דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אישור נכונות עריכת מלאי - מי צריך ומדוע? 

מאת    [ 07/03/2013 ]

מילים במאמר: 511   [ נצפה 1743 פעמים ]

על פי סעיף 7 לחוק הנוטריונים מוסמך הנוטריון לאשר את נכונותה של רשימת מלאי. באופן כללי, זהו אישור על כך שרשימת המלאי אשר הוגשה בפני הנוטריון היא מלאה ונכונה. אישור זה נדרש בדרך כלל לאחר קיומו של אירוע ביטוחי. החברה המבטחת עשויה לדרוש אישור נכונות עריכת מלאה החתום על ידי נוטריון. מטרת חברת הביטוח היא להשוות בין רשימת המלאי לפני האירוע הביטוחי והרשימה המוצגת אחריו. בין האירועים הנכללים תחת ההגדרה של אירוע ביטוחי ניתן למנות את המקרים הבאים:

א. שריפה – התרחשות שריפה בבית העסק עשויה לגרור נזקים בלתי הפיכים.מלבד מסמכים, ציוד ומידע, בעסקים רבים השריפה מכלה גם את המוצרים עצמם. אם ישנו ביטוח על העסק אמור מחזיק הפוליסה להוכיח את הנזקים שנגרמו לו. במקרה כזה האינטרס להשיג אישור נכונות עריכת מלאי הוא משותף לכל הצדדים.

ב. גניבה – גם גניבה עשויה לגרום נזקים קשים לכל עסק. בניגוד לאירועי טבע כמו סופות, גשמים ולעיתים שריפות, הגניבה היא לא חלק אלמנטארי מפוליסת ביטוח. בעל עסק אשר נפגע כתוצאה מגניבה צריך לוודא כי יש באמתחתו את הכיסוי המתאים. חברת הביטוח תדרוש לדעת איזו סחורה נגנבה, איזו סחורה נותרה ומהו היקף הנזק הכלכלי שנגרם.

מעמד האישור אותו מספק הנוטריון

הנוטריון הוא זה שמספק את האישור על נכונות עריכת מלאי, אך הוא לא מבצע אותו בעצמו. כמו בסמכויות אחרות של הנוטריון, גם בעת מתן אישור על נכונות עריכת מלאי מהווה החתימה שלו עדות למהימנות המסמך. חתימה של נוטריון היא עדות קבילה בבית המשפט והיא מבטלת את הצורך בכל הוכחה אחרת. עבור בעלי עסקים אשר עורכים רשימות מלאי, החתימה של הנוטריון עשויה לעשות את ההבדל בין פיצוי מזערי מטעם חברת הביטוח לבין פיצוי בסכומי כסף גבוהים במיוחד.

מדוע הביטוח דורש רשימת מלאי?

הביטוח נועד על מנת לספק הגנה מפני היבטים כספיים של אי ודאות. נהוג להתייחס אל הביטוח בתוך דרך לניהול סיכונים באמצעות גידור. ככל שהסיכוי להתרחשותו של אירוע ביטוחי גדל, כך נגבה תשלום גבוה יותר עבור הפוליסה. מצד שני, אין ספק כי אישור נכונות עריכת מלאי יכול להקל מאוד על המבוטחים.

החוק בישראל מסמיך את הנוטריון

במידה ורשימת המלאי אינה מדויקת צריך הנוטריון להצהיר על כך. בעלי עסקים וחברות הביטוח סומכים על שיקול דעתו של הנוטריון ולרוב לא מערערים עליו. על מנת לוודא את נכונות רשימת המלאי הוא צריך להפעיל את כל הכלים העומדים לרשותו. החוק בישראל מסמיך את הנוטריון לאשר נכונות עריכת מלאי ולכן הוא הגורם החשוב ביותר בתהליך.

רשימת מלאי בעת סכסוך בין שותפים או לצרכים פרטיים

ישנם מקרים נוספים בהם מתעורר צורך באישור נכונות רשימת מלאי. כאשר פורץ סכסוך בין שותפים, רשימת המלאי היא האינדיקציה הברורה והבטוחה ביותר לערך הכספי של הפריטים. אפשר לערוך גם רשימת מלאי של תכולת בית על פי דרישות הלקוח או חברת הביטוח. כמו במקרים אותם ציינו לגבי נזקים אשר נגרמים לעסק, רשימת מלאי של תכולת בית עוזרת לחברת הביטוח ולשמאי להעריך את גובה הפיצויים. שירות יעיל של עורך דין המוסמך כנוטריון המספק אישור נכונות רשימת מלאי צריך לענות על כללי האתיקה ועל הסמכויות הקבועות בחוק. לא כל הנוטריונים מוסמכים לתת את אישור הנכונות על רשימת מלאי. לפני שנפגשים עם הנוטריון יש לברר את סוג ההסמכה שלו, לקבל המלצות ולבחון את הצעת המחיר על פי התעריף הקבוע.

אלעד שניר, משפטן, כותב בכיר בצוות אתר הפורומים המשפטיים. לייעוץ משפטי ניתן לפנות במייל info@lawforums.co.il ; כותב גם בצוות אתר http://www.lowforums.co.il/




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב