דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


בדידות וחברות 

מאת    [ 14/03/2013 ]

מילים במאמר: 569   [ נצפה 2063 פעמים ]

בס"ד

פרשת ויקרא, הפותחת את חומש ויקרא. הקב"ה קורא למשה לבא אל המשכן, קורא לו כמו חבר. אם נעזוב לרגע את העובדה שמשה רבנו בענוותנותו מתבייש כל כך, שאינו מוכן לכתוב בתורה, שבאופן זה קרא לו בורא עולם, נגלה שהדבר לא מובן בכללו. הרי הקב"ה אינו גוף ואין לו דמות הגוף או כל דבר אנושי, גשמי אחר. כיצד ניתן לייחס לו לשון חברית שכזאת. מובן שמדובר על משהו רוחני יותר. חבר זה מלשון חיבור. בפתיחת החומש שעוסק בעבודת הכוהנים במשכן, מראה לנו התורה מהו שיא החיבור שאדם יכול להגיע אליו עם האלוקות האינסופית.

אנחנו חיים בחברה שחוותה בדור האחרון טלטלה אנושית עצומה. מעולם, לאורך כל הדורות, לא חיו כל כך הרבה יהודים בבדידות, בניתוק זה מזה. מושג הקהילה שהיה אבן יסוד בחיינו הפך להיות לכל היותר מונח אינטרנטי. למעשה, בעבר, לא היו חיים, חוץ מחיי קהילה. בכל מקום שהיו יהודים, ובאמת שהיינו בכל מקום על פני הכדור הזה, היתה שם קהילה. קהילה שדאגה ליחיד ושמרה עליו. קהילה שכל יחיד בה היה שותף ותרם את חלקו בחיי הקהילה, כל אחד על פי מידתו ויכולתו.

הפרשה שלנו מדברת על ענייני הקורבנות. קורבן זה מלשון קירבה. הפנימיות של עבודת הקורבנות משמעותה חידוש הקירבה שלנו עם בורא עולם. אבל לא רק הקירבה אליו אבדה לנו. אבדה גם הקירבה בינינו לבין חברינו ואחינו, ואולי הקשה מכל, אבדה לנו אפילו הקירבה אל עצמנו. אחת השאלות הנפוצות בסלנג של דורנו היא, מה הקשר? כאילו שאין יותר קשר בין דברים. הכל מקרי. הכל אקראי. רגע הייתי בקשר עם אדם מסוים ורגע אחרי כן הוא זר לי לחלוטין. איזו מן חברה זאת? איזו מן קהילה?

נשאלת השאלה, איך יורדים מהמסלול הזה ועולים חזרה על דרך המלך? גם לזה נותנת הפרשה שלנו כיוון. אז ככה, קורבן זה לא רק מלשון קירבה, קורבן זה גם מלשון קרב. בשביל קירבה אמיתית, מחודשת, טובה, צריך לצאת לקרב. ממש כמו המלחמה העכשווית כנגד החמץ - החמץ החיצוני והחמץ הפנימי. יש עוד כל כך מעט זמן עד לרגע הגדול של פסח, של היציאת מצרים השנתית שלנו, הפרטית והכללית, אז צריך לשנס מותניים לא רק בניקיונות, גם בקרב על החזרת השפיות לחיינו. הפירוד, הבדידות והניתוק הם ממש בחינת חמץ ויצר רע, ולכן זה הזמן לבער אותם מקרבנו. צריך להתנקות ולטהר את עצמנו מהחמץ שגורם לנו להחמיץ את חיינו, שגורם לנו לא לזכור שבעצם כולנו חברים, שותפים למסע אחד. החמץ הזה נקרא בלשון הקבלה, 'רצון לקבל לעצמי', או בלשון עממית יותר, אגואיזם. אותו כח, שככל שמפארים ומשגבים אותו, כך הוא יותר מרים את החומות הבצורות העומדות בינינו לבין חברינו, ובינינו לבין בורא עולם.

אז מה ההבדל בינינו לבין המלאכים הקוראים זה אל זה בלשון חברית כל כך? מלאך הוא נברא שמתוכנת לפעול את פעולתו. הוא אינו שואל שאלות ואין לו בחירה במעשיו. אם נברא כדי לזמר ולהלל את בורא עולם, זה מה שיעשה. הוא לא פורש פתאום, כי לא בא לו... להבדיל, לבן האדם יש תמיד בחירה. אולם, אם נתבונן רגע במצב החברה שלנו, נבין שגם לנו אין ברירה וכמעט שאין לנו בחירה. הרמח"ל פותח את ספרו "מסילת ישרים" בעצה הגדולה, "שיתברר ויתאמת אצל האדם מה חובתו בעולמו...". אם נבין ונפנים שהמצוה האחת שעומדת בפנינו היא מצות "השפעה", מצות 'ואהבת לרעך כמוך', שכל הסיבה שירדנו אל העולם הזה, היא כדי להגיע לאחדות, להתחבר, להתקרב, לחזור למצב של נשמה אחת, אז נצא בשמחה אל הקרב היחיד שיש... אז נהיה מוכנים לשים עצמנו כקורבן על מזבח האחדות. ורק אז נוכל לקרוא כמו המלאכים זה אל זה... ולמצוא שבעצם כולנו יכולים לשוב ולהיות חברים.

שבת של טוב לכל עם ישראל

http://www.mudaut.co.il/

"מודעות"-מרכז רוחני לקבלה אחווה 24,תל אביב www.mudaut.co.il 03-5100587




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב