דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הסכם ממון- למען שקט נפשי וביטחון כלכלי 

מאת    [ 07/02/2013 ]

מילים במאמר: 778   [ נצפה 2370 פעמים ]

הסכם ממון ? למען שקט נפשי וביטחון כלכלי

אחד הימים המאושרים בחיינו הינו ללא ספק יום החתונה, בו אנו עומדים מתחת לחופה, כשאהבתנו בשיאה, מביטים יחדיו אל עבר עתיד ורוד ומושלם. אך הסטטיסטיקה מלמדת כי אחד מתוך שלושה זוגות בישראל אינם זוכים להזדקן יחדיו ובוחרים לפרק את ברית הנישואין. כשהחבילה מתפרקת והאמוציות בשיאן, האהבה הגדולה לעיתים הופכת לסכסוך גועש ומתמשך העלול לפגוע קשות במשפחה כולה. החדשות הטובות: לפחות על אחד מסלעי המחלוקת- סוגיית חלוקת הרכוש, ניתן להתגבר יחסית בקלות. הסכם ממון- כל מה שצריך לדעת.

חוק יחסי ממון

חוק יחסי ממון בין בני זוג, התשל"ג- 1973 (להלן: "חוק יחסי ממון") הינו החוק הרלוונטי בישראל לחלוקת רכוש בין בני זוג נשואים, במקרים של פקיעת הנישואין (עקב גירושין או מוות). בני זוג המעוניינים כי בבוא העת רכושם יחולק באופן שונה מהאופן הקבוע בחוק יחסי ממון, נדרשים לערוך ביניהם הסכם ממון ולאשרו כדין בבית המשפט, שאם לא כן, יחולו עליהם אוטומטית הוראות החוק.

אז מהו בעצם הסכם ממון?

כשמו הוא, המדובר בהסכם המסדיר את יחסי הממון בין בני זוג, למקרה עתידי של פקיעת הנישואין.

מהם היתרונות של עריכת הסכם ממון?

הסדרת יחסי הממון בין בני זוג מבעוד מועד באמצעות הסכם, תפשט במידה ניכרת את הליך הגירושין או הפרידה, הן מהבחינה המשפטית והן מהבחינה הרגשית. כמובן שקיומו של הסכם ממון גם יקצר ויוזיל משמעותית את ההליך.

במרבית המקרים, קיומו של הסכם ממון טוב ונכון (שנערך על ידי עו"ד מקצועי ומיומן מתחום דיני המשפחה), יימנע את הצורך בניהול מלחמות מתישות, יקרות וממושכות בין בני הזוג, אשר לעיתים רבות יתנהלו על גבם של ילדים קטינים. מיותר לציין כי הפגיעה האפשרית בילדים, קטינים כבוגרים, כתוצאה מאותם סכסוכים קשים בין הוריהם, עלולה לעיתים להיות בלתי הפיכה ולהותיר צלקות עמוקות בנפשם הרכה של הילדים.

מה ניתן וכדאי להסדיר במסגרת הסכם ממון?

ניתן וכדאי להסדיר במסגרת הסכם הממון כל עניין הקשור לרכושם של בני הזוג וליחסי הממון ביניהם.

לדוגמא: איזו שיטת התנהלות כלכלית יבקשו בני הזוג להשתית בביתם (שיתוף מלא, הפרדה מוחלטת וכדו'), מהו דינם של נכסים שנצברו על ידי מי מבני הזוג בטרם מועד הנישואין (ובמיוחד דינה של דירת המגורים), מה יהא דינם של נכסים שייצברו בעתיד במהלך חיי הנישואין, האם זכויותיהם של מי מבני הזוג יושפעו מאופן רישום הנכסים אצל צדדי ג' וכיוצ"ב.

חשיבות הסכם הממון בראי בני המשפחה

חשיבות נוספת לעריכת הסכם ממון קשורה גם להשלכות של הגדרת יחסי הממון בין בני הזוג על חייהם של בני משפחה אחרים. כך למשל במקרה בו הוריו של אחד מבני הזוג השקיעו את כל חסכונותיהם ברכישת דירה לילדם (עוד בטרם נישואיו לבן הזוג האחר). במרבים המקרים, יבקשו ההורים להבטיח כי במקרה בו יתגרש ילדם מבן זוגו בעתיד, לבן הזוג האחר לא תהיה כל טענה לחלק כלשהו בדירה. קיומו של הסכם ממון במקרה זה יאפשר להורים "לישון בשקט" ויימנע מהם דאגות בעתיד בכל הנוגע לגורל הדירה.

דוגמא נוספת הינה כאשר מדובר בנישואים שניים (ואילך) של אחד מבני הזוג, אשר לו ילדים מנישואים קודמים (ורכוש שקיבל מהנישואים הקודמים). קיומו של הסכם ממון במקרה זו יכול להבטיח את זכויותיהם העתידיות של הילדים ברכוש, כמו גם למנוע חשדנות ומחלוקות עתידיות בין הילדים מהנישואים הקודמים לבין בן הזוג החדש של ההורה.

למי כדאי לערוך הסכם הממון?

לכל אדם. פשוט כך. לעריכת הסכם הממון יתרונות חשובים לכל הזוגות, בין אם מדובר בזוגות בעלי ממון רב (במיוחד בני זוג הנמצאים ב"סיבוב שני"), בין אם מדובר בזוגות צעירים שטרם צברו רכוש משמעותי (שיכולים להחליט מראש כיצד יוגדר הרכוש שייצבר על ידם במהלך הנישואין וכיצד ברצונם להתנהל כלכלית) ובין אם מדובר בזוגות שטרם נישאו זה לזה.

עריכת הסכם ממון מומלצת במיוחד לבני זוג אשר בבעלותם דירת מגורים מלפני הנישואין. בפסק דין חשוב אשר ניתן לאחרונה, קבע בית המשפט העליון כי האישה זכאית למחצית מדירה שהייתה שייכת לבעל עוד מלפני הנישואין- דבר שהיה נמנע אילו אותם בני זוג היו עורכים הסכם ממון ומחריגים מראש את הדירה מהרכוש המשותף.

מתי ניתן לערוך הסכם ממון?

הסכם ממון ניתן לערוך הן בטרם מועד הנישואין והן במהלך חיי הנישואין.

היכן מאשרים הסכם ממון?

על מנת שהסכם הממון יקבל תוקף משפטי מחייב, לא די בחתימתם של בני הזוג על גבו, אלא נדרש לאשרו בבית המשפט. מדובר בהליך פרוצדוראלי קצר ומהיר.

אישור ההסכם בפני בית המשפט נועד להבטיח את גמירות דעתם של הצדדים, את הבנתם ביחס למשמעותו ותוצאותיו, כמו גם להבטיח כי ההסכם לא נערך מתוך לחץ, ניצול או השפעה בלתי הוגנת.

חשוב לציין, כי ככל שמדובר בהסכם ממון הנערך בין בני זוג שטרם נישאו, די לאשרו בפני עו"ד נוטריון על מנת להקנות לו תוקף משפטי מחייב ואין חובה לאשרו בבית המשפט (לפחות לא עד למועד הנישואין).

המידע דלעיל אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי. אין באמור במאמר זה משום חוות דעת, ייעוץ, הנחיה או הצעה לבצע או להימנע מלבצע פעולות כלשהן. הדברים האמורים הינם לידיעה כללית בלבד.

הכותבת הינה בעלת משרד עו"ד לדיני משפחה וירושה, המתמחה בעריכת הסכמי ממון, הסכמי גירושין, הסכמי חיים משותפים, הסכמים בין ידועים בציבור, הסכמים בין בני זוג חד מיניים וכיוצ"ב.


שירי רובינס גולן- עו"ד ומגשרת


סוטין 26, תל אביב


טל': 073-7428886


פקס': 073-7428881


דוא"ל: srg.lawyer@gmail.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב