דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הכרויות באינטרנט - בעד ונגד 

מאת    [ 27/02/2013 ]

מילים במאמר: 1012   [ נצפה 7484 פעמים ]

רוח של שינוי

עם התמוטטות מבנים חברתיים אשר פעם נתנו מענה לקשרים עם אחרים - כמו משפחה וקהילה - שותף רומנטי נתפס כדרך העיקרית לניטרול הבדידות. ללא שותף כזה, חגים כמו "חג האהבה" שנחגג לאחרונה, יכול להחוות כ-24 שעות ארוכות מאוד. גם בחגים אחרים, בדידות עלולה להיות חלק מ"חווית" החג.

בתקופות כאלה, יש כאלה המרגישים שהאינטרנט יכול להוכיח את עצמו כשימושי מאוד, לא רק כדרך למציאת שותף פוטנציאלי לטווח ארוך, אלא כדי להקל על תחושת הבדידות בכלל. מחקרים שנערכו בארה"ב מורים כי 17% מהנישואין כיום, הם תוצאה מהיכרויות באינטרנט (זהו גידול עצום שחל בעשר השנים האחרונות). הנתונים הרבה יותר גבוהים כאשר נלקחים בחשבון גם את אלה שלא מגיעים בסופו של דבר לנישואין. מספר הולך וגדל של אנשים - בני נוער, צעירים ואף קשישים - מרגישים נוח ובטוח עם סוג כזה של אינטראקציה אינטרנטית. ההוכחה לכך היא המספר ההולך וגדל של אתרי היכרויות מסוגים שונים ומגוונים.

בעבר, הלא רחוק, זוגות אשר הכירו באתר היכרויות, נטו להסתיר את העובדה. אני זוכרת לפני מספר שנים כאשר מכרה שלי הכירה מישהו באמצעות אתר היכרויות באינטרנט,  הביאה אותו למפגש חברתי, וביקשה ממני לומר לחברים שאני זו שהכרתי ביניהם. כיום, ברוב המקרים, הדברים פתוחים יותר והאופן בה בני הזוג הכירו מדובר ואינו מוכחש או מוסתר.

המספר העצום של רשומים לאתרי ההיכרויות, מעניק תחושה מנחמת למשתתפים, חשים שאינם לבד, שיש רבים כמותם המחפשים קשר ומוכנים לנסות דרכים חדשות להיכרות. תאורטית כל פרופיל של משתמש באתר ההיכרויות, פוטנציאלית עשוי להיות נגיש ומי שעושה לך "LIKE" עשוי להפוך ל"חבר" שלך. כיום, הפרופילים מספקים מידע זמין אשר בטרם עידן האינטרנט, היה בלתי אפשרי ולא נגיש לכל אחד, לכן, אם וכאשר נוצר חיבור או מתפתח קשר רומנטי מסוג כלשהו, עצם השינוי עשוי להקל על תחושת הבדידות.

פחות סיכון, יותר נגישות

אתרי האינטרנט מציעים, בין הייתר, תקשורת שעד כה נדרשה לה אינטראקציה אישית, ציבורית כמו: בארים, מסיבות פו"פ וכל מסגרת אחרת שבה פו"פ נפגשו. עבור חלק מהאנשים אינטראקציות בינאישיות במסגרות חברתיות, עלולות להביא לחרדה, עיכוב והימנעות. בעוד המחשב או הטלפון החכם מעניק הזדמנות לאינטראקציה, אישית-פרטית, מהבית עם אנשים שונים ברחבי הארץ ו/או העולם. פנויים רבים מדווחים שהרבה יותר קל להם ליצור קשר באינטרנט מאשר בפגישה אישית פנים אל פנים. התחושה היא פחות אישית וכתוצאה מכך המשתמש בשרות מרגיש פחות פגיע - במיוחד כאשר האינטראקציה קצרה ופשוטה. לדוגמא: "קריצה" וירטואלית (פוק) שמביעה עניין בפרופיל של מישהו, עשויה להיות פחות מעוררת חרדה מפלרטוט בחיים האמיתיים. כאשר אנו משקיעים פחות אנרגיות רגשיות, אנו גם נפגעים פחות.

רבים מה"מחזרים" האינטרנטיים,בטרם עוברים להיפגש אחד עם השני באופן ממשי, מבלים זמן רב בקשר באמצעות SMS, שיחות טלפון וכדומה. עבור חלק מאנשים אלה, לעולם לא יתקיימו אינטראקציות חיים אמיתיות ומפגשים ממשיים. יש אלה שהשלב הבא יהיה לראות אחד את השני במצלמה כדי לראות ולשמוע זה את האחר. גם סוג זה של תקשורת, מצמצם מצבי חרדה ופגיעות, משום שישנה שליטה בזמן ובעיתוי להפסקת השיחה. באופן כללי, כל אותם אמצעים ופעולות באינטרנט יוצרים עיבוי והרחבה של קשרים, גם אם לא מתפתחים ליחסים ממשיים.

התאמה ממוחשבת בין אנשים

רבים מאתרי ההיכרויות מאפשרים להתאים את הפרופיל האישי עם תכונות של משתמשים אחרים אשר דווחו על עצמם. כלומר, לערוך התאמה סבירה בין שותפים פוטנציאליים, במקום להקיש באופן מקרי על עשרות ואף מאות, מועמדים פוטנציאליים. אתרים אלה מציעים, לשיטתם, סבירות גבוהה להתאמה טובה  יותר ליחסים רומנטיים לטווח ארוך. לרוב, אנשים מחפשים אחרים עם רקע דומה, תחומי עניין משותפים, אמונות וערכים דומים וכדומה. כיום ישנם אתרי היכרויות הנגישים לפלחי אוכלוסיה ספציפית למטרות שונות. ישנם אתרים המיועדים לדוגמא: לאוכלוסיה הדתית, הדתית לאומית, לאקדמאים, לדוברי שפות כאלה ואחרות, לבעלי נכויות ועוד. התוצאה היא שישנן כיום אפשרויות רבות למציאת קשר מתאים ומותאם לרצונות ולצרכים.

בין אם התאמות אלה עובדות או לא, אם רק האהבה הייתה כמו תוכנת מחשב, תהליך יצירת הפרופיל האישי היה נותן תחושה נהדרת של פרודוקטיביות המביאה תוצאות מיידיות בחיפוש אחר קשר וחברות. אבל, היכולת לצמצם או להרחיב את מאגר האפשרויות הינו משמעותי במיוחד לאנשים אשר פוסלים את המועמדים כבר ממבט וירטואלי ראשון ומאפשרים חיפוש רחב ומגוון יותר. אתרי ההיכרויות מאפשרים גמישות גדולה יותר בבחירת בני זוג מתאימים, סקרנות רבה יותר ונגישות לאנשים שבעבר, מסיבות שונות, לא הייתה להם נגישות אליהם או לא היו מעוניינים באנשים מסוגים שונים, כולל דעות קדומות או התקבעות על פרופיל מסויים.

יש הטוענים כי הכרויות באינטרנט היא כמו לקנות "חתול בשק". מסתבר שהפרופיל האישי נותן הרבה יותר מידע מפגישה מיקרית בפאב או באינטראקציה מיקרית אחרת. הפרופיל האישי נותן מידע בסיסי בכל הנוגע לגיל, מקום מגורים, מקצוע, מצב אישי וכדומה. חשוב לציין כי לא תמיד אפשר לסמוך על המידע שיהיה אמין וקשה להתמודד עם התחזות ורמאות.   אך למרות הכל, יש משהו קרוב למציאות גם אם היא מיופה ועל האדם להיות מסוגל לפתח סוג של "חיישנים" בכל הנוגע לאנשים איתם יוצרים קשר באתרים אלה. 

ישנם אלה, גברים ונשים, אשר מתקשים ונמנעים מ"להתחיל" עם מישהו או מישהי במציאות בשל מבוכה, חשש, מפני דחיה, סוגיות בבטחון ובערך עצמי, לא בטוחים אם וכיצד הצד השני יגיב, מרביתנו יודעים כמה לא נעים לקבל סרוב. אך כאשר נוצר קשר באמצעות אתר היכרויות, ברור לשני הצדדים כי הקשר בסופו של דבר נועד כדי לקיים פגישת היכרות ממשית. ישנה ידיעה בסיסית מה מצופה מהפגישה - ללא כל קשר לתוצאה.

המפתח להצלחה - הוא עניין של גישה

גישה חיובית ורגועה לאפשרות להיכרות באינטרנט, נראה כמו מפתח לשימוש מוצלח במדיה זו. מטופלים שלי מדווחים, לעיתים קרובות, על חוויות חיוביות כאשר הם ניגשים לאתרי ההיכרויות ללא השקעה רגשית גדולה וללא ציפיה גדולה מידי לתוצאה. הם מציאותיים ויודעים כי לא יצאו בהכרח עם מערכת יחסים רומנטית, מפגש מיני או אף קשר בינאישי הדוק, הם לא סופרים באופן אובססיבי את מספר הפונים אליהם, הלייקיםולא מתרגשים מכל פניה אליהם או כל כניסה לפרופיל שלהם.

אלה עם הגישה החיובית למדיה זו מודעים למגבלות המובנות של המרחב הוירטואלי, תוך ניצול ההזדמנות לחבור לאחרים. לבסוף, אנשים אלה רואים את החוויה כדרך להנות מנגישות נוחה למכרים חדשים לראות ולבדוק לאן הדברים מובילים.

היכרויות באינטרנט משמשת אותנו כצורה מודרנית של חקר יכולותינו החברתיות ואימון לקשר בינאישי. כאשר הדברים נלקחים ברצינות גדולה מידי, קיים סיכון להעצמת הבדידותוקושי להשתחרר ממנה, אי אמון ופגיעות מתעצמת לצד חווית דחיה והשפלה. אך כאשר הדברים נלקחים בפרופורציות נכונות ובאופן מותאם ובזהירות הראויה, החוויה יכולה להיות מהנה, מעצימה ולעיתים עם תוצאות חיוביות.

 

חוה אוסטרובסקי, עובדת סוציאלית קלינית-מדריכה MSW. בעלת קליניקה פרטית במרכז הארץ. עובדת עם יחידים זוגות ומשפחות, הנחיית קבוצות, הדרכת הסטודנטים והדרכת עובדים סוציאליים. נסיון רב במסגרת שרותי בריאות הנפש הציבוריים. פייסבוק: https://www.facebook.com/havaosMSW

אתר: טיפול פרטני (אישי), זוגי ומשפחתי | טיפול זוגי במרכז הארץ




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב