דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


קלינאות תקשורת: לקויות דיבור 

מאת    [ 26/03/2013 ]

מילים במאמר: 482   [ נצפה 2831 פעמים ]

קלינאות תקשורת: לקויות דיבור

הדיבור ההינו הערוץ בו משתמשים על מנת העביר מחשבות, רעיונות ומסרים בין בנו האדם. הדיבור הינו פעולה מוטורית משולבת של קוליות, נשיפה והגייה. כדי שתהיה מובנות דיבור קיים הכרח ביכולת קולית והגייה תקינות על מנת להפיק צלילי דיבור תקינים, וגם בשטף דיבור תקין, כאשר מקצב דיבור בלתי תואם או גמגום עשויים להשפיע על טיב הדיבור. התהליך הינו לרוב אינטואיטיבי וספונטני, ואולם יש צורך בתהליך מורכב של שליפת המילים הנבחרות מהאוצר הוורבלי, הפעלת אברי ההיגוי על מנת להפיק את צלילי המילים הנבחרות, הפעלת שרירים מתאימים, ולשלב בתהליך קצב ודגשים על מנת להבהיר את המסר. קשיים בדיבור עשויים להתבטא בקושי במובנות הדיבור, כשהסיבות השכיחות הן דיבור משובש ובלתי מובן, גמגום או חוסר שטף, דיבור מלווה בהשמטת עיצורים, צרידות, טון דיבור בלתי תואם או איכות קול לקויה. הקשיים עשויים לנבוע מבשלות מאוחרת בהתפתחות הפקת הדיבור, בעיות פיזיולוגיות כמו מצג שיניים, לשון קשורה, ליקוי בקואורדינציה, חיך שסוע, או ליקוי בארגון או בתכנון פעולות מוטוריקה הקשורות לאברי ההגוי.
הורים רבים אינם מבחינים כי ניתן לפתור בעית דיבור ופתיחות של הילד על ידי פנייה לקלינאית תקשורת. רבים ממהרים לפנות אל טיפול פסיכולוגי לילדים, דבר אשר ברוב המקרים אינו עונה על הצורך הטיפולי האוטנטי שזל הילד

 

קלינאות תקשורת: לקויות שפתיות

שפה הינה מערכת המורכבת מקודים מוסכמים אשר משמשת להבעה, חשיבה, תקשורת בין בני אדם ולמידה. השפה מורכבת מפונולוגיה, שהיא מערכת צלילים האופייניים לשפה, מורפולוגיה, שהינה החוקיות בה השפה פועלת בהיבט התחבירי, והסמנטיקה שהיא היכולת להתאים את השפה לצרכים ולנסיבות. לקויות שפתיות עשויות לנבוע מארבעה גורמים שהם: לקות שפתית הנובעת מלקות שמיעה, לקות שפתית כחלק מכשל התפתחותי מורחב כמו אוטיזם, פיגור או שיתוק מוחין .כמו כן לקות שפתית עשויה לנבוע מחסך תרבותי, סביבתי או טראומה, או כלקות שפתית ראשונית. בקטגוריה הזו כלולים הילדים אשר מגלים קושי בזיכרון שמיעתי, בעיבוד והתפיסה שמיעתיים, הבחנה שמיעתית, שליפת מילים איטית, קשיים וורבליים, אוצר מילים דל, קשים תחביריים, דקדוקיים ועוד. על מנת למקד את הקושי ולאתר את המקורות מהם נובעת לקות הדיבור או הלקות השפתית יש צורך בפנייה אל קלינאי התקשורת שבתוקף תפקידו והכשרתו הוא מסייע בזיהוי הקשיים השפתיים וגיבוש תוכנית לימודים אישית המבוססת על ראיה כוללנית של צרכי הילד.

 

תפקידיו של קלינאי התקשורת

השלב הראשוני הוא אבחון הקושי. קלינאית תקשורת עשויה לבחור במספר ערוצים כמו אבחון פורמאלי, תצפיות בסביבה הטבעית של הילד ואיסוף נתונים מהגננות, הורים, מורים וכדומה. בתום אבחון הבעיה נרקמת תוכנית טיפול במטרה לשפר את יכולות השפה והתקשורת של הילד וקידומו. תוכנית הטיפול מותאמת בדיוק צרכי הילד והוא עשוי להיות ישיר ופרטני או קבוצתי, על ידי אינטראקציה עם ילדים בעלי קשיים שפתיים דומים. תוכנית הטיפול עשויה להיות משולבת עם אנשי מקצוע שונים כמו רופא אף אוזן גרון, פיזיותרפיסט מורה וכדומה. בנוסף, יישנה לעתים הדרכה של הצוות החינוכי וההורים לשם הרחבת הידע, התאמת הסביבה החינוכית עבור צרכיו הייחודיים של הילד ותרגול. כמו כן עולה הצורך בגישור בין הגורמים השונים לצורך תאום עמדות והעברת מידע כחלק מתפקידיו של קלינאי התקשורת.

יש לכם שאלות? הכנסו אל פורום הפרעות קשב וריכוז

נדב




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב