דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הדרך הנכונה לפיתוח המצאה 

מאת    [ 21/02/2013 ]

מילים במאמר: 434   [ נצפה 1733 פעמים ]

קידום ופיתוח המצאה זהו תהליך מורכב וארוך אשר דורש קבלת החלטות מושכלת בכל שלב שלו. לרוב הממציאים אין את הניסיון הנדרש כדי לקדם את ההמצאה שלהם וחוסר הידע שלהם גורם להם לעשות טעויות אשר יכולות לגרום נזק ליכולת מסחור של ההמצאה שלהם או לגרום להוצאות כספיות מיותרות בתהליך פיתוח ההמצאה.

רוב הממציאים עוברים תהליך דומה של פיתוח ההמצאה:
אחרי שלב גיבוש הרעיון מתחיל שלב של התייעצות עם בני משפחה וחברים קרובים. במקביל מחפש הממציא בעיקר באינטרנט האם הרעיון מיושם כבר. ברגע שהממציא מגיע למסקנה שהרעיון טוב ומצד שני, למיטב ידיעתו ועל סמך החיפושים שעשה, ההמצאה לא קיימת ולא מיושמת בשום מקום אחר בעולם הוא מחפש דרך כיצד לקדם את ההמצאה. לממציא בשלב זה יש חשש שברגע שהוא ינסה לקדם את ההמצאה הוא יצטרך לחשוף אותה- לבוני דגמים ואב טיפוס, למשקיעים פוטנציאליים, למתווכים שמבטיחים לו עזרה בגיוס הון, לשותפים עסקיים ולכל אדם או גוף מחוץ למעגל חבריו או משפחתו הקרובה.
בשלב הזה, כמעט כל ממציא מגיע למסקנה שהוא חייב להגיש בקשת פטנט כדי להגן על ההמצאה שלו. על פי ניסיוני זו טעות כי זה עדיין שלב מוקדם מידי. סטטיסטיקה מקובלת בעולם הפטנטים היא שב-98% מהפטנטים שאושרו בעולם לא נעשה כל שימוש. המשמעות של הסטטיסטיקה הזו שכמעט כל הממציאים בעולם אשר היו בטוחים בצורך של ההמצאה שלהם לא הצליחו למסחר את הפטנט שלהם. ברוב מוחלט של המקרים הסיבה שלא נעשה בפטנט שימוש היא שלמרות מה שהממציאים חשבו, אין בהמצאה שלהם באמת צורך או שגם אם יש צורך, היתרונות בשימוש בהמצאה זו מתגמדים מול חסרונות אותם הממציאים לא ידעו לבחון.
ההוצאות של רישום פטנט גדלות בטור הנדסי. בהתחלה אלה סכומים קטנים שכל אדם פרטי יכול להוציא ובהמשך הסכומים גדלים במכפלות במיוחד על תרגומים ואגרות בכל מדינה בה נרשם הפטנט. בלא מעט מקרים בעל ההמצאה לא מצליח לממן בעצמו את המשך התשלומים כך שהפטנט נזנח מחוסר ברירה ובכך כל ההשקעות שנעשו בפטנט יורדות לטמיון ללא כל אפשרות להחזיר אפילו את הוצאות רישום הפטנט.
לפני שלב הגשת הפטנט צריך להיות שלב של בחינה עסקית של ההמצאה. בחינה אשר תבדוק את זכות הקיום של ההמצאה מבחינה עסקית. בחלק מהמקרים יתברר שאין כל הצדקה עסקית להמצאה הזו ואז אין טעם להיכנס להוצאות מיותרות של רישום פטנט. בחלק אחר מהמקרים יתברר שיש הצדקה עסקית אבל ההמצאה נדרשת לשינויים קלים ולהתמקדות בשווקים או בלקוחות. במקרה כזה יתכן וכדאי להתחיל במסלול של הגשת בקשת פטנט אבל הבקשה תהיה מדויקת וממוקדת יותר מה שיגרום לפטנט להיות חזק יותר ויספק הגנה טובה יותר לממציא עבור ההמצאה שלו.

אין במאמר זה שום כוונה להמליץ לקוראים לרשום פטנט או לא. כל מקרה חייב להיבחן בצורה פרטנית ומקצועית כדי לקבל החלטה מושכלת.

עופר רחמים הינו מנכ"ל של חברת איי פי יישום פטנטים העוסקת במתן ייעוץ ליזמים וממציאים על הכדאיות הכלכלית של ההמצאה ובליווי עיסקי כולל של כל התהליך מגיבוש הרעיון ועד לגיוס משקיעים ופיתוח עסקי.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב