דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


עצות למבחני אישיות ליחידות המובחרות 

מאת    [ 30/01/2013 ]

מילים במאמר: 1194   [ נצפה 2675 פעמים ]


המאמר שלפניך מבקש לצייד אותך בסדרת עצות והסברים שנועדו לסייע לך להבין יותר על מה אתה נבחן במבחני אישיות.  

מבחני אישיות מבוססים על ההנחה שמעולם לא ראית את המבחן ושאתה לא מכיר את העקרונות שביסודן. שינוי של ההתנהגות שלך, לא את האישיות שלך

לפני שנתחיל, כמה מילים מדוע חשוב כל כך להתכונן למבחנים הללו ומדוע אין בהכנה זו משהו פסול. הכנה למבחן, כל מבחן, כמו שלמדנו למבחנים בתורה בכיתה ד' או לקראת מבחן באנגלית בכיתה ח', מאפשרת לנו לעשות מעבר בהתנהגות שלו ממצב אחד למשנהו ותוצאות ההכנה הזו תהינה, היכרות אודות התכנים של המבחן,  ולפיכך חיסכון בזמן בניסיון להבין מה נדרש מאתנו . ההכנה למבחן יכולה באופן כללי לעזור ל ך להישאר רגוע, ממוקד ולאפשר לך להביא את נקודות החוזקה שלך לידי ביטוי.

מתח 

יתכן ושמעת שאתה לא יכול להתכונן למבחני אישיות, כיוון שהתנהגותו של אדם עולה בקנה אחד עם מצבו האישיותי; האדם אגרסיבי תמיד יהיה אגרסיבי, אדם נדיב תמיד יהיה נדיב וכן הלאה. האמת היא שדווקא ניסיון שנרכש לפני מבחן מצביע על כך שאנשים מתנהגים באופן שונה במצבים שונים כאשר הם מתכוננים למצב מאשר אילולא היו מתכוננים. זה נכון במיוחד אם המצב מלחיץ, שהוא אופייני לתהליך הערכה. לכן, אדם שהוא בדרך כלל רגוע ומנומס עלול למצוא את עצמו מגורה ולא סובלני בסיטואציה מלחיצה. לעומת זאת, בסביבה נוחה, למשל בבית שלנו אנחנו יכולים להיות רגשיים ובשליטה בשונה מאשר בסביבת העבודה שבה אנו נוטים לפעול באופן רציונלי.

 

תשובות "נכונות" ו" לא נכונות" במבחן האישיות

בוחנים נוטים לומר על מבחני אישיות שאין תשובות נכונות או שגויות. יתר על כן, מבחן האישיות מכונה לעתים קרובות "שאלון" ולא "מבחן" ובכך מחזק את הרעיון שאכן אין תשובות "נכונות" או "לא בסדר". זה כמובן לא נכון. מבחן אישיות משמש למטרות ניבוי וככלי נוסף שיכולים להיעזר בו להתאמה בין תפקיד מסוים והקריטריונים של התפקיד הכרוך בכך לבין המועמד. משמעות הדבר הוא כי אכן קיימות תשובות נכונות ולא נכונות הנוגעות לקריטריונים לתפקיד ספציפי.

דעו לכם שישנה איזו דמות אידיאלית  שהמגייסים היו רוצים להשיג לתפקיד מסוים. בין אם זה לוחם 669 או איש צוות אוויר. כשהמאבחן בודק את תוצאות מבחן האישיות שלך, הוא מנסה לקבוע אם האישיות שלך תואמת את אישיותו של המועמד האידיאלי. לדוגמה, היית מוצא את זה קשה להאמין שאדם חרדתי יצליח להתקבל למשרת לוחם בסיירת מטכ"ל. עמדות שונות דורשות מאפייני אישיויות שונים. לדוגמה, התכונות האיכויות הדרושות כדי להיות לוחם בקומנדו הימי שונות מאוד מאלה הנדרשות כדי להיות איש צוות אוויר. זוהי כמובן הנחה שמבוססת על משתנים רבים לפי סוג העבודה הנדרש. איש הקומנדו הימי מתמודד לא רק בזירה אחרת מאיש צוות האוויר, אלא שהוא נדרש למיומנויות שונות. כאשר אנו בוחנים את ספקטרום התכונות של האדם, אנחנו נתקלים במגוות התבטאויות לאותה תכונה כשהיא ביחס ישיר למקום בה היא נדרשת: בבית אוכל להיות פחות מוגבל מבחינה רגשית בעוד שבמסגרת צבאית אתפס כאדם רגשי . לפיכך, לדעת מה נדרש ממני בשאלוני אישיות יאפשר לי להימנע מלעשות טעויות טיפשיות ולשפר את סיכויי הצלחה שלי.

מבחני אישיות מצוידים במלכודות שאתה חייב להיות מודע להן לפני שאתה נבחן במבחן האמיתי, הכנה מתאימה למבחנים אלו על ידי מומחים מקצועיים שמבינים ויודעים כיצד לקחת אדם מנקודה אחת אל המטרה מאפשרת לך, המועמד לנתב לחץ, רגש וחוסר נוחות הכרוכים במבחן אישיות אל עבר מיקוד, הבנה ויעילות. בעוד שמועמדים אחרים יתמודדו מול מבחן פסיכולוגי שאינו מוכר ומבלי להבין את הקריטריונים להערכה. תדע אתה אילו צדדים נסתרים של האישיות שלך המבחן אמור לחשוף.

 

תחושות של לחץ הקשור מבחן לקיחה יכולות להשפיע על ההתנהגות שלך בארבע דרכים מפורטות להלן:


    • פזיזות
    • השקעה רבה מידי
    • חוסר החלטיות
    • התנהגות מרגיזה

 

פזיזות

שאלוני אישיות בדרך כלל ארוכים ומייגעים, ולעתים קרובות הם מכילים מספר השאלות חוזרות ונשנות. לאחר מענה על מספר עצום של שאלות, אתה עלול להתרשל ולהתחיל לענות במהירות ובאופן שיטתי. לדוגמה, אתה יכול לקחת החלטות חפוזות ולבחור את התגובה הראשונה שנשמעת סביר ולא לקרוא את כל השאלה במלואה ובחירה בתשובה המתאימה ביותר. סוג זה של רשלנות יכול להתרחש עם סוגים רבים של שאלות. הנה שאלה מסובכת כמו למשל:

 ". אנשים לא מבינים את הכוונות הטובות שלי"

א.      לפעמים נכון

ב.      לעולם לא נכון

אם לא מחשיבים את שתיה אפשרויות בזהירות, אתה עלול להתפתות לענות ב. אולם, כמעט כולם היה במצב בו הם לא הובנו כראוי, ולכן ב', אינה התשובה ההולמת. חיוני לקרוא את השאלה וכל אחת מהתגובות האפשריות בזהירות רבה ולשים לב למילים כמו "תמיד", "אף פעם", "לפעמים" ו" בדרך כלל ".

 

 

השקעה רבה מידי

באופן כללי, אין מגבלת זמן מסוימת להשלמת מבחן אישיות. מועמדים מסוימים לוקחים הוראה זו באופן מילולי ומבזבזים יותר מדי זמן במבחן. עליך לדעת כי במבחני המיון ליחידות מובחרות רבות ובחלק ממבחנים שנעשים היום מול מחשב, גורם הזמן משחק תפקיד סמוי. הזמן הכולל נלקח כדי להשלים את הבדיקה ואת ההיסוסים בין תשובות לעתים קרובות ציין.

אם אתם מודאגים מדי מהתוצאה של הבדיקה ולחץ זה יכול להוביל לכך שאתם משקיעים זמן נוסף לכל שאלה בחשיבה מחדש ובדיקה של התשובות שלך שוב ושוב, מחיקה וכתיבה דעו לכם שיש מי ששם לב לכל התנהגות הססנית ויכול להסיק שיש לכם קושי להתמודד עם מצבים מלחיצים.

על ידי הכנה מתאימה כשהמועמד נפגש עם מאמן מומחה אחד על אחד, הוא לומד כיצד להתנהל נכון ואיך להתגבר על הססנות ומתח מיותר.

דרך אגב, היבט זה של ההערכה נשמר מוסתר היטב מהמועמדים, בעוד שהמעריכים רוצים להתבונן בקצב שלך "הטבעי" של עבודה

 

חוסר החלטיות

מועמדים מסוימים, כתוצאה מלחץ רב, הופכים להיות מאוד לא החלטיים. לדוגמה:

אם נשאלת השאלה הבאה: ". לא אכפת לי שיפריעו לי בזמן שאני עובד". האפשרויות הן :


    • מסכים מאוד,
    • מסכים,
    • לא בטוח,
    • לא מסכים,
    • לא מסכים כלל.

תגובה הססנית לאורך כל הבדיקה יכולה להוביל המעריכים להסיק שאתה אדם לא החלטי ושלא מצליח להתמודד עם המצב. הססנות לא תעזור כאן. ליחידות מסוימות, יש צורך בתשובה חדה שטוענת "מסכים מאוד", קרי, אני מצליח להתרכז כשיש המולה סביבי וישנם תפקידים שסביבת העבודה דורשת להיות קשובים לכל רחש ואדישות היא אינה מנת חלקה. יתרה מזו,  במקרים שבו אתה מתפתה לבחור באפשרות הניטראלית ('לא בטוח'), מומלץ לשקול מחדש את התשובה ולהעריך איזו תשובה מתאימה יותר תייצג תכונות המתאימים לתפקיד הנדרש.

איך יודעים מה בדיוק נדרש מכל תפקיד? זהו, שכאן בדיוק נכנסת ההכנה שתסייע לך לבוא מוכן לתפקיד ספציפי.

 

התנהגות מרגיזה

לחץ גם יכול להשפיע על ההתנהגות שלך כלפי הבוחנים. מועמדים מסוימים כה מודאגים מתוצאות הבדיקה שלהם שהם שוב ושוב עשויים להטריד את הבוחנים על ידי שאילת שאלות ודרישה להבהרות. התנהגות זו יכולה להיתפס כמי שנזקק וחסר יכולת להתנהל ביעילות במצב מעורפל. לסיכום, רמה גבוהה של מתח יכולה לעכב את הביצועים שלך ולהשפיע על הערכת האישיות. לעומת זאת, כאשר רמת המתח שלך נמוכה ואתה יודע מה מצופה ממך, הגישה שלך כלפי המבחן תהיה יותר ממוקדת ונחושה.

הסוד להקלת לחץ הוא לבוא מוכן. כשרמת המתח שלך בשליטתך, תציג פרופיל מתאים, אישיות מגובשת, המדגישה את החוזקות שלך ולא את החולשות ונקודות התורפה. כאשר מתכוננים למבחן אישיות כדאי להיות זהירים בעצות בחינם. לדוגמה, רבים חושבים שכאשר מילוי שאלון אישיות מאוד חשוב להיות עקבי. עצה זו יכולה להיות מטעה ולסכן את סיכויי הצלחה שלך! להיות מאוד עקבי לאורך עשוי ליצור פרופיל קיצוני.

הכנה מתאימה תאפשר לך להציג את מיטבך. ללא הכנה הסיכוי שלך להתקבל ליחידה מובחרת שקול להימור. אם אתה בטוח בעצמך ש"יהיה בסד", קח בחשבון שדווקא שאננות הינה גורם מרכזי בהדחה ממיונים.

 

 

רן אדוני, הוא מאמן בחברת "מתגייס" – העוסקת בהכנת מועמדים למבחני המיון ליחידות העילית של צה"ל. הכנסו לאתר : www.mitgayes.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב