דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


איזו מין חיה זו ניהול במיקור חוץ? 

מאת    [ 31/01/2013 ]

מילים במאמר: 985   [ נצפה 2069 פעמים ]

מקצוע הניהול נולד לפני מספר עשורים. הגדילה המשמעותית של ארגונים הביאה לצורך לנהל מספר עצום של אנשים, ביחד עם כמויות רבות של מידע, שיטות עבודה והתמחויות. ההתפתחויות הטכנולוגיות והתרבותיות של העשורים האחרונים הפכו את המנהל לאדם משמעותי ביותר בארגון, אשר נדרש לגלות שליטה מירבית בתחומים שונים: פסיכולוגיה של הפרט ושל קבוצות, טיפול בהתנגדויות, הגדרת משימות ותהליכים, חשיבה אסטרטגית וחשיבה טקטית, פילוסופיה, אוריינות, סוציולוגיה, ניהול, כלכלה, שיווק, מכירות ועוד. במקביל, חלה עלייה מגמתית בצורך להתפתחות אישית, למידה והבנה, יחד עם הצורך למצוא פתרונות אפקטיביים בזמן קצר.

כך, המנהל המסורתי אשר היה מומחה בתוכן המקצועי של הארגון, פינה את מקומו למנהל מודרני, אשר שולט בתהליכים והנדרש לאמץ מבט על רחב וכולל, מעבר לתוכן שאותו הוא מנהל.לדוגמה, פעם היה מקובל שמנהל צומח מתוך השטח. הוא מכיר את העבודה בארגון, את הספקים שלו, את שיטות העבודה. לפי גישה זו, רק מורה יכול לנהל בית ספר, רק רופא יכול לנהל בית חולים ורק מהנדס תעשייה וניהול יכול לנהל מפעל. המנהל המסורתי הביא עימו נסיון רב שנים בתחום העיסוק של הארגון, אך במקרים רבים כישורי ניהול דלים או לא מספקים. מסתבר, שהנסיון בעבודה לא יכול להוות את הקריטריון היחיד לניהול. המנהל נדרש להפגין כישורים נוספים, מעבר לנסיון שלו בשטח. מנהלים נדרשים להפגין כישורי ניהול.

 

המנהל בעולם המודרני לא חייב להיות מומחה תוכן. הוא חייב לדעת לנהל.כך, במקומות רבים ניתן למצוא מנהלים אשר הידע שלהם מבוסס על ניהול בלבד, ואינם "דוברי" השפה של הארגון. הם לא צמחו מתוך הארגון, לא שולטים ברזי הייצור או במוצרים. עם זאת, הם מנהלים מצויינים. לדוגמה, מנהלי עסקים הנותנים שירות לארגונים רפואיים. הידע הרפואי שלהם דל, אם בכלל, אך לעומת זאת, הידע הניהולי שלהם הוא נכס יקר לארגון. באותו האופן הולכת ומתפתחת המגמה של "מנהלים להשכרה", וקיימות חברות רבות בשוק מציעות לארגונים מנהלים שתחומי הדעת שלהם שונים בתכלית מתחומי הדעת של הארגון עצמו.

 הניהול הוא מקצוע.קיימים מספר קריטריונים, אשר מעידים על הפיכתו של עיסוק למקצוע. כאשר הקריטריונים האלה מתמלאים, ה"עיסוק" משדרג את מעמדו עד לכדי מקצוע. הקריטריונים האלה כוללים: הכשרה פורמלית אקדמית או מסלול לימודי תעודה, הכוללים אחידות במבנה הלימודים במוסדות הלימוד השונים; אתיקה כתובה ומוסכמת, הכוללת כללי עשה ואל תעשה בהתייחס למקצוע, וההולכת ומתרחבת עם השנים; מומחיות מובחנת בביצוע והתמחויות משנה (התמחות. למשל, רופא עיניים, עורך דין פלילי), ספרות כתובה, מחקר, מאמרים; טרמינולוגיה מקצועית מוכרת ושגורה, האופיינית למקצוע הספציפי; תקנים מחייבים לתוצרים ולתהליכים, כלים למדידת התוצאות ושביעות רצון מקבלי השירות; התארגנות מקצועית קבוצתית. בנוסף, כאשר מקצוע מתפתח, הוא מקבל הכרה משפטית רלוונטית, הוא כפוף לדיני ביטוח שונים והוא מגיע גם לפתחו של בית המשפט.

התהליכים המתרחשים בתחום הניהול בארץ ובעולם, מעידים על התפתחות התחום הניהולי בכיוון של התמקצעות (פרופסיונליזציה). תחום זה הופך במרוצת השנים להיות מקצוע בפני עצמו, מאחר והוא עונה בהדרגה על כל הקריטריונים שצויינו לעיל: הוא נלמד במסגרות לימודיות שונות, ברמה גבוהה יחסית של אחידות, מתחילים להווצר תחומי מומחיות (ניהול משאבי אנוש, ניהול הדרכה, ניהול לוגיסטי) וכך הלאה.

 

אם כך, מה זה ניהול?ניתן למצוא הגדרות שונות לניהול ולמרכיביו. עם זאת, כל ההגדרות של המושג ניהול מתייחסות להיותו מקצוע יישומי ופרודוקטיבי, אשר מייצר תוצאות ברורות ומדידות. זהו מקצוע המשפיע על חייהם של פרטים, קבוצות (כולל משפחות) וארגונים, על חלקי המשנה שלהם. בקונטקסט שלנו, אנחנו מדברים על ניהול בתוך ארגון, וההתייחסות היא לניהול בתוך ארגונים. כל סוג של ניהול הוא תהליכי ומטרתו: השגת מטרות של ארגון, משפחה או הפרט. ניהול מרכז פעילות באחד או יותר מהתחומים הבאים: הנעת אנשים לפעולות, יצירת תהליכים ארוכי טווח, טיפול ותכנון במשימות וריכוז ידע או מידע.

 

ניהול בארגון כרוך אם כך באחד או יותר מהבאים: ניהול אנשים, ניהול משימות, ניהול מידע וניהול תהליכים. כל מנהל, בכל דרגה, נדרש לקיים לפחות אחד מהתחומים האלה. כמובן, כולם מבוססים על התנהלות עצמית אפקטיבית ומקדמת. המיומנויות הניהוליות הדרושות למנהל הן נגזרות ישירות של תחומי הניהול: מיומנויות בין אישיות (תקשורת, הקשבה, ניהול סכסוכים, הנעת עובדים, האצלת סמכויות, רתימה וכו'), מיומנויות לניהול משימות (תעדוף משימות, הגדרת יעדים לטווח קצר, תכנון וכו'), מיומנויות לניהול תהליכים (הגדרת חזון, הגדרת יעדים לטווח ארוך, ראייה מערכתית, יכולת לזהות בעיות ולפתור אותן, בחירה אפקטיבית בין חלופות, פרשנות נכונה של מידע וכיו"ב), מיומנויות לניהול מידע וידע (הכוללות זיהוי הזדמנויות עסקיות, ניהול מידע מקצועי של הארגון, למידה והכשרה ועוד).

 

הפעולות הניהוליות הן הבסיס לניהול נכון. בכל אחד מן התחומים המצויינים, נדרשים מנהלים לבצע פעולות מ-4 קבוצות עיקריות: תכנון – הכולל בתוכו הגדרת מטרות הארגון, תכנון אסטרטגיה להשגת המטרות הנ"ל ופיתוח היררכיית צעדים לפעולה; ארגון - תכנון המבנה הארגוני, שכולל בתוכו את הגדרת התפקידים השונים וחלוקתם בין העובדים, קביעת המדרג הניהולי בארגון (מי מדווח למי) והיכן מתקבלות ההחלטות, חשיבה טקטית; הנהגה – הנעת העובדים, תיאום דרכי תקשורת, פתירת סכסוכים, מוטיבציה וכו'; בקרה, ביקורת, דיווח – השגחה על ביצועי האנשים והארגון. הביצועים חייבים להיות תואמים להגדרות שהוגדרו מראש.

 

למידה של מקצוע הניהול מחייבת כמובן השלמת ידע בתחומים האמורים לעיל. מעבר לכך, למידה של מקצוע כזה, אשר "כלי העבודה" המרכזי בו הוא המנהל עצמו, כרוכה בתהליך של התפתחות אישית, רכישת ידע ומיומנויות ופיתוח מודעות. למידה כזו היא מורכבת יותר מאשר למידה אקדמית של נושאי לימוד "רגילים". תהליך הלמידה של מקצוע הניהול הוא מתמשך וארוך טווח וכפועל יוצא מכך, הכשרתו של מנהל מתמשכת אף היא על פני מסלול ארוך של התפתחות מקצועית.

כמו במקצועות אחרים, גם כאן, נדרשת רמה מינימלית של כישורים אישיים מולדים. כמו במקצועות אחרים, למידה טכנית של החומר אינה מספקת. בנושא הזה ארחיב באחד המאמרים הבאים בסדרה.

ניהול במיקור חוץ. יש חיה כזאת. מאחר וניהול הוא מקצוע, הכולל לימודים, שפה, התמחות וכללים ייחודיים, הרי שאפשר לעסוק בו על בסיס יומי. אדם יכול להיות "מנהל להשכרה". הוא יכול לנהל מגוון תחומים, בסוגים שונים של ארגונים. מנהל טוב יכול לנהל מחלקה בארגון ציבורי או  לנהל תחום בארגון פרטי. הוא יכול לנהל ארגונים כלכליים או חברתיים, ארגונים ללא מטרות רווח או ארגונים עסקיים. ארגונים יכולים לשכור מנהל לפרוייקט מסויים או לתחום מסויים.

 

היתרונות של ניהול במיקור חוץ רבים ומגוונים: הם מאפשרים לארגון לקבל שירותי ניהול באופן מוגדר, תחום ויעיל, תוך התחשבות בצרכים הספציפיים של הארגון. ניהול במיקור חוץ בדרך כלל לא מחייב יחסי עובד-מעביד. זוהי דרך חדשנית ומצויינת להשיג ניהול מקצועי, אפקטיבי וממוקד לצרכים הארגוניים. 

הכותב הוא רם נחמיה, עו"ד, מאמן בכיר, MCIL, מנכ"ל שונרא-פיתוח כישורי חשיבה ומיומנויות ניהול. 


שונרא מתמחה בפתרונות ניהוליים מתקדמים לארגונים, בייעוץ ובליווי מנהלים וארגונים ובטיוב תהליכים ארגוניים. שונרא גם מקיים מרכזי הערכה פנים ארגוניים מבוססי משחקים, המספקים תוצאות מהירות, מדוייקות ואמינות. המשחקים מפותחים על ידי שונרא במיוחד לצורך ההערכה, והם מותאמים במדוייק לצרכי הארגון. 


לפרטים נוספים: 052-2401988 www.shoonra.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב