דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הפיגוע בדימונה ? האם אינתיפאדה חדשה בדרך? 

מאת    [ 10/02/2008 ]

מילים במאמר: 484   [ נצפה 2083 פעמים ]

משמעות הפיגוע בדימונה

בשבוע שעבר, שני מחבלי חמאס ביצעו פיגוע התאבדות בדימונה, בו נהרגה אישה אחת ועשרות נפצעו. כך הגיעה לקיצה שנה של שקט במהלכה לא ביצע החמאס פעולות מסוג זה והסתפק בירי רקטות. הפסקת פיגועי ההתאבדות וההסתפקות בשיגור טילים בלבד הן פרשנותו של החמאס ל"תח'דיה" - "הפוגה". זו נבדלת מן ה"הודנה", מונח דתי המחייב עצירה אמיתית של הפעילות העוינת. ההודנה מוגבלת בזמן, אם כי נועדה לטווח ארוך (10 עד 20 שנה), והיא אינה מחייבת את החמאס להכיר בישראל. בתקופת ממשלת האחדות, אבו מאזן ניסה לשכנע את החמאס לקבל את המו"מ עם ישראל בנושא הסדרי הקבע ולתת לו תוקף באמצעות ההכרזה על הודנה.

חמאס התעכב בנטילת האחריות לפיגוע בדימונה ועשה זאת רק לאחר שהפתח וועדות ההתנגדות קישרו את הפיגוע לזרוע של הארגון בסיני. יומיים אחרי הפיגוע, החמאס לקח על עצמו את האחריות וחשף את זהות המחבלים מחברון. נראה כי הדבר נובע ממחלוקת פנימית בחמאס בנוגע להחלטה אם להפסיק את התח'דיה. סימן לכך ניתן למצוא בעובדה שנציג החמאס בטהרן הצהיר שמעתה ואילך פיגועי ההתאבדות יחזרו לערים הישראליות, בעוד שבעזה, אנשי הארגון לא הגיבו. נראה, אם כן, שההנהגה בעזה לא מעוניינת לסיים כרגע את התח'דיה, ואילו טהרן דוחפת להסלמה. עם זאת, אין זה אומר שההנהגה בעזה לא שוקלת את חידוש האינתיפאדה, אולם זו עשויה לשאת אופי אחר ממה שהכרנו בעבר.

קוים לאינתיפאדה העתידית

דוברי החמאס שרטטו את קווי האינתיפאדה העתידית. לדבריהם, כפי שאירע עם פריצת הגבולות המצריים, מאות אלפי אזרחים פלסטיניים יצעדו לעבר גבול מצרים וגבול ישראל על מנת לממש בכוח את זכות השיבה. הכרזות דוברי החמאס, ביחד עם הקמת מערך הטילים נגד ישראל, נותנות לנו מושג לגבי המתוכנן בעזה כרגע: שילוב של פריצת הגבולות הישראליים והתקפות טילים על ישראל. במידה והדבר אפשרי, תיתכן אף מתקפה מצד החזבאללה בצפון וצעידה של לבנונים לעבר הגבול. במקרה כזה, פיגועי ההתאבדות ייחשבו משניים וישמשו רק להחרפת תחושת חוסר האונים בצד הישראלי.

הרחבת היקפה של האינתיפאדה העתידית

מאז תחילת האינתיפאדות, הרעיון היה לא רק להתעמת עם ישראל, אלא גם לעורר אי-שקט בקרב העולם הערבי במטרה ליצור דעת קהל שתוביל את הממשלות הערביות לעזור לפלסטינים. מצרים, לפחות, הולכת להיות מעורבת באופן ישיר באינתיפאדה העתידית. פריצת הגבולות יצרה מציאות בה החמאס נוכח בסיני ויתכן שגם במצרים גופא. הדבר כבר מעורר מתיחות בין מצרים לחמאס בגלל חששה של מצרים שהחמאס יחזק את ארגון "האחים המוסלמים". לאור זאת, בכוונתה של מצרים לסגור את הגבולות, אלא שיתכן ועכשיו זה כבר מאוחר מדי.

חידוש תהליך אנאפוליס

יש לצפות לחידושו תהליך אנאפוליס מכיוון שההנחה, במערב ובישראל, היא שמתן תקווה מדינית לפלסטינים תקהה את עוצמת התסכולים ותשמיט את הקרקע תחת כוונת החמאס לעורר אינתיפאדה חדשה.

סיכום

על אף נטילת האחריות המאוחרת של החמאס וההצהרות שנשמעו מטהרן, הפיגוע בדימונה אינו מבשר על חידוש האינתיפאדה. עם זאת, נראה כי הנהגת החמאס בעזה אכן מתכננת אינתיפאדה חדשה שתשלב ירי רקטות עם צעידות המוניות לעבר גבולות ישראל. מטרת האינתיפאדה העתידית לא תהיה רק עימות עם ישראל, אלא גם הפלת השלטון ברמאללה ויצירת אי-שקט במצרים במטרה לסייע ל"אחים המוסלמים". התזמון המדויק לפרוץ האינתיפאדה אינו ידוע והיא אף לא עתידה בהכרח להתרחש בקרוב.
מוסד מחקר עצמאי ללא כוונת רווח, הפעיל משנת 1976 ועוסק בחקר מדיניות ובנושאים מרכזיים העומדים על סדר יומם של מדינת ישראל והעם היהודי.






מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב