דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


התעמקות ברעיון ה'תחביב' 

מאת    [ 26/03/2013 ]

מילים במאמר: 608   [ נצפה 2233 פעמים ]

כבר שנתיים שיש לי תחביב חדש, ואני מבהיר את שברור לי היום: כולנו צריכים תחביב חדש. הבנתי גם שתחביב חדש נשאר חדש, כל עוד אתה ממשיך להתלהב ממנו.

לחיים יש נטייה שכזו, להיכנס לשגרה. העבודה, האחריות, החברים ואפילו ה'ספונטניות' – כולם נכנסים למצב שגרה, נוח, מגונן ומרדים.

תחביב חדש מעודד אותנו ללמוד תחומי עניין חדשים, לתרום להתפתחות קוגניטיבית ומוטורית, אך הדבר החשוב מכל הוא שאדם העוסק בתחביב נקרא "חובבן"- וההבדל העיקרי בין חובבן למקצוען הוא שהראשון אינו פועל למען רווח, הנאתו והדימוי העצמי שלו אינם נמדדים על ידי כסף ובכך פטורים ממעגל הקפיטליזם האכזרי המבטל כל דבר שאינו מקדש ממון. הנאה נקייה.

כבר שנתיים שיש לי תחביב חדש, תחביב שמעולם לא חשבתי שאמצא עצמי עוסק בו, ועל כן הגדולה של הדבר בעיניי. התאהבתי ברכיבה על סוסים כשהחליטו החברים על טיולי רכיבה בשמורת נחל אלכסנדר, המדהים הוא שמכל החברים שהשתתפו במפגש, אני היחיד  שלא הפסיק להתלונן. הפתעתם של חברי כששמעו ששבוע לאחר מכן חזרתי לחווה וביקשתי לצאת לרכיבה לבדי עם מדריך, הייתה עצומה והבהירה לי דברים על עצמי.

ההגדרה של 'ויקיפדיה' לתחביב הינה:  פעילות הנעשית בשעות הפנאי מתוך רצון והנאה מעשייתה. התחביב לא נעשה למטרת רווח.

שימו לב לדבר הפשוט אך הנדיר כל כך בחברה המודרנית "מתוך רצון והנאה", מדוע הצטמצמו כל כך העיסוקים שלנו הכוללים "רצון והנאה"?, כיצד נראים חיינו המודרניים בעוד אנחנו עובדים הכי הרבה שעות בהיסטוריה האנושית וברור לרוב שהנאה היא מצרך נדיר. מעבר לכך התחביב מחייב את המבצע לעצור ולחשוב ואף לחפש אחר מה הם הדברים הגורמים לו הנאה, מה הם התחומים אותם היה רוצה ללמוד, ללא רצון לרווח כספי.

כל כך הרבה תחומים חדשים נפרסים לפנינו כאשר אנחנו בוחנים את הדברים כך: מה יעשה לי טוב ולא ממה אני ארוויח. אני שומע כל כך הרבה אנשים המוותרים על עיסוקים מהנים בשבילם מה הסיבה המטופשת "אני לא מספיק טוב בשביל להרוויח מזה כסף, אז עזבתי את זה", האם לכך הגענו? האם אלי הכסף הקפיטליסטים יביאו אותנו לעולם נטול תחביבים? האם כולנו נהפוך בסופו של דבר לבורג קטן ויעיל במערכת היודעת רק ליצור כסף?

דבר נוסף שהופך תחביב למהותי והכרחי בחיינו: העובדה כי לאט לאט  אנחנו לא יודעים כלום. כמובן שאנחנו חכמים יותר והידע זמין לנו יותר מבעבר, אך למעשה אנחנו יודעים פחות ופחות על תהליכים מתחילתם ועד סופם. מתכנתים לרוב אינם יודעים כיצד לבנות מחשב, מנהלי השיווק אינם מכירים את המוצר ואת תהליך יצירתו ואפילו מקדמי  אינטרנט לא מצליחים לרדת לסוף דעתו של האלגוריתם המשוכלל של גוגל. אנחנו יודעים חלקים ממסלול העבודה, כי כך הבינו בשבות החמישים שמפעל עובד ביעילות, כל אחד יודע קצת. אך הדבר שונה בתחביב.

תחביב מחייב אותך לעיתים קרובות לפתח ידע רחב יותר, בגלל שלא מעורבים הרבה אנשים בעלי אינטרס כלכלי (לרוב יהיה רק צד כלכלי אחד והוא זה המספק את הציוד) עלייך ללמוד יותר, לבצע יותר תפקידים במעגל היצירה ובכך לקבל תמונה מגוונת יותר של התחום. כפי שאנימטור ימצא עצמו גם מדבב את הדמויות שיצר, שרוכב על אופנוע שטח ילמד לתקן את האופנוע, רוכב על סוסים ילמד את אמנות הטיפול בחיה וכו'

זה הזמן של כולנו לצאת וללמוד דבר חדש, אך בעיקר לחוות דבר חדש. לגלות עולם שלם שנפרס מולנו אך ורק כי צעדנו לקראתו, כי התעניינו והצלחנו להשתחרר מכבלי ה"אם זה לא ריווחי נוותר".

יכולתי שנים רבות לדחות את גילוי הרכיבה על סוסים, את ההנאה הקסומה שאני חווה מטיולי הרכיבה בסופי השבוע. יכולתי לחפש את הכיוון הכלכלי ולהבין שאני כבר לא אתחרה מול קהל וארוויח את הפרסים הראשונים, בעבר מידע זה יכול היה להספיק על מנת שאוותר. אך היום אני מתחיל בחיפוש ילדותי אחר מה שמעורר בי את הדבר החמקמק הזה: רצון והנאה.

אז מה הוא התחביב שלכם שנדחה שוב ושוב ועתה הזמן לחבקו ולאמצו לשגרת החיים שלכם?




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב