לפעמים אנחנו צופים בסרט תדמית ואומרים: "וואו", או: "מדליק", או: "איזה סרט מקצועי", וגם זוכרים שראינו את הסרט. מה הופך סרט תדמית לכזה שאנחנו מתפעלים ממנו, ובעיקר- זוכרים אותו?
יש גורמים רבים בהפקה, שהופכים סרט תדמית למה שאנחנו מכנים "מקצועי". אבל, חמשת הגורמים היותר חשובים בתהליך ההפקה הם:
- תחקיר- ביצוע תחקיר מעמיק של החברה, או העסק, שעבורו מפיקים את סרט התדמית, או סרט המוצר. התחקיר אמור להתבצע על ידי אנשי שיווק מקצועיים, שיודעים לנתח את השוק שבו העסק פועל, ולהפיק ביחד עם מנהלי העסק את הפרמטרים החשובים שמגדירים את העסק, כגון: קהל היעד, ההיצע המיוחד של העסק, ובעיקר- מה היתרון התחרותי של העסק ביחס למתחרים באותו סקטור שיווקי. חשוב להבין שעסק לא צריך להיות "הכי טוב בעולם", אבל חשוב שהוא יהיה יותר טוב מהתחרות. חשוב למצוא את אותם פרמטרים שמבדלים את העסק מהמתחרים.
- תסריט- שלב התסריט לדעתי הוא החשוב ביותר. בשלב זה נדרש לקחת את כל המידע שהופק במסגרת התחקיר, ולתרגם אותו למסרים קצרים, אותם ניתן להעביר לצופה בזמן של 2-3 דקות, ובצורה מעניינת. צופי הסרטים באינטרנט מאוד קצרי רוח. אם לא "תפשת" אותם בשניות ספורות, ולא שמרת על סקרנות ועניין, הם נוטשים אותך לטובת המתחרה. אתגר לא קטן, אבל- זה השלב שבאמת מבדל בין "עוד סרט תדמית", לבין "סרט מקצועי".
- צילום- צילום על ידי צלם מקצועי, שמונחה בשטח על ידי במאי, כאשר הצילום נעשה במצלמת High Definition- HD, יוצר שוב הבדל משמעותי בסרט מקצועי. התסריט יוצר את העניין, והצילום המקצועי יוצר את החוויה הקולנועית שגורמת לנו לזכור את סרט התדמית, ובמקרים רבים- מניע אותנו לפעולה.
- קריינות- קריינות שבוצעה על ידי קריין מקצועי, או קריינית, אשר הוקלטו באולפן קול אקוסטי, על פי תסריט קריינות שיווקי, משדרים רמה נוספת של מקצוענות לסרט התדמית.
- עריכה- העריכה היא זו אשר אמורה לשמור על העניין של הצופה. כמובן, התסריט מכתיב באופן די מדויק את העריכה. אבל, הקצב של העריכה, בשילוב עם המוזיקה המסונכרנת לקריינות (או לראיונות), תוך הקפדה על אסתטיקה ויזואלית, הם אלה ששומרים על הסקרנות של הצופה, ומשלימים את החוויה של הצפייה.
לכל גורם שציינתי יש השפעה על עלות סרט התדמית. ככול שרמת ההשקעה באותו גורם עולה, גם המקצועיות של הסרט עולה, וכפועל יוצא- גם עלות ההפקה גדלה. על תחומי המחירים הקיימים בהפקה של סרטי תדמית, קראו את המאמר: עלות ההפקה של סרטי תדמית
כמובן, קיימים גורמים רבים נוספים, אשר מרחיבים ומעשירים את חוויית הצפייה, וחברות הפקה אכן משתמשות ברבים מהם, כמו: אנימציה, גרפיקה דינאמית (motion graphics), הדמיות תלת-מימד, אפקטים מיוחדים, מוזיקה מקורית שהופקה עבור סרט התדמית, וכן הלאה כיד הדימיון של חברת ההפקה. אין ספק שלכולם תרומה למקצועיות של הסרט, אבל כולם הם בתוספת עלות משמעותית, בעוד שתרומתם לדעתי פחות מהותית.
לסיכום, יש סרטי תדמית שנראים נהדר, מעניינים ומיוחדים, ואותם אנחנו זוכרים. לסרטים אלו אנחנו קוראים "סרטים מקצועיים". הגורמים העיקריים שתורמים למקצועיות הם: תחקיר, תסריט, צילום, קריינות ועריכה. ברור שנושאים אלו מייקרים את סרט התדמית, אבל התרומה שלהם היא מהותית.
עוזי יהב, מייסד יהב הפקות וידאו, שימש בעברו כסמנכ"ל שיווק בחברות היי-טק מהמובילות במשק. את הידע הרב שצבר בתחום השיווק, שילב עוזי יהב עם הכשרתו המקצועית בתחום הקולנוע והטלוויזיה. על יסודות ייחודיים אלו, הקים את יהב הפקות וידאו, ששמה לה למטרה להציע פתרונות וכלים יצירתיים להעברת מסרים. ההתמחות העיקרית של החברה היא בהפקת סרטי תדמית.