דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הכנת קומפוסט ביתי 

מאת    [ 07/02/2008 ]

מילים במאמר: 468   [ נצפה 8081 פעמים ]

קומפוסט הנו חומר אורגני המיוצר משיירי צמחים וחומרים אורגנים, העוברים תהליך פירוק ביולוגי ע"י מקרו-אורגניזמים, בתנאים של חום, לחות ואוורור.

הקומפוסט משפר את מבנה הקרקע ובכך מסייע לאחיזת מים טובה ואוורור, וכן מעשיר אותה במקרו-אורגניזמים חיוביים החיוניים לה ולצמח. כמו כן, מאחר והקומפוסט עשיר גם בחומצות הומיות ופולביות הוא משפר את עמידותו של הצמח למחלות שונות, וכן מדביר נמטודות. 

בואו נלמד איך מייצרים קומפוסט אורגני :

הפעולה מאוד פשוטה : מייצרים קומפוסט אורגני ע"י מיחזור פסולת אורגנית מהמטבח הביתי וחומרים שונים מהגינה. ניתן לבנות קומפוסטר לבד אך העבודה מרובה, לכן הברירה הנפוצה יותר היא לרכוש קומפוסטר מוכן , ובשוק יש מגוון קומפוסטרים בגדלים שונים ושל מספר חברות מהארץ ומחו"ל.

מהו קומפוסט אורגני?

קומפוסט הנו חומר אורגני המיוצר משיירי פסולת אורגנית כגון: צמחים וגזם מן הגינה, שאריות של ירקות ופירות העוברים תהליך פרוק ביולוגי ע"י מקרו-אורגניזמים, בתנאים של חום, לחות ואוורור. בסוף התהליך מתקבל חומר אורגני בעל ריח נעים של אדמה ביער , את הדשן האורגני נפזר בגינה ונטייב את הקרקע . תהליך הכנת הקומפוסט : לאחר שרכשנו קומפוסטר והרכבנו אותו יש למקם אותו בפינה מוצלת בגינה (צל מלא או חלקי) , חשוב לזכור למקם אותו באזור נגיש ונוח בד"כ בקרבת מקום למטבח הבית . נמלא את תחתית הקומפוסטר בגזם מן הגינה לדוגמא :דשא או עלים יבשים ,במטרה שהחומר הפעיל במיכל ירקב לאט ויאפשר ניקוז ואיוורור טוב יותר לחומר האורגני שבתחתית הקומפוסטר. מעל הגזם יש להוסיף לסירוגין שכבות של חומרים אורגנים (עלים יבשים,דשא,פרחים קמולים, חתיכות קטנות של ענפים) וחומר רטוב (פרחים קמולים, עלים, דשא קצוץ ופסולת מטבח) שילוב חומר יבש עם רטוב יעיל ביותר לפעולות פירוק הזבל לקומפוסט .

בתהליך ייצור הקומפוסט יש להקפיד על לחות בערימת הפסולת הנמצאת בתוך הקומפוסטר (חשוב שלא יהיה רטוב מידי) במידה ואתם רואים כי הערימה יבשה יש להוסיף מים . רצוי לערבב את הערימה בעזרת קלשון כדי לאפשר אוורור טוב יותר של מרכז הערימה – פעולה זו מזרזת את תהליך היווצרות הקומפוסט . בזמן שערימת הפסולת "עובדת" (תהליך הקומפוסטציה ) נוצר חום (עד 70 מעלות) , החום מהווה סימן לכך שהתהליכים מתקדמים לקראת היווצרות קומפוסט . מה כדאי להכניס לקומפוסטר : פסולת אורגנית מהמטבח כגון : שאריות של פירות וירקות , קפה ותה כולל השקיקים , שאריות תבשילים (צמחיים/ חלביים), קליפות ביצים וכו'. פסולת אורגנית מהגן כגון: ענפים גרוסים, גזם מדשאות, עלים, קרקע- במידות קטנות ולעיתים בין השכבות פסולת ביתית כגון : ניתן להוסיף שאריות בד (כותנה/צמר) או נייר (טישו, ניירת רגילה) - בפיסות קטנות וכמויות קטנות מאוד , אפר של קמין וכו'

מה לא כדאי להכניס לקומפוסטר ?

אין להכניס לקומפוסט: בשר, דגים, עצמות, שומן, הפרשות אדם כולל חיתולים וכן כל החומריםשאינם אורגניים ושאינם מתפרקים באופן ביולוגי. מתי נדע שהקומפוסט מוכן : לאחר כחמישה עד שישה חודשים מתקבלת תערובת קומפוסט אורגני אשר צבעו הופך חום שחור, ריחו כריח אדמה שאחרי הגשם והוא מתפורר בקלות, אינו חם, אין סביבו זבובים, לא גדלים בו עשבים ואינו מפיץ ריחות לא נעימים. את הקומפוסט נוציא בד"כ מהדלת התחתונה של הקומפוסטר . במידה ולא נשתמש בכל הקומפוסט המוכן נאחסן בשקים ונשתמש בעת הצורך .

רועי תומר - הבעלים של חברת אאוטסייד עיצוב גינות




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב