דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אל תפחד מהפחד...במה 

מאת    [ 15/03/2013 ]

מילים במאמר: 605   [ נצפה 3547 פעמים ]

פחד במה - הקדמה

מי מאיתנו לא פוחד? מחושך, מג'וקים, מסרט אימה, מלהיות לבד, כל אחד מאיתנו מפחד ממשהו.

אני נשאלת הרבה על הנושא של "פחד במה", רבים היו רוצים להתחיל ללמוד מוזיקה ושירה אך מפחדים מהרגע בו יצטרכו לצאת מחדר הלימוד הקטן והחמים וישירו בפני אנשים.

בהופעה מול אנשים יש אקט של חשיפה והרי אין דבר שיותר מפחיד אותנו מלחשוף את עצמינו, הראש שלנו מתמלא מחשבות ואנחנו מתחילים להריץ תסריטים שאנחנו עצמינו הבמאים שלהם: מה יגידו, האם אני עומד נכון, האם דייקתי בצליל הזה, למה זה לא יוצא כמו בחזרה ועוד ועוד... אנחנו פשוט נכנסים למערבולת אינסופית המביאה איתה ביטוים פיזיים.

הפחד אמנם גורם לסימפטומים פיזיים רבים, אבל רובו ככולו פסיכולוגי. אנשים העומדים על הבמה נתפסים בעינינו כמודל מאוד חיובי, הם גורמים לנו לתחושות טובות: הנחה, צחוק, כיף, התרגשות ולעיתים מחזירים אותנו לרגעים פחות טובים בחיים שלנו ואף מוציאים מאיתנו בכי. ברוב המקרים, הפחד נובע מהעובדה שאנחנו פשוט לא בטוחים שנצליח "לספק את הסחורה" הזו, לכל זה מלווה כמובן גם העובדה שאנחנו מפחדים מביקורת, מתדמית חברתית ומלעג.

מה קורה לנו במצב של פחד?

פחד הוא תחושה רגשית ופיזיולוגית לא נעימה, במישור הפיזי אין סכנה של ממש אך הוא גורם להעלאת הורמון האדרנלין ומביא לתופעות אופייניות כמו הרחבת , האישוניםיובש בגרון, הגברת קצב פעימות הלב , צמרמורת, רעידות בידיים וברגליים, העלאת לחץ הדם והרחבת כלי הדם אל השרירים, הגוף שלנו עושה את כל מה שהוא יכול כדי להיערך לא להיפגע.

מהו פחד במה?

פחד במה הוא פחד המתפרץ לפני ביצוע מול אנשים, זה יכול להיות דיבור, הרצאה, שאלה, שירה, משחק ואפילו דייט עם מישהו נחשק. נרחיב כרגע בתחום השירה, על הפחד שלפני העליה לבמה, הפחד להשמיע קול מול אנשים.

בנוסף לתסמינים הפיזיולוגיים הכתובים לעיל, ברמה המוזיקלית, פחד הבמה גורם לזיופים, אי דיוקים, "בלאק אאוט" במילים/במנגינה, הגברת הקצב של השיר כדי לסיים אותו מהר ובמקרים הקיצוניים גם ניתוק מהתחום, רבים סוברים שהרי אם כל כך חוששים – כנראה שבחרו בתחום הלא נכון, זאת על אף העובדה שאין שום קשר בין פחד במה לכישרון.

איך בכל זאת מטפלים בתופעה?

אז כמו בכל קושי – קודם כל ההכרה והמודעות שיש לכם אותו תעזור. לאחר מכן, נסו להעלות לעצמכם את הביטחון בהרבה אימונים ולמידה, לא סתם אומרים ש"ידע זה כוח", כשאנחנו יודעים יותר, כשאנחנו מתאמנים יותר, אנחנו גם משתפרים ובעיקר מרגישים הרבה יותר טוב עם עצמינו. בנוסף, נסו להבין שרכישת מיומנות הופעה היא דבר שלוקח זמן, זו אמנות, לכן ככל שתופיעו יותר מול אנשים, כך תשפרו את העמידה שלכם על הבמה. רק אחרי מספר פעמים על הבמה תגיעו לתובנות כמו מה מרגש את הקהל שלכם, מה מצחיק אותו, באיזה שיר אתם נשמעים טוב יותר וכו'. העצה האחרונה שלי היא לבחור את המורה הנכון בשבילכם, לא כל מוזיקאי טוב הוא גם מורה טוב, כימיה עם מורה שלכם היא דבר חשוב מאין כמותו, אתם צריכים להרגיש טוב בשיעורים, להרגיש שאתם צועדים קדימה, שאתם משיגים מטרות והכי חשוב – אתם צריכים ליהנות, בלי ההנאה שלכם כלום לא שווה. המורה שלכם צריך גם לדעת ללמד אתכם טכניקה והפקת צליל, אבל גם לבנות לכם את הביטחון, צעד אחר צעד.

מילה אישית

ממש כשם המאמר – אל תפחדו מפחד הבמה. זה נפוץ, זה פתיר וזה לגיטימי לגמרי.

התייחסו אל הבמה כאל הזירה הפרטית שלכם, המקום בו הגוף והנפש שלכם מוציאים החוצה את מה שיש לכם להגיד, זכרו כמה זה כיף שמקשיבים לכם, שמתרגשים מכם.

יש איזה מן רגע קסום כזה, כשמסיימים לשיר, ההד של האקורד האחרון מתפוגג לאט לאט ונשמעות מחיאות הכפיים, עצמו את העיניים, תשקעו עמוד בתוך הסאונד הקסום הזה ובכל פעם תזכירו לעצמכם שהרגע הזה פשוט שווה את הכל. תמיד חלמתם לשיר? התעלמו מהפחד, מורה טוב ידע לעזור לכם לנטרל אותו, וזכרו – אנשים שהגיעו להישגים הכי גבוהים – היו כאלה עם החלומות הכי גדולים.

אסנת יצחק יוצאת ביה”ס למוזיקה “רימון” ובתהליכי לימוד לתואר ראשון בהוראת המוזיקה ב”מכללת לוינסקי”. חלק מפועלה בתחום המוזיקה, הוא הקמת – "התו הראשון שלי" כרטיס כניסה לעולם המוזיקה, מפגשיים אישיים לכל מי שמבקש לעשות צעדים ראשונים בתחום. תחום המוזיקה לעיתים נתפס כעולם בו צריך כישרון או ידע קודם, אבל כל אחד יכול לקחת איזהשהוא חלק ולכל אחד מגיעה ההזדמנות לעשות זאת. אסנת יצחק בעלת גישה, נסיון והמון אהבה למוזיקה ולאנשים, מזמינה אתכם להגשים חלום ולהשמיע את התו הראשון שלכם.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב