דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


רעידת אדמה ותוכנית תמא 38 

מאת    [ 03/03/2013 ]

מילים במאמר: 387   [ נצפה 1860 פעמים ]

 רעידת אדמה היא היא תופעת טבע מסוג גאולוגי, שפורצת בדרך כלל באזורים של חיבור בין לוחות טקטוניים, ולמעשה הינה חלק מתופעת נדידת יבשות. בזמן שמתרחשת רעידת אשמה הלחץ שקיים ממילא בין הלוחות הטקטוניים משתחרר, וההתבטאות של כך היא ברעד של פני הקרקע. בימינו יש ציוד ססמוגרפי רב שיכול לסייע בחיזוי וניבוי של רעידות אדמה, במטרה למנוע הרז ונזק ברכוש ובחיי אדם. עם זאת, הציוד הקיים אינו מספק על מנת לסייע בניבוי ארוך טווח, וכך לצערנו קורה לא פעם שמתרחשות רעידות אדמה מבלי שהיה ניתן לפנות כליל את האזור.

אם נסתכל על המאה הקודמת נוכל להיווכח שארעו כ-18 רעידות אדמה משמעותיות שגרמו לנזק רחב הקף. ב-1906 ארעה רעידת אדמה בצ'ילה בעוצמה גבוהה ביותר של 8.6 בסולם ריכטר. היו אבדות רבות בנפש בערך כעשרים אלף אנשים ניספו. רעידת אדמה נוספת בצ'ילה היתה  ב-1939 בעוצמה של 8.3 ושלושים אלף אנשים נספו בה. בסין כך עולה היו מספר רעידות אדמה- ב-1920, 1927, 1934, 1976, כאשר בשנה האחרונה שצויינה היתה אבידה בלתי נתפסת של 655,000 אנשים. ככל הנראה על רקע התיישבות מוגברת באזור.

אם מסתכלים על טבלה המשווה בין רעידות האדמה השונות, נוכל להיווכח שלא עוצמת רעידת האדמה היא הפרמטר היחיד שקובע את גודל האסון והאובדן, אלא דווקא גודל ההתיישבות באזור, וייתכן וחלק מכך קשור גם לצורת ההתיישבות וחוזק הבנייה. בדיוק בשל כך בישראל, שנקווה שתבדל ממדינות אחרות שחוו רעידות אדמה, מנסים להוציא לפועל את תוכנית תמ"א 38 .

תוכנית תמא 38 נועדה על מנת לעשות חיזוק מבני למבנים שהוקמו לפני שנות השמונים במאה הקודמת. הסיבה לכך היא שהסטנדרטים של הבנייה השתנו ונהיו קשיחים יותר, ולפיהם יש חובה לחזק את היסודות של המבנים הישנים. במטרה לגרום לדיירים לתמריץ בהוצאת תוכנית  תמ"א לפועל, מי שניסח אותה דאג לכך שהיא תשתלם כלכלית לדיירים.

במסגרת התוכנית מותר לעשות שיפוץ חזיתי של הבניין, להוסיף מעליות, מרחבים מוגנים ואף במידת האפשר גם להרחיב מרפסות. אין ספק שבעת השיפוצים חיי הדיירים אינם קלים, אך גם אין ספק בכך שהנכס שלהם הופך להיות הרבה יותר שמיש, מעלה את איכות החיים בו, ומשביח את הנכס כעתודה למכירה בהמשך.

לאור כך, דיירים רבים שוכחים שמאחורי התוכנית עומדת אג'נדה בטחונית ולא כלכלית, ומחליטים על הצטרפות הבניין לתוכנית בכפוף לשיקולי נוחיות גרידא. חשוב לחזור ולהבין את הסיכון שעומד בפני אלו המתגוררים בבניין ישן בהינתן רעידת אדמה. אם יוצאים מתוך נקודת המוצא הזו כנראה שאנשים ישתפו פעולה עם התוכנית בצורה יותר מהירה, ולשם כך צריכה להינתן ההסברה הנכונה.

היי לכולם. אני סטודנטית לתואר שני בפסיכולוגיה ומתעניינת בנושאים של אומנות, פילוסופיה ורפואה




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב