דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הגנה על צוואה - על ידי הכנה מראש וסיוע מקצועי 

מאת    [ 18/02/2013 ]

מילים במאמר: 423   [ נצפה 3503 פעמים ]

הגנה על צוואה
עריכת צוואה אינה מבטיחה בהכרח שרצונו של מי שערך אותה אכן יתקיים במלואו. החוק בישראל מאפשר לכל אדם להגיש התנגדות לקיום צוואה אם הוא סבור שהצוואה לא נערכה כראוי או אם לדעתו עורך הצוואה לא היה כשיר לערוך אותה - מבחינה נפשית או מבחינה פיזית.
אם הוגשה התנגדות לצו קיום צוואה, חובה על היורשים המעוניינם לקיים את הצוואה לפתוח בהליך הגנה על הצוואה. עם זאת, לעתים ההתנגדויות לקיום הצוואה מוגשות על ידי חלק מהיורשים עצמם, שסבורים כי הצוואה מקפחת אותם ואינה מעניקה להם את חלקם הצודק בעיזבון, כפי שהיה מוענק להם על פי דין לו לא הייתה צוואה כלל, או בהשוואה לגרסאות מוקדמות יותר של הצוואה שערך המוריש.

הכנה מראש להגנה על צוואה
בניגוד למה שרבים נוטים לחשוב, ישנן פעולות שניתן לנקוט בהן במסגרת הגנה על צוואה עוד לפני שהוגשו ההתנגדויות לצוואה, ובכך לנסות ולצפות מראש את המהלכים האפשריים של המתנגד או המתנגדים הפוטנציאליים. לפעמים דווקא יורשים שאינם מתכוננים מראש להתנגדויות, ומניחים למערכת המשפטית לפעול מתוך אמונה בכוחה של הצוואה, הם אלה המוצאים את עצמם ללא הגנה על הצוואה כלל, ועם הוראה של בית המשפט לפסול את הצוואה. אם הדבר אפשרי, רצוי לנסות ולהכין את ההגנה על הצוואה עוד בחייו של המוריש, ובסיועו, כדי לשמור על האינטרסים שלו בקיום הצוואה שערך.

ככל שלרשות היורשים יעמדו נתונים רבים יותר על אופן עריכת הצוואה ועל מצבו הפיזי והנפשי של המוריש בעת עריכת הצוואה, כך תהליך ההגנה על הצוואה יהיה קל יותר. המידע הזה יכול לסייע במקרה שההתנגדות לצוואה אינה מתבססת על עילה של ממש, אלא על פגמים טכניים או צורניים בגוף הצוואה עצמו. מדובר, בין היתר, בחוות דעת רפואית של איש מקצוע לגבי כשירותו של המוריש, שניתנה בעת עריכת הצוואה או בסמוך לה, או עדויות של מי שהיו מעורבים בעריכת הצוואה – עורך דין, עדים או כל אדם אחר שהיה נוכח בעת עריכת הצוואה. אם עדויותיהם של כל המעורבים יעלו בקנה אחד, יהיה קשה יותר להוכיח את ההתנגדויות לצוואה, ולהביא לפסילתה.

סיוע מקצועי להגנה על צוואה
הדרך הטובה ביותר להתכונן מראש להגנה על צוואה היא להיעזר כבר מהשלבים הראשונים בשירותיו של עורך דין המתמחה בתחום הירושות והצוואות. הסיוע המקצועי יכול למנוע מקרים רבים של פגמים טכניים בצוואה בעת עריכתה, לרכז מראש את כלל העדויות הרלוונטיות מצד המעורבים בעריכת הצוואה, ובעיקר – להכיר את המציאות המשפטית של חוקי הירושה והעיזבון, ולהקל על עורך הצוואה ועל יורשיו את התהליך כולו. אומנם ההתעסקות במה שיקרה לאחר פטירתו של אדם יקר היא עניין לא נעים, בלשון המעטה, אבל ככל שההכנה נעשית מראש ובאופן מקצועי, לפחות מן הבחינה המשפטית, כך ההתעסקות הפרוצדוראלית בענייני הצוואה הופכת סבוכה פחות.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב