתה מנסה להסתיר מאחורי כרטיס ביקור נוצץ.

אם תשאלו אותי, הדרך האמיתית לנצח את הפחד היא ללמוד להיות עצמך. בלי הפוזה שפיתחת. להיישיר מבט אל עצמך ולומר: בזה אני טוב, בזה אני גרוע, ובאלה אני צריך להשתפר, בלי פחד. כיועץ ארגוני, אחד הכלים היפים שאני עושה בהם שימוש כדי לערוך למנהלים הכרות עם עצמם ועם צילם הוא תורת האניאגרם. האניאגרם זוכה להצלחה רבה בסדנאות ניהול ובאימון אישי בארץ ובעולם. להלן מובאים על קצה המזלג תשעת סגנונות הניהול על פי מודל האניאגרם. על מנת למצוא את סגנון הניהול הדומיננטי שלך, ניתן להעזר ב שאלון סגנון ניהול שבאתר שלי.

מנהל מטיפוס 1: סגנון ניהול פרפקציוניסטי, מוסרי, דקדקני ואחראי. "אני בעל ציפיות וסטנדרטים גבוהים של התנהלות, ואני מצפה מעצמי ומעובדיי לעמוד בסטנדרטים אלה. יש לי נטיה לראות מה שגוי, לא בסדר או לא נכון ולפיכך העובדים שלי חווים אותי לעיתים כביקורתי ותובעני מידי. כאשר העובדים שלי מפגינים חוסר אחריות או חפיפניקיות עולה בי טינה, כי פשוט קשה לי שדברים לא נעשים בדרך הנכונה. אני שואף לשלמות וכאשר אני עושה משהו, אני משתדל שהוא יעשה באופן מושלם."

מנהל מטיפוס 2: סגנון ניהול תומך, מסייע, מייעץ ומעודד. "החוזקה העיקרית שלי היא הרגישות לצרכים של עובדיי, גם לאלא בארגון שלא ממש קרובים אליי. זה כאילו שיש לי אנטנה בראש שיכולה לקרוא מה אחרים צריכים. אני מחשיב את עצמי מנהל של אנשים לא פחות ממשימות: חם, חברותי ועוזר. יחסי עבודה טובים, קשר ריגשי ושיתוף פעולה בתוך הצוות חשובים לי ואני עובד כדי לפתח אותם. לפעמים אני עלול להיתפס כפולשני או מתערב מידי בעבודתם של אחרים."

מנהל מטיפוס 3: סגנון ניהול ממוקד מטרה, הישגי, תחרותי ותדמיתי. "אני בעיקר מונע על ידי הרצון להצליח, להשיג ולהיות הטוב ביותר. בדרך כלל אני משיג את המטרות שהצבתי לעצמי. אני מאד מזוהה עם העבודה שלי ואני מאמין שערכו של מנהל קשור למה שהוא משיג. אני מתוסכל מעובדים איטיים, שלא מנצלים היטב את הזמן, או שלא נותנים את כל כולם למשימה במאת האחוזים. חשוב לי שאנשים מסביבי יעריכו ויכבדו את ההשגים שלי בארגון."

מנהל מטיפוס 4: סגנון ניהול יחודי, אישי, הומאני ויצירתי. "אני מנהל רגיש מרוב המנהלים שאני מכיר, ואני ער למצבי הרוח והרגישויות של עובדיי. אני מוצא משמעות במערכות יחסים אותנטיות עם אנשים בצוות. לעיתים אני מרגיש מיוחד ושונה מיתר המנהלים ובעל טעם מעודן ויחודי. אני מעריך עובדים כנים ואותנטיים ובעלי מחשבה יחודית ויצירתית. אני יכול להגיב בכעס או בעצבות כאשר אני מרגיש לא מובן או דחוי. אני במיטבי כאשר אני עסוק בפרוייקטים מיוחדים ולא שיגרתיים."

מנהל מטיפוס 5: סגנון ניהול אנליטי, רציונאלי, חקרני ופרטי. "אני רואה עצמי כמנהל אנליטי שאוהב לבלות זמן עם עצמו בלימוד והבנה של דברים. אני אוהב לצפות בסיטואציות יותר מאשר להיות במרכזן, ולפיכך קשה לי לעיתים בישיבות מרובות אנשים. אני אוהב לנהל באופן פשוט, שבו כל עובד לוקח אחריות על עצמו ולא דורש ממני הרבה תשומת לב או מעמיס עליי ציפיות גבוהות. כאשר סיטואציה עם עובדיי הופכת ריגשית מידי אני נוטה להתנתק ולסגת אל תוך המחשבות שלי."

מנהל מטיפוס 6: סגנון ניהול מנתח, מחושב, זהיר ומתוכנן. "אני מנהל בעל כושר אבחנה דק, במיוחד למצבים המצריכים זהירות, תכנון והערכות לכל תרחיש אפשרי. אני לא סומך באופן טבעי ואוטומטי על עובדים ומנהלים, ובודק לא פעם מניעים ואינטרסים נסתרים. כאשר אני מרגיש בטוח אני נהנה להיות חלק מצוות ולחפש שותפים לדרך. יש לי נטיה לדאגנות והססנות, אולם כאשר משהו משתבש אני דרוך ומוכן להתמודדות עם הבעיה באופן ישיר ואמיץ."

מנהל מטיפוס 7: סגנון ניהול יוזם, סימולטני, נלהב ותזזיתי. "אני מנהל אנרגטי, מעלה רעיונות חדשים בתכיפות, נוטה לקפוץ מדבר לדבר ונהנה להיות בתנועה מתמדת. אני אופטימי, נוטה להתעלם מקשיים ולא אוהב להתעכב על בעיות. אני אוהב לעבוד על דברים שמעניינים אותי, כיפים ומהנים וקשה לי עם חברי צוות ביקורתיים מידי, קוטרים או שליליים. אני אוהב לנהל מתוך חופש ואפשרויות מרובות ואיני אוהב להיתקע בעבודה שיגרתית שחוזרת על עצמה."

מנהל מטיפוס 8: סגנון ניהול בוסי, סמכותי, ישיר ושולט. "אני מנהל שמחשיב עוצמה, ישירות ועצמאות בי ובעובדים ואני ניגש לדברים באופן ישיר ושלא משתמע לשני פנים. אני לא סובל חולשה, התבכיינות, צביעות ועובדים שלא עומדים על שלהם. אם אני רואה שנעשה אי צדק עם עובדיי אני לא מהסס להתעמת עם אחרים, גם אם הם בעלי סמכות, ולקחת את הדברים לידיים, כדי לתקן את מה שנראה לי לא צודק. לפעמים אני נתפס כמנהל כוחני שאומר את אשר על ליבו בישירות ובחוסר רגישות."

מנהל מטיפוס 9: סגנון ניהול שיתופי, הרמוני, מתחשב ומתון. "אני מנהל שנוטה לראות, להבין ולקבל נקודות מבט שונות ולפיכך יש לי יכולת לגשר בין עובדים שונים ולצמצם מחלוקות. אני משתדל להימנע מקונפליקטים וקשה לי להביע את הכעס שלי באופן ישיר. כמנהל אני נח, קשוב לאחרים, מתחשב בדעתם וחותר להרמוניה בצוות. קשה לי לפעמים לנקוט עמדה נחרצת או להילחם על דעתי ואני נוטה להתפזר כאשר אני ניצב בפני משימה או החלטה חשובה."

כיוון שמנהלים אינם מיספרים על מודל האניאגרם, מטרתו אינה רק לעזור לנו לזהות את הסגנון הניהולי שלנו, אלא בעיקר להראות לנו את נתיב ההתפתחות המתאים לנו. בעזרת האניאגרם מנהלים לומדים להבין את נקודות התורפה שלהם וכיצד הן באות לידי ביטוי בסיטואציות ניהוליות שונות. באמצעות תובנה ותרגול ספציפי לסגנון שלהם, הם מאמצים בהדרגה דפוסי התנהגות חדשים המשרתים את מטרותיהם.

בהקשר הארגוני, יש לאניאגרם ישומים רבים. מהבנת מערכות היחסים בעבודה דרך שיפור התקשורת עם אחרים וניהול קונפליקטים, ועד פיתוח מיומנויות שונות של עובדים וצוותים

הכותב הוא יועץ ארגוני, מנחה קבוצות ומטפל בעל ניסיון בעבודה פרטנית וקבוצתית בארגונים שונים. באתר תוכלו לקרוא עוד על האניאגרם ועל סדנאות פיתוח מנהלים וכן למצוא את סגנון הניהול הדומיננטי שלכם בשאלון אניאגרם




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב