דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אתגרים כבדי משקל עומדים בפני יורשו של סטנלי פישר 

מאת    [ 06/03/2013 ]

מילים במאמר: 489   [ נצפה 3193 פעמים ]

להיכנס לנעליים גדולות

לאחר שמונה שנים מרתקות במשק הישראלי – שנים שבהן עבר העולם טלטלה כלכלית גדולה מאוד אשר פסחה במידה לא מועטה על ישראל – החליט נגיד בנק ישראל סטנלי פישר לפרוש. מדובר בנגיד בעל שיעור קומה של  אשר רשם שורה של הצלחות ובהם חקיקת חוק בנק ישראל, הורדת ריבית מהירה בתחילת משבר הסאב-פריים ואף ייצוג מזהיר של המשק הישראלי בפורומים הבינלאומיים השונים.

חלק בלתי נפרד מהצלחותיו אלו ניתן לייחס לעובדה כי מדובר בכלכלן ממעלה ראשונה אשר נהנה ממוניטין מקצועי חסר תקדים אשר זיכה אותו בהכרה גלובלית וזאת לרבות תואר נגיד השנה לשנת 2010.

עם פרישתו של סטנלי פישר ראוי לסקור את האתגרים כבדי המשקל העומדים בפני יורשו: בראש ובראשונה, המשך ייצוגה של ישראל בפורומים הבינלאומיים השונים וזאת תוך התמודדות עם ההילה החיובית שיש לפישר במכלול המוסדות הכלכליים המובילים בתבל לרבות קרן המטבע והבנק העולמי.

הנגיד משפיע על המדיניות המאקרו-כלכלית

מעבר לכך, בתור היועץ הכלכלי הראשי לממשלת ישראל – הנגיד החדש צריך להביא את הממשלה לצמצום הגרעון בצורה מושכלת וזאת מבלי לפגוע בצמיחה ומבלי לפגוע פגיעה קשה במעמד הביניים. פגיעה במעמד הביניים עלולה לגרום לכך שחלק לא מבוטל מהאזרחים המשתייכים למעמד הביניים יתדרדרו לסף העוני. ניהול התקציב בפועל מצוי בידם של אגף התקציבים של האוצר ושל שר האוצר בעצמו אך מטבע הדברים לכל הנגידים הייתה השפעה על המדיניות המאקרו-כלכלית של ממשלת ישראל. שסטנלי פישר שהיה הדומיננטי שבהם  הראה את החשיבות של תפקיד הנגיד בעיצוב מדיניות מאקרו בלכלית.


האתגר הנוסף שיוטל על הנגיד הבא הוא ניהול מושכל של מדיניות הריבית של בנק ישראל. מצד אחד אמורה מדיניות הריבית לעודד תעסוקה וצמיחה – ומצד שני – למנוע אינפלציה. לדאובננו, הייתה למדיניות הריבית השפעה לא קטנה על העלייה במחירי הדיור של השנים האחרונות. למען הסר ספק, ניהול נכון של מדיניות הריבית הוא קריטי לעתידו של שוק הנדל"ן.

מדיניות הריבית משפיעה במישרין על היחס שבין הדולר לשקל – כאשר בשנים האחרונות קידם הנגיד רכישה מסיבית של עשרות מיליוני דולרים וזאת על אף הביקורת הציבורית שנמתחה עליו בהקשר זה. כיום, עומדות לזכותה של מדינת ישראל יתרות מט"ח גבוהות – דבר מבורך  נוכח אי הוודאות הפוליטית והכלכלית שבה נמצאות כלל מדינות תבל – ובכלל זה גם ישראל.

לבסוף, אחד מתפקידי המפתח של כל נגיד באשר הוא הוא לדאוג ליציבותם של הבנקים בישראל שכן ההיסטוריה הכלכלית מלמדת אותנו כי כאשר הבנקים נפגעים – המשק כולו סובל. בזכות העובדה שלאורך השנים היה סטנלי פישר בבחינת סמכות מקצועית עליונה הרי שהוא הצליח למנוע משורה של חברי כנסת פופוליסטיים לחוקק חוקים שהיו פוגעים בבנקים – ובכך הוא תרם הן לשמירה על יציבות הבנקים והן ליציבות המשק. עבור הנגיד החדש שייכנס לנעליו – תהיה זו משימה קשה שבעתיים.

ברור שעל אף כל השבחים המוצדקים לפישר, לא כל הבעיות הכלכליות של מדינת ישראל נפתרו במהלך כהונתו – ויותר מכך –  בחלק מהתחומים כמו שוק הנדל"ן נרשמה גם הרעה. אני מאמין שכדי למלא את החלל שנפער עם עזיבתו, יהיה על מחליפו של סטנלי פישר להיות איש מקצוע עצמאי שיבין את הקשר שבין ההחלטות שמתקבלות במאקרו לבין הנעשה במציאות שאנו רואים במיקרו.


בארי בן זאב - לשעבר בכיר בהנהלת בנק הפועלים וכיום מספק שירותי ייעוץ ואסטרטגיה עסקית לחברות ישראליות
 בזירה הבינלאומית ולמשקיעים בארץ ובחו"ל.
בארי בן זאב צבר במהלך הקריירה ניסיון רב בתחום עסקאות הנדל"ן וליווה יזמים, משקיעים ורוכשים בעשרות פרויקטים בישראל ובחו"ל.
פרטי קשר:
אימייל: barry@woolfson-c.com
טלפון: 0544-976500




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב