דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


סוגי דפיברילטורים 

מאת    [ 02/04/2013 ]

מילים במאמר: 653   [ נצפה 4925 פעמים ]

סוגי דפיברילטורים

דפיברילטור הינו המכשיר היחיד שיכול להעלות את סיכויי השרידות של אדם שחווה דום לב. מדובר במכשיר שבאמצעותו נותנים ללב מכת חשמל המפסיקה לשנייה קלה את פעילותו. ההפסקה המלאה הזאת בפעולת הלב גורמת לו הרבה פעמים לחזור ולפעול בצורה סדירה, וכך יכולה, בעצם, להציל את חייו של אותו אדם.

ישנם מספר סוגי דפיברילטורים, אשר כל אחד מהם מתאים לשימוש במקומות ובמצבים שונים.

דפיברילטורים חיצוניים ידניים

יחידות חיצוניות המשמשות בדרך כלל לאבחון מצב הלב כאשר ישנו חשד לפרפור חדרים, לטכיקרדיה חדרית ולהפרעות קצב נוספות. השימוש ביחידות אלה מתבצע בדרך כלל בשילוב שימוש במכשיר א.ק.ג (היום ישנם מכשירים הכוללים את שתי הפונקציות גם יחד), כאשר הבודק מחליט, על סמך הידע והניסיון שלו ועל סמך מצבו של המטופל, באיזו עוצמה להשתמש על מנת לאבחן את המצב ולטפל בו כיאות. בגלל העובדה שעל מנת לתפעל אותם נדרש ידע רפואי רב, מכשירים אלה נמצאים רק במוסדות רפואיים (בתי חולים) ובניידות טיפול נמרץ של מגן דוד אדום.

דפיברילטורים פנימיים ידניים

מכשירים זהים לחלוטין ליחידות החיצוניות בכל דבר, פרט לעובדה שהמטען החשמלי שלהם מועבר דרך אלקטרודות פנימיות הבאות במגע ישיר עם שריר הלב. יחידות אלה נמצאות בחדרי ניתוח בהם מתקיימים ניתוחי לב וניתוחים אחרים, על מנת להחזיר את הלב לפעום במקרה שהוא מפסיק במהלך הניתוח.

דפיברילטורים חיצוניים אוטומטיים

המכשירים שעל פי החוק אמורים להיות מוצבים בכל מקום המונה למעלה מ-500 אנשים. מדובר במכשירים שיודעים לאבחן את מצבו של האדם שחווה דום לב ולהחליט באיזו עוצמה לתת את השוק החשמלי. בזכות יכולת האבחנה שלהם הם ניתנים להפעלה גם על ידי אנשים שאין להם ידע וניסיון רפואי, והשימוש בהם יכול בהחלט להציל חיים במקרים בהם אדם מקבל דום לב במקום ציבורי. אמנם, לוקח למכשיר בין 20-10 שניות עד שהוא מקבל החלטה לגבי עוצמת השוק, זמן שיכול להיות קריטי כשמדובר במצב מסכן חיים, אולם כששמים את העובדה הזאת מול העובדה שאם לא מטפלים בכלל הסיכויים להציל את אותו אדם שואפים לאפס, הרי שאין בכלל ספק שהתועלת שלהם גבוהה ביותר.

דפיברילטורים חיצוניים חצי אוטומטיים

מכשירים אוטומטיים שניתן להעביר אותם למצב ידני. משמשים בדרך כלל צוותים רפואיים בדרגה מתחת לרופאים, כגון טכנאי רפואת חירום ופרמדיקים. מכשירים אלה כוללים גם תצוגת א.ק.ג ובמקרה הצורך מתפקדים גם כקוצב לב, כך שהתועלת שניתן להפיק מהם הינה גבוהה ביותר.

דפיברילטורים קרדיוורטרים להשתלה / דפיברילטורים פנימיים אוטומטיים

מכשירים שהם בעצם שתלים, המוחדרים אל מתחת לעור ומחוברים אל הלב באמצעות אלקטרודות. מדובר, בעצם, בקוצבי לב אשר בנוסף לתפקידם הרגיל מסוגלים לזהות מצבים מסוכנים ולטפל בהם באמצעות שוק חשמלי. ברגע שהם מזהים הפרעת קצב שעלולה לסכן את חיי המטופל – הם שולחים מכת חשמל שייעודה הוא להחזיר את הלב לתפקוד תקין בקצב הרצוי. המכשירים של היום מתקדמים יותר, ויכולים להבחין בין קצב לב לא סדיר שנובע מפרפור חדרים וטכיקרדיה חדרית לבין מקצבים שפירים שנובעים ממצבים כגון טכיקרדיה על חדרית או פרפור עליות. בין הסוגים השונים של דפיברילטורים פנימיים אלה, ישנם כאלה אשר באפשרותם לנסות להגביר את קצב הקוצב שלהם לפני שהם שולחים את השוק החשמלי. כשברור שמדובר בהפרעת קצב שדורשת מכת חשמל כדי שהחולה ישרוד אותה, כמו למשל פרפור חדרים, הדפיברילטור מתוכנת לעבור מיד למצב של מתן שוק חשמלי לא מתוזמן. אם המכשיר שולח שוקים חשמליים מבלי שבאמת יש צורך בהם, ניתן לנטרל את פעולתו באמצעות הנחת מגנט בצורת טבעת מעל המכשיר עצמו. קוצב הלב של המכשיר, אגב, ממשיך לפעול ומבטיח המשך ניטור מדויק של פעולת הלב.

דפיברילטורים – סיכום

אין ספק שכל חולה לב חייב שיהיה בקרבתו דפיברילטור. אחרי הכול, אנחנו לא יכולים לדעת מאיפה ומתי זה יבוא לנו, ואם יש מכשיר שיכול להציל את חיינו ואת חייהם של הקרובים לנו – הרי שנשיג אותו ויהי מה. מכיוון שעם לב לא משחקים, הרי שחשוב מאוד גם לדאוג לכך שחוק חשוב מאין כמותו כמו חוק הדפיברילטורים אכן ייושם בשטח. עד שזה יקרה, מומלץ מאוד לכל חולה לב להצטייד במכשיר איכותי ומתקדם שיהיה אצלו בבית ויאפשר לו ולכם להיות בטוחים שבמקרה הצורך (חס וחלילה) השימוש במכשיר יציל את חייו. העיקר הבריאות!  

כתבה שיר שמולביץ

הקניון הוירטואלי  "העיקר הבריאות" מאפשר ללקוחותיו לבצע רכישת מוצרים ו/או שירותים במגוון תחומים, מהספקים המובילים בישראלבתחום הרפואי, מתאים לרופאים פרטיים, מטפלים וכל מי שמחפש מוצרים בתחום הבריאות, הספורט, איכות החיים והסיעוד.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב