על מזונות שחשובים לפוריות
דף הבית  >>  >>  הרשם  |  התחבר
מאמרים

על מזונות שחשובים לפוריות 

מאת    [ 19/03/2013 ]
מילים במאמר: 1031   [ נצפה 2077 פעמים ]

 
 

כאשר אני מספרת למטופלות שמגיעות אליי עם הכוונה והרצון להיכנס להריון מה הן צריכות לאכול התגובה הראשונה של חלקן היא צחוק גדול "את בטוחה?" "את צוחקת עליי!!!".
לא, אני לא צוחקת!!!
כדי להתכונן להריון, לשמור על רמת פוריות גבוהה ואיכותית, במיוחד במצבים של קשיים בכניסה להריון (של שני הצדדים, אגב) כדאי לזכור כמה מזונות שמשפיעים על הפוריות שלנו בצורה המיטבית.
לא אני המצאתי את זה, אגב, בתרבויות מסורתיות מסביב לעולם ולאורך ההיסטוריה הידע הזה תורגם למציאות יומיומית. עבור הנשים הצעירות, המיועדות להיכנס במהרה להריון שמרו מזונות ספציפיים, כי הם היו ידועים במיוחד כמיטיבים עם מערכת הפריון

חשוב לי לציין נושא שאינני מתכוונת להרחיב עליו במאמר הזה (אולי במאמר אחר) הנוגע לחשיבות התזונה אליה נחשף עובר במהלך תשעת חודשי הריונה של אמו.
הדבר חשוב עבור הילדים שלנו, אולם ישנה משמעות גם למצבה התזונתי של אימא שלנו, כאשר אנחנו היינו ברחם שלה.
כך שתזונת האם לפני, במהלך ואחרי הריון אינה משפיעה רק ספציפית על העובר/ תינוק שלה, אלא גם על הדורות הבאים.
כדאי לקחת את זה בחשבון, במיוחד כאשר אנשים רבים עושים התכוונות מיוחדת בהקשר של הריון, אולם לפניו ואחריו לא מאמצים שינויים באורח חיים ובעצם לא מיטיבים עם אורח החיים שלהם, אלא רק עושים כמה שינויים לתקופת מה.
ישנה משמעות למה שאנחנו אוכלים או לא אוכלים, לאיכות ומשך השינה שלנו באופן יומיומי וקבוע, לכמות השמש אליה אנחנו נחשפים, לסוג הפעילות אותה אנחנו עושים או לא עושים, למערכות היחסים שלנו עם הסביבה שלנו ועם עצמנו, להזנה שאנחנו מקבלים שאינה רק דרך האוכל (תקשורת המונים, למשל), למתח בחיים שלנו, למעגלי תמיכה שנוכחים או שאינם נוכחים בחיים שלנו ועוד.
כך שתזונה לבדה אינה הדבר היחיד עליו תעמדו יכולתנו להרות.
המלצתי היא להרחיב את מעגל ההתבוננות שלכם לעוד תחומים בחיים שלכם!

 המזונות החשובים ביותר לתהליכי פריון טובים הם מזונות המרוכזים מבחינה אנרגטית ברכיבי מזון חשובים וחיוניים. הנה כמה דוגמאות:


    • כבד בקר: זהו מזון מרוכז בצורה יוצאת דופן. ממש מזון על! הוא מכיל רשימה ארוכה של רכיבי מזון כמו מינרלים, ויטמין A, ויטמין C, 12-B, פולאט (חומר המקור להיווצרות חומצה פולית) ועוד.
    רכיבי מזון אלה חיוניים לחלוקת תאים תקינה, לבריאות העובר המתפתח, לשמירה על חומרים חיוניים עבור האישה בהריון ועוד ועוד.
    אנשים רבים חוששים מאכילת כבד, מאחר והמחשבה היא שאם זהו האיבר בגוף שאחראי על סינון הרעלים ודאי אינו מזין עבורנו. נכון הוא שהוא מסנן הרעלים של הגוף, אולם הוא אינו אוגר אותם... חבל להתעלם ממזון על איכותי שכזה, בעוד שאנמיות ממחסור בברזל ו 12-B , למשל, נפוצות מאד בתרבות שלנו.
    אכילה קבועה של כבד בקר תעודד הזנה איכותית החשובה לשלל תפקודי הגוף ולמערכת הפריון בפרט. מאחר וזהו מזון מרוכז מאד, אין לנו צורך בכמות גדולה שלו. מה גם שרכיבי המזון שהוא מכיל, ברובם, נאגרים בגוף. כך שמנת כבד בקר אחת לשבוע- שבוע וחצי בהחלט תספק את הצורך הזה.

    • חלמון ביצה: רצוי מביצי חופש אורגניות.
    זהו אחד המקורות הזולים והזמינים ביותר מבחינה ביולוגית לשלל רכיבי מזון, כמו מינרלים, חלבונים, שומנים וויטמינים. כולין, למשל, אחד מהוויטמינים המצויים בשפע בחלמון הביצה הוא אחד מויטמיני ה-B  החשובים ביותר להתפתחות המוח ומערכת העצבים של העובר.
    ככל שתהיינה אלה ממקור של תרנגולות שהסתובבו חופשי וניזונו מהמזון הטבעי שלהן יגדל הסיכוי לאיכות גבוהה יותר של אותם רכיבים תזונתיים.

    • דגים ממים עמוקים: סלמון, סול, הליבוט, מקרל, טונה, סרדינים, בקלה ושאר דגים שמנים.
    אלה מכילים חומצות שומן חיוניות מסוג אומגה 3 בצורה מרוכזת וזמינה לנו ביותר. 
    חומצות שומן אלה חיוניות גם הן להתפתחות המוח ומערכת העצבים, לוקחות חלק בתהליכי פריון עבור גברים ונשים כאחד, תורמות למניעת דלקות, מומים ומחלות ניווניות. זה כולל את הכבד והביצים של הדגים הללו, כאשר הם זמינים לנו, העשירים גם בוויטמיני D ו-A החשובים כל כך. 
    החשש של אנשים רבים בנוגע לאכילת הדגים הללו הוא מהימצאות של מתכות כבדות ורעילות בריכוז גבוה במזונות מהים. בעוד שנכונה העובדה שהים של היום מזוהם יותר באופן יחסי למה שהיה בעבר, בגלל תהליכי תיעוש למיניהם, עדיין יש ביכולתנו להתנגד לתהליכים אלה. לשם כך בא לעזרתנו המינרל סלניום המצוי גם הוא בשפע במאכלי ים וגם באגוזי ברזיל. הסלניום מתחבר לכספית וביחד הם יוצרים תרכובת חדשה, התורמת לכך שהכספית לא תהיה זמינה ומשוחררת בגוף.
    כך שעדיין אכילת הדגים במינונים של 2-3 פעמים בשבוע היא חשובה ביותר.
    במידה ולא אוכלים מספיק דגים באופן קבוע, כדאי ליטול תוסף איכותי של חומצות שומן מסוג אומגה 3 EPA ו- DHA  גם יחד (לא רק DHA).

    •  שומנים מרוכזים: עבור מי שאוכל מוצרי חלב- חמאה, גהי (חמאה מזוככת) ושמנת, רצוי מפרות שאכלו עשב grass fed אלה עשירים בויטמינים שומניים חיוניים כמו A,D,E,K2
    חלקים שומניים של בקר, כבש, עוף ואיברים פנימיים.
    במידה נוספת גם שומנים מרוכזים מהצומח כמו: קוקוס, אבוקדו, אגוזים וזרעים למיניהם (כדאי שלא להרבות מהם מדיי בגלל תכולת האומגה 6 הגבוהה שבהם), זית.

    •  מח עצם: לבשל עם עצמות ולאכול גם את תוכנן.
    זהו מנהג מסורתי שהיה ידוע לכל. לא היו נפטרים מהעצמות סתם כך. בתוכן יש חומרים חיוניים רבים שהגוף משקיע זמן ומאמץ בהשקעתם שם. מעין חשבון חסכון שכזה. כך יודע כל מי שיש אצלו חשש כזה או אחר לבריחת סידן. לא פשוט ומהיר להשקיע סידן בעצמות. לכן לא כדאי לבזבז את מאגר המינרלים החלומי הזה סתם כך.
    שתיית ציר עצמות באופן קבוע מיטיבה עם העיכול ועם מערכת החיסון, משפרת ספיגה של מינרלים, חלבונים איכותיים ושומנים מהמזון ותורמת לבריאות מיטבית.

    •  עלים ירוקים: קייל, עלי כרוביים, מנגולד, חוביזות, סרפדים, תרד, פטרוזיליה, כוסברה, שמיר, חסה ועוד. אלה  עשירים בפולאט, ויטמין ממשפחת ויטמיני ה-B החיוני להתפתחות עוברית תקינה. הוא שונה בהרכבו מהחומצה הפולית הסינטטית ומומלץ ורצוי לקבלו מהמזון באופן ישיר ולא מכדורים ותוספים למיניהם.
    מאחר ואינו נאגר בגוף, יש לדאוג לאכול מזונות המכילים פולאט על בסיס יומיומי קבוע.
    מאחר ועלים אלה עלולים להכיל גם חומצות המעכבות ספיגה של מינרלים כדאי לחממם מעט לפני האכילה ע"י הקפצה, בישול, אידוי וכיוצ'.

    • מזונות נוספים שיש לתת אליהם תשומת לב הם מזונות מותססים ומוחמצים בהחמצה ביתית, כלומר במלח ולא בחומץ, כמו- כרוב מוחמץ, מלפפונים ושאר ירקות מוחמצים, מוצרי חלב מוחמצים, קמבוצ'ה ועוד ועוד.


    • מזונות על למיניהם- מזונות בעלי ריכוזים גבוהים במיוחד של רכיבים תזונתיים, כמו: אצות, קייל, ברוקולי, פולן דבורים, פולי קקאו נאים, פירות יער למיניהם ועוד.

 רבים מהמזונות הללו הם מזונות שהיו מאכלים במסורות העמים השונים בצורה קבועה, במיוחד בשנות הפריון של האישה והגבר.העידן המודרני המדעי בו אנו חיים הרחיק אותנו מאורחות החיים המסורתיות וגבה מחיר בכל הקשור לבריאות שלנו.אולם בידינו היכולת ללמוד עוד על נוהגים מסורתיים והטעמים שלשמם נוצרו ואף לאמץ אותם מחדש. לפעמים במחיר של שבירת מיתוסים ושחיטת כמה פרות קדושות.אולם נשאלת השאלה מה חשוב לנו יותר?

המאמר פורסם לראשונה בבלוג שלי "מה יש לצהריים".
אפשר לגשת לשם כדי לקרוא המלצות לקריאה נוספת

 

ורד לב היא נטורופתית N.D., יועצת הנקה מוסמכת IBCLC ואם ל-4. עוסקת ביעוצים פרטניים בתחומי הנטורופתיה, תזונה והנקה, בשילוב עם אבחון אירידיולוגי, עבודת מודעות ועוד. מקבלת מטופלים בקליניקה בכרכור. מקיימת הרצאות וסדנאות בתחומי הנטורופתיה, תזונה, הנקה, ריפוי ובריאות (הכנה להנקה, תזונה לנשים בהריון, תזונת מניקות, המעבר למוצקים, תזונה בהתאם לעונות השנה, איך לאכול נכון, מפגשי בישול בריא ועוד). מרצה בנושאי נטורופתיה, תזונה והנקה במכללות לרפואה משלימה ובהכשרות מקצועיות של תחומי ההריון והלידה. מדריכה בליגת לה לצ'ה ישראל. חברה ב"אגודה הישראלית לנטורופתיה ולתזונה טבעית" וב"איגוד הישראלי ליועצות הנקה מוסמכות". כותבת מאמרים רבים בנושאים אלו.   במשך שנים ניהלה פורומים שונים בנושאי נטורופתיה, הריון ולידה, הנקה ותזונה וכעת מנהלת את: "המטבח הפתוח של ורד לב" בפייסבוק http://www.facebook.com/vered.leb?ref=profile#/group.php?gid=296205795006&ref=mf והבלוג "מה יש לצהריים" http://veredleb-nutrition.blogspot.com/ ליצירת קשר: 052-8527755 veredavid@gmail.com

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2016
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS
כתיבת מאמרים

מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב