דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מדוע אנחנו ישנים? 

מאת    [ 10/03/2013 ]

מילים במאמר: 793   [ נצפה 2401 פעמים ]

 

 

לעיתים השאלה נראית מיותרת לנוכח הצורך החזק שלנו לישון.אבל מדוע נוצר הצורך הפיזיולוגי לישון והאם חשובה רק השינה או גם ישנה  חשיבות לשינה רצופה לאורך הלילה?

שינה היא צורך פיזיולוגי שדומה לצורך במזון . חוסר שינה משבש את מהלך חיינו וגורם   לרצון הולך וגובר לישון.

עייפות, נרגנות ורגזנות, חוסר סבלנות ואפילו  תוקפנות כלפי אחרים,  ישנוניות או פעלתנות יתר הם הסימפטומים האופייניים אך גם הגלויים  והניתנים לזיהוי אצל ילדים שסובלים במחסור בשעות  שינה. למחסור בשעות שינה או שינה קטועה המאופיינת ביקיצות רבות, השפעה על אופן התפקוד ועל תפקוד המערכות הפנימיות.  מחקרים רבים מצביעים על כך  שבעיות שינה זמניות או מתמשכות משפיעות השפעה שלילית על מנגנונים רבים בגוף.

על שינה והתפתחות המוח

תינוקות שאך זה נולדו מבלים את מרבים היממה בשינה בין 16 שעות עד 22 שעות.שעות השינה הרבות מצביעות   על הקושי שלהם להישאר ערים לתקופות זמן ארוכות.זמן השינה מאפשר לתינוק להתנתק מהסביבה החדשה ומלאת הגירויים ומחזיר אותו למצב דומה לזה שבו שהה  ברחם. שעות השינה הרבות מאפשרות לתינוק להסתגל באופן הדרגתי לעולם אליו נולד  והשונה כל כך בתנאיו מהתנאים האופטימאליים בהם שהה בזמן ההיריון.השינה המרובה מגינה ומסיעת למוח להבשיל ובכך לקדם את התפקודים להם הוא נדרש כמו עיבוד המידע המתקבל בזמן העירות וזכירתו.

על שינה וההתגבשות הזיכרון

השינה בכלל ושנת החלום בפרט משמשת לתהליכים של עיבוד מידע שנלמד ונקלט במשך היום ובזמן העירות. השינה מאפשרת למערכת הלמידה להתנתק מגירויי הסביבה והתחושות שהם משרות על הגוף ולעסוק בעיבוד פנימי של כל חוויות היום.שנת החלום מגויסת אצל תינוקות וילדים יותר מאשר אצל מבוגרים למטרה זו ולמעשה ממלאת תפקיד חיוני בהתגבשות הזיכרון. מחקרים מראים כי הערת החולם בשנת החלום עלולה לפגום בזכירת דברים חדשים שנלמדו.

על שינה גדילה והתפתחות

אחת מהדאגות הראשונות של ההורים היא גדילה והתפתחות . כל אחד יודע כי צריך לישון טוב כדי לגדול, השאלה היכן טמון הקשר בין שינה גדילה והתפתחות? הקשר התגלה בהורמון הגדילה האחראי על הגדילה בתינוקות וילדים צעירים. הורמון הגדילה מופרש בעיקר בשינה, כששיא ההפרשה הוא בחלקו הראשון של הלילה, שבו מתרכזים שלבי השינה העמוקה. מכאן גם נגזרת חשיבותה של שעת ההרדמה לשנת לילה, כשההמלצה להרדים תינוקות וילדים עד גיל שנתיים היא בשעות הערב בין השעות 18:30-20:00. ההמלצה נכונה גם לימות הקיץ הארוכים.

על שינה ריכוז ויכולת למידה

לחוסר שינה יש השפעה על יכולת ריכוז ולמידה .נסו להיזכר מה מידת ההצלחה שלכם בקליטה של חומר חדש  בזמן שאתם עייפים. אתם בודאי זוכרים כי המשימה קשה ולעיתים בלתי אפשרית. ההרגשה שקשה להתרכז ולקלוט חומר חדש, זה המצב בו נמצא  ילד שאינו ישן מספיק, ובכל יום נחשף למידע חדש  ולצורך לקלוט וללמוד דברים רבים ומיומנויות חדשות.

 

על שינה ובריאות

לשינה השפעה גם על מערכת החיסון. בזמן השינה מערכת החיסון מתחזקת והשינה חיונית לתפקוד מרבי שלה.בזמן השינה מערכת החיסון מטפלת בזיהומים ובהחלמה מואצת של פצעים. תינוקות ילדים והוריהם הסובלים מהפרעות שינה נוטים לחלות יותר.  במחקרים שנערכו נמצא כי עקב מחסור בשעות שינה חלים שינויים רבים במערכת החיסונית, הגוררים תפקוד חסר של תאי הדם הלבנים.

על שינה והשמנה

במחקרים  שנעשו נמצא קשר ישיר בין מחסור בשעות שינה בתינוקות ובילדים לבין השמנה. הגוף משחרר שני הורמונים המאזנים את מערכת שובע-רעב  הנקראים לפטין וגרלין בהתאמה.כאשר הגוף סובל ממחסור בשינה, ישנה ירידה ברמת  הלפטין  ועליה ברמת הגרלין, היוצרת תחושת רעב ונוצר מצב בו אכילה מחליפה את השינה.   ממצאים אלו הראו כי קיים קשר ישיר בין עייפות מתמשכת לעליה ברצון לאכול, דבר המסביר   את הקשר בין מחסור בשינה שמאפיין את  החברה שלנו כיום  וללעליה בצריכת המזון , הגוררת השמנת יתר. לעיתים תינוקות וילדים תלויים באכילה על מנת להירדם. ההרגל לאכול במשך הלילה וחוסר היכולת לחזור לישון באופן עצמאי ביקיצות הטבעיות, מבלי לאכול, גורמת לצריכת יתר של קלוריות ,שאינן נחוצות ויוצרת הקשר לקוי בין אכילה ושינה.הדבר גורם לקלקול במנגנון הטבעי של רעב ושובע והילד לומד לאכול לא רק עקב רעב. הדבר עלול להתפתח עם הזמן גם להפרעות אכילה והקשרים לא רצויים כמו לדוגמא:  שעמום ואכילה,מצוקה רגשית ואכילה , צפייה בטלביזיה ואכילה  וכו... .

על שינה ובטיחות

ממש כמו שלא מומלץ לנהוג בזמן עייפות ,עייפות עלולה לסכן את ביטחון התינוק והילד שעסוק באימון  היכולות המוטוריות החדשות  שלמד, כמו  עלייה וירידה  במדרגות, רכיבה  על תלת אופן, משחק בגן השעשועים וכו ....   ילד  עייף  נוטה להיות יותר שלומיאלי ועלול ליפול , להיפגע ולהיפצע הרבה יותר.

לסיכום :על חשיבותה של שינה טובה

שנים של מחקר מוכיחים שוב ושוב ששינה מספקת ותקינה חיונית לבריאותנו ובריאות ילדינו.  שינה סדירה ושעות שינה המותאמים לגיל הילד היא הכרח פיזיולוגי  , המבטיח  את  פעילותם התקינה של כל מערכות הגוף וחשובה מאד לגדילה והתפתחות תקינים .שינה טובה היא חיונית לרענון המערכת הגופנית והיא גם  זמן מרפא, מנגנון טבעי שהטבע העניק לנו ועלינו לשמר אותו.  שינה טובה היא מתנה שמאפשרת לנו ולילדינו חיים בריאים, טובים שלווים ומאוזנים.

 

 

 

 

גילה פרץ יועצת שינה ומלווה הורים לתאומים ועוד
0546805034
www.gilgula. com
gilgula1@gmail.com">href="http://www.gil-gula.weebly.com">gilgula1@gmail.com
חפשו אותנו גם בפייסבוק




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב