דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הפרעות קשב וריכוז והטיפול בשורש הבעיה 

מאת    [ 05/02/2008 ]

מילים במאמר: 1235   [ נצפה 4175 פעמים ]

הגננת/המורה וגם אתם שמתם לב שהילד אינו יושב לאורך זמן סביר, עובר מדבר לדבר, אינו מקשיב להוראות גם אם רוצה בכך, מפריע/מציק או לחלופין הדעת מפוזרת, יש לחזור על כל בקשה פעמים רבות, מוסח בקלות, אינו שם לב לפרטים, מאבד דברים...ייתכן שהוא לוקה בבעיית קשב וריכוז.

להומאופתיה פתרונות טבעיים המותאמים באופן אישי לילדכם, המטפלים במכלול הסימפטומים בו זמנית העוזרים לו להתפתח ולגדול באופן אופטימאלי.

הפרעות הקשב והריכוז מתחלקות ל-3 סוגים:

1. ADHD - לרוב מתגלה בילדות המוקדמת, מתאפיין בעיקר בהיפראקטיביות ואימפולסיביות . ילדים שחייבים להיות כל הזמן בתנועה, לגעת ולשחק בכל דבר שנמצא בהישג ידם. קושי לשבת, מניעים רגליים וידיים ומתקשים למצוא מנוחה. האימפולסיביות אם קיימת, תבוא לידי ביטוי בכך שהם יפעלו מבלי לחשוב על תוצאות פעולתם וכן יביעו רגשות ללא כל איפוק.

2. ADD - ילדים הסובלים בעיקר מחוסר ריכוז, משתעממים מהר ומתקשים להתמיד במשימות. יש להם קושי בהתארגנות, בלמידת דברים חדשים, קושי בביצוע הוראות, בעיות זיכרון לא ברורות, איבוד של חפצים אישיים באופן תכוף, מעבר מהיר מדבר לדבר. ילדים עם הפרעה זו אינם היפראקטיביים או אימפולסיביים בד"כ, הם נחשבים לחולמניים, מפוזרים ואיטיים.

3. הפרעת קשב וריכוז "משולבת"- רב הילדים נכנסים לקטגוריה זו!

ילדים רבים יכולים להתאפיין בחלק מהתסמינים הללו, במשך תקופה מסויימת בחייהם, למרות שאינם סובלים מהפרעת קשב וריכוז. הם יתנהגו באופן שמפריע להתנהלות תקינה של הפעילות בגן או הלימודים בבי"הס. במידה והתנהגות זו הופכת לכרונית ומשפיעה על תחומים רבים בחיי הילד, אזי שאין זה עניין זמני ויש לטפל.

בשנים האחרונות הורים רבים נרתעים מלתת ריטלין לילדיהם ומחפשים אלטרנטיבות אחרות. ריטלין היא תרופה המבוססת על סם מרץ (אמפטמינים) לכן היא ממכרת ובעלת תופעות לוואי רבות. אולי יתכנו שקט וריכוז, אך יהיה זה במחיר שמחת החיים של הילד, המוטבציה, הסקרנות וההתלהבות הילדותית. ישנם מקרים בהם תרופה זו תפעל הפוך (המרצת יתר, ירידה בריכוז והחמרה של אי השקט). תופעות לוואי נוספות הן: דיכוי התיאבון ובעיות שינה, כתוצאה ייתכנו בעיות גדילה והתפתחות. הריטלין הינו סם מרץ שכאשר ניתן בכמויות גבוהות גורם למצב הפוך של שקט וריכוז מלאכותיים. הורים שמפסיקים את מתן הריטלין בחופש הגדול לילדם, יכולים לאשר לא רק שהבעיה לא נפתרה, אלא שישנם תסמיני גמילה שנוספו ואם הם מליטים להפסיק לחלוטין יש סיכוי גדול שהבעיה הוחמרה, מה שיגרום להעלאת המינון היומי.

לידיעתכם, לאחרונה הוסיפו בעלון לצרכן כי קרו מס' מקרי מוות בילדים שנטלו ריטלין והיו בעלי פגם לבבי מולד שההורים לא ידעו על קיומו.

מה עושים? טיפול הומאופתי
ברצוני להדגיש כי בעיות הקשב והריכוז אינן נעלמות עם הגיל. ככל שהילד גדל ונמצא במסגרות מחייבות יותר, כך הוא מתקשה יותר, נתקל יותר בחוסר הצלחה וסובל יותר. מן הסתם גם אתם ההורים סובלים יחד איתו. מצד שני, אין להיכנע ללחץ מצד מערכת החינוך והחברה סביב לתת לילד ריטלין. אף הורה אינו רוצה לתת לילדו סם במודע, לא לזה פללנו, ועל אחת כמה וכמה אינו רוצה שיחווה תופעות גמילה עם הפסקת מתן הריטלין בגיל כ"כ צעיר. מה יהיה הלאה? לאן זה מוביל? ריטלין היא תרופה חדשה יחסית ולכן אין עדיין מחקרים המלמדים על השפעת הסם על המוח ומערכת העצבים המרכזית בטווח שימוש של שנים.

הריטלין מומלצת ע"י גורמים רבים במערכת הרפואית והחינוכית (תעשיות גדולות עם רווחים עצומים) וניתנת "כפתרון אוניברסלי" לכל הלוקים בבעיות קשב וריכוז, ללא שימת דגש על ההבדלים הגדולים בין ADD ל- ADHD וללא שימת לב להבדלים האינדיוידואליים בין ילד לילד הלוקה בהפרעה. ישנם גוונים רבים לתופעה ולכן רב הילדים יכללו בקטגוריה של הפרעת קשב וריכוז משולבת. ההומאופתיה מסוגלת לתת פתרון אישי תפור לכל ילד בהתאם לבעיותיו הספציפיות, צרכיו ואופן ביטוי בעיית הקשב אצלו ובכך מאפשרת לו להתפתח ולממש את הפוטנציאל הגלום בו.

כיצד פועלת ההומאופתיה?
בעיית הקשב והריכוז הינה סימפטום, סימפטום המורה על שיבוש בהתפתחות ותפקוד מערכת העצבים המרכזית בשל גורמים שונים שלא תמיד אנו יכולים לבודד. הטיפול ההומאופתי תפקידו "לתקן" שיבוש זה ע"י חיזוק כל נקודות החולשה המנטאליות והשבתם למצב אופטימאלי. הטיפול מכוון לגורם הבעיה ופותר אותה מהשורש, לכן הוכח כפתרון האולטימטיבי לאורך זמן. אני רואה זאת יומיום בקליניקה.

מערכת העצבים המרכזית משפיעה על תפקוד האדם בכל הרמות: מנטאלית, מוטורית, רגשית. ההכנה ההומאופתית הנבחרת מחזקת את כל נקודות התורפה והחולשה של הילד בו זמנית בכל הרמות הללו ובכך "מתקנת" את השיבוש הפנימי באופן יסודי. טיפול נקודתי בלבד בבעיית הקשב והריכוז (ריטלין) אינו יעיל ואפקטיבי לאורך זמן והגוף יוצר בו תלות. טיפול נקודתי אינו מביא לריפוי. טיפול אפקטיבי צריך להיות כוללני, בכל הרמות, רק כך מושג חיזוק אמיתי ויציב.

להלן דוגמאות מהקליניקה:
דוגמא: א. בן 8 הגיע לקליניקה בשל בעיות למידה ו- ADHD. לא ישב דקה, התנדנד על הכסא, ניסה למשוך תשומת לב, ניסה להרים את אמו עם הכסא, מפגין כוח, ביקש תה ושפך הכל על השולחן. בעיות בהתפתחות, קטן לגילו, טרם צמחו לו שיניים קדמיות. מפריע בכיתה למורה, משוחח בצעקות עם ילדים בשיעור. בעיות בכתיבה קריאה ושליפה.

בפגישת מעקב רביעית (לאחר כ-4 חודשים), ישב לאורך כל הפגישה(שעה!) גם קודם בחדר ההמתנה. האם מספרת שיש שיפור ניכר בכל התחומים. הוא גבה לאחרונה והמורה הודיעה שהוא הרבה יותר שקט, משתדל יותר לעשות שיעורים ושיש לו חברים חדשים "פחות מופרעים".

דוגמא: ש. בן 9, הגיע לקליניקה עם בעיות של אי שליטה על צואה ביום ואי שליטה על מתן שתן בלילה. כמו כן היו בעיות של דיסגרפיה, בעיות בקליטה והבנת החומר הנלמד, קושי בקריאה, רחפנות ודימיונות בהם הציג עצמו כ"סופר כל יכול". קושי לשבת לאורך זמן, מתפתל בכסא שואל כל הזמן מתי הולכים. ילד חמוד וחברותי, אהוב על כולם.

כעבור חודשיים אין זכר לדימיונות. הילד יושב כל המפגש רגוע, שיפור של 70% בבריחת שתן וצואה.
6 חודשים מתחילת הטיפול, 100% שליטה בצרכים, 100% שיפור בהבנת הנקרא ובקריאה, הכתיבה השתפרה פלאים, יושב בכיתה רגוע.

דוגמא: ר. בן 6 הגיע לקליניקה בשל "קוצים בטוסיק" הילד לא יושב לרגע, הגננת טוענת שהוא משתעמם מהר ומתחיל להציק ולהפריע לסובבים. האב אומר " הילד מבריק, מקסים, תופס מהר, אבל לא יכול לשבת יותר מדקה". האם אומרת:"קצת חרד, דואג לכל בני המשפחה, משפחתי ואהוב" לפי תצפית: ילד חכם, מתוק, רגיש, חם וחברותי, בעיית מוטוריקה עדינה קלה, כותב ומצייר אותיות הפוך, אין בעיות רפואיות.

בפגישה כעבור 5 שבועות, הרבה יותר רגוע, פחות תזזיתי, יכול לשבת רצוף 15 דקות (לא ישב בפגישה קודמת דקה!) ההורים מדווחים על שינוי לטובה של כ-40% בכל הרמות.

אל הקליניקה מגיעים ילדים מכל הגילאים ובעלי בעיות שונות. לכל ילד אני מתאימה "פתרון אישי לו" בדמות הכנה הומאופתית, בהתאם למידע אותו אני מקבלת מההורים ומתוך תצפית על הילד/ה. בהתאמת ההכנה נלקחים בחשבון כל המידע והסימפטומים. ההכנה ההומאופתית מתחילה תהליך ריפוי.

יתרונותיה הבולטים של ההומאופתיה:
© אין שימוש בחומרים כימיים
© אין תופעות לוואי
© אין פיתוח תלות בתרופות פסיכיאטריות
© ניתן לשפר גם בעיות נלוות: קשיים בלימודים, חולי (כגון אלרגיה, אסתמה, כאבי ראש בטן ועוד) פחדים, קשיי הרדמות,
עצבנות, בעיות התנהגות, אלימות, בכי, עקשנות, רגישות יתר ועוד.
© והכי חשוב, הילד לא צריך להתאמץ כדי להשתנות, אט אט חל בו השינוי ונשאר!

מומלץ לטפל בהומאופתיה מוקדם ככל שניתן כדי למנוע סבל מהילד והסובבים אותו. גם אם אינו מוגדר רשמית כבעל בעיית קשב וריכוז (אבחון במכונים מגיל 7), ההורה מרגיש ורואה שמשהו אינו כשורה. הבעיה לא תעלם, רק תחמיר. מומלץ לא להגיע למצב בו המורים לוחצים מאד ואתם ההורים אובדים עיצות ובסוף נכנעים לתת ריטלין. אני נתקלת יומיום בילדים שכלל אינם נזקקים לתרופה זו, אך בכל זאת נתנת להם, כוון שאין לרפואה הקונוונציונאלית פתרון אחר!

ניתן לטפל גם במידה והילד נוטל ריטלין, עם השיפור ובהתייעצות עם הרופא המטפל, ניתן יהיה להוריד בהדרגה את המינון על מנת למנוע תופעות גמילה דרסטיות.

קישור לכתבה: מדוע הריטלין מזיק?
http://www.metaplim.co.il/a.asp?a=68442

קישור לכתבה: בשלות מנטאלית, מוטורית ורגשית
http://www.metaplim.co.il/a.asp?p=15036

קישור למאמר: הומאופתיה, האלטרנטיבה הטובה ביותר לריטלין
Alternative to Ritalin: Homeopathy as a Highly Effective Treatment for ADD http://www.healthy.net/scr/Article.asp?Id=231

כל טוב,

שרית שיינבלום RCHom,
הומאופתית קלאסית מוסמכת

בוגרת המכון הישראלי להומאופתיה קלאסית ע"ש האנמן
חברה באגודה הישראלית להומאופתיה קלאסית
לימודי פסיכולוגיה ורפואה

נייד. 050-8624314

קליניקות: ת"א, רמת-החייל ופ"ת
sarithome@gmail.com
www.metaplim.co.il/sarithome

שרית שיינבלום RCHom,
הומאופתית קלאסית מוסמכת

בוגרת המכון הישראלי הגבוה להומאופתיה קלאסית ע"ש האנמן
חברה באגודה הישראלית להומאופתיה קלאסית
לימודי פסיכולוגיה ורפואה

נייד. 050-8624314

קליניקות: ת"א, רמת-החייל ופ"ת

http://www.metaplim.co.il/sarithome
sarithome@gmail.com



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב