האופניים החשמליות הוצגו לעולם בתערוכה עולמית בסין בשנת 2003, על אף שהיו קיימות באופן פחות מסחרי ורשמי הן בסין והן במדינות שונות בעולם ואפילו בישראל. מאמר זה עוסק בשאלה האם אופניים חשמליות יכולות להחליף רכב פרטי?
עם השנים התקבלו בעולם תקנים רבים שאימצו את האופניים ככלי תחבורה של ממש והסדירו את השימוש בו מבחינה חוקית, שכן עד אז לא היה לו מעמד של ממש.
גם בישראל אומץ לפני כ 3 שנים תקן מחייב שמתבסס על התקן האירופי הידוע ה EN-15194 והמשמעות היא שאופניים שעברו בדיקת מכון תקנים להתאמה לתקן, נחשבות מבחינה חוקית כאופניים לכל דבר – ומותר לנסוע עליהם.
אופניים שאינן עומדות בתקן, מהוות כלי תחבורה מנועי של ממש ומחייבות, לפי חוקי מדינת ישראל רישיון רכב וטסט.
מאמר זה אינו עוסק ואינו מתיימר להקיף את כלל העניינים החוקיים שקשורים באופניים חשמליות, אלא רק לציין את קיומו של התקן, וכן לעסוק בשאלה החשובה שמעניינת כלכלנים וגם הדיוטות – האם אופניים חשמליות יכולות להחליף רכב.
לפני שניכנס לעובי הקורה, כדי שנבין במה נציין שהתקן הישראלי (/אירופי) קובע כי באופניים חשמליות יהיה מנוע בגדול של עד 250 וואט, מהירות הנסיעה תגיע למקסימום של 25 קמ"ש, והפעלת המנוע תהיה באמצעות דיווש הפדלים והפעלת המנוע כמנוע עזר.
ראוי לציין כי קיימת מחלוקת בקרב היבואנים לגבי החוקיות של מצערת הפעלה ידנית, שכן שתי מדינות באירופה אימצו חריג לתקן שמאפשר הוספת מצערת הפעלה ידנית להתחלת נסיעה עד 6 קמ"ש, ולא ברור המעמד של חריג זה בישראל, מה גם שרוב המצערות בכבישי ארצנו אינן מגבילות את תנועת האופניים להתחלת נסיעה עד 6 קמ"ש כפי שהחריג קובע.
לאחר שהבנו את המטריה הכללית אפשר לעסוק בסוגייה העיקרית.
כדי להחליף רכב, צריך להבין מה השימושים העיקריים שעושים ברכב, ואילו משימושים אלו יכולים אופניים חשמליות להחליף. כמו כן נחשוב מה החסרונות העיקריים של רכב ואיפה יכול להיות לאופניים חשמליות יתרון במקום בו יש לרכב חיסרון.
שימושים עיקריים ברכב פרטי:
1. נסיעה עירונית לנהג בודד.
2. נסיעה עירונית ליותר מנהג אחד או למשפחה.
3. סידורים בעיר.
4. סידורים מחוץ לעיר.
5. סחיבת והובלת סחורות קטנות וקלות.
6. נסיעה אל ומתחבורה ציבורית.
7. נסיעה אל חניונים מהם יש הסעות "שאטלים" – למרכזי ערים או לעבודה.
8. חלוקת עיתונים, פלאיירים ודואר בחלק מהאזורים.
9. מתן שירותי דרך ותיקונים קלים.
10. הובלת בעלי מקצוע לפגישות וטיפולים.
חסרונות עיקריים לרכב פרטי:
1. עלויות תחזוקה.
2. זיהום אויר.
3. חניה.
4. פקקים.
5. ביטוחים.
בחינת האפשרות לשימוש באופניים חשמליות במקום רכב
1. המקום הקל ביותר לבדוק האם אופניים חשמליים יכולים להחליף רכב הוא קודם כל במקום שבו אופניים רגילים משמשים כתחליף לרכב.
חלק גדול מהנוסעים על אופניים שמשתמשים בהם במקום לנסוע ברכב – אנשים שנוסעים לעבודה, נוסעים במושבים ובקיבוצים, רוכבי אופניים שמשתמשים בהם להקפצת הילדים לגן, לחלוקת דואר ועלונים, סידורים וכיוב'... אופנים חשמליות יכולים להגדיל את טווח השימושים הללו ולאפשר לאנשים שלא שקלו ברצינות להחליף את הרכב באופניים בגלל שיקולים של מרחק הנסיעה ו/או המאמץ הפיזי, לשקול ברצינות אופניים חשמליות כתחליף לרכב.
2. עבור אנשים מבוגרים או אנשים עם קשיים פיזיים שהיו מחליפים את הרכב באופניים אלמלא היו צריכים להתאמץ.
3. חלוקת דואר עלונים ופרסומים במדינות מזרח אסיה מתבצעת באחוזים הולכים וגדלים על ידי רוכבי אופניים חשמליות.
4. אפילו במדינת ישראל, בעלי עסקים רבים ונותני שירותים שונים רוכשים אופניים חשמליות כדי לנסוע לסידורים כמו בנק, דואר וכיוב' וגם כדי לתת שירות בבית הלקוח באזורים בעלי רדיוס נסיעה מתאים.
5. עבור הגעה לתחבורה ציבורית או לחניון אופניים חשמליות הן פיתרון אידיאלי ואופטימלי.
6. עבור נסיעה ליחיד באזורים עירוניים.
7. בעלי מקצוע קלים ברדיוס הנסיעה וסחיבת ציוד קל.
8. הובלת סחורות ומטענים קלים עד 25-35 ק"ג.
9. שליחים לדברי דואר, אוכל או סחורות קלות.
היכן אופניים חשמליות לא ייתנו מענה?
המקומות העיקריים בהם אופניים חשמליות לא יוכלו להחליף רכב, קשורים קשר ישיר לחסרונות הידועים של אופניים חשמליות שהן:
1. לא מוגנים מבחינת מזג אוויר או הגנה פיזית לרוכב.
2. מוגבלים בטווח הנסיעה לעשרות ק"מ בודדים.
3. כושר סחיבת משאות מוגבל.
4. היכולת לשאת מספר רוכבים.
5. נוחות (אם כי קיים מגוון גדול של דגמים, תצורות, גדולים ושל כיסאות ותנוחות ישיבה כך שזהו אינו חיסרון ממשי עבור הרוב המוחלט של האוכלוסיה).
כל מצב תחבורתי שאינו בעייתי מבחינת המגבלות שלעיל, יאפשר למעשה החלפת הרכב באופניים חשמליות.
דברי סיכום
סקירה כללית מלמדת שפרט למקומות בהם יש צורך בטווח ארוך, נשיאת משקל, הובלת נוסעים נוספים, והגנה מתנאי מזג אוויר או מהסביבה החיצונית, אופניים חשמליות, ובפרט אופניים חשמליות מתקפלות יכולות להיות מענה הולם לצרכים התחבורתיים של המשתמש.
את המסקנה הזו יכולנו לגזור גם ממציאות החיים היות שרוב האוכלוסיה גם בארץ וגם בעולם מרוכזת בערים, וגם בארץ וגם בעולם אנו רואים עלייה הולכת וגוברת בפופולריות ובכמות של אופניים כאלו, כך שככל הנראה המסקנה שלנו תואמת את הממצאים בשטח.