דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ההבדלים בין EMDR ו-CBT 

מאת    [ 27/01/2013 ]

מילים במאמר: 391   [ נצפה 4363 פעמים ]

יש מספר הבדלים בין EMDR ל-CBT, גם בהנחות המוצא למה גורם את הבעיה, גם בתהליך וגם בתוצאות. אני אפרט:
ב-CBT הנחת המוצא היא שהגורם לבעיה הוא אמונות שליליות ולא אדפטיביות, וצריך לחשוף אותן, ללמוד להתמודד איתן ולשנות אותן. ב-EMDR, אמונות שליליות הן לא הבעיה, אלא סימפטום. סימפטום לאירוע מוקדם, או יותר מאחד, שלא השלימו עיבוד בזמן התרחשותם ועדיין "מתנגנים" כשיש טריגר בהווה, יחד עם הרגשות, המחשבות והתחושות שהיו בעת התרחשות האירוע המקורי.
באשר לתהליך העבודה, ב-CBT יש צורך בשיעורי בית ותרגולים בין פגישות ועיקר העבודה בפגישות וביניהן הוא בחשיפת אמונות שליליות והחלפה שלהן. ב-EMDR אין צורך בשיעורי בית, עיקר העבודה הוא זיהוי האירועים שלא השלימו עיבוד והשלמת העיבוד שלהם, בתוך הפגישה עצמה.  עוד הבדל בין השיטות נובע ממאפיין ייחודי ל-EMDR, בהשוואה לשיטות טיפול אחרות. ב-EMDR חוזרים לזכרון הטראומתי באמצעות ארבעה ערוצים - סנסורי, רגשי, קוגניטיבי, וסומטי (גופני) ואז מתחילים רצפים של עיבוד ודיווח קצר לסירוגין. בזמן העיבוד מוודאים ב-EMDR ששתי ההמיספרות של המוח לוקחות חלק פעיל בתהליך. יש לנו המיספרה יותר ורבלית וקוגנטיבית, והמיספרה שאחראית יותר על רגשות ותחושות גופניות. כשאנחנו מטופלים רק בשיחה, בעיקר ההמיספרה השמאלית הקוגניטיבית פעילה, וכך נוצר פער בין מה שאנחנו יודעים שאנו אמורים להרגיש, לבין מה שאנו באמת מרגישים. אנחנו יודעים שזיכרון כלשהו מן העבר לא אמור להפריע לנו כל כך, אבל הוא עדין מפריע; אנו יודעים שזו תגובה מוגזמת, אבל היא עדיין מופיעה. ב-EMDR מוודאים ששתי ההמיספרות משתתפות בתהליך העיבוד, באופן לא חודרני ולא מכאיב. במקור כשהשיטה פותחה בשנת 1987 השתמשו בתנועות עיניים שמחקות את תנועות העיניים בשנת REM (שנת חלום) על מנת ליצור גירוי הבילטרלי (עוררות של שתי המיספרות המוח). מאז עברו לעוד שיטות ליצור גירוי בילטרלי. כשאני מטפלת פנים מול פנים אני משתמשת במכשיר יעודי שניתן לקנות בארה"ב, המורכב משני מכשירים רוטטים שמחזיקים בשתי כפות הידיים (הם לא מעבירים זרם חשמלי או כל דבר אחר, הם רק רוטטים). כשהמכשיר רוטט ביד ימין הוא מפעיל את ההמיספרה השמאלית, וכשהוא רוטט ביד שמאל, הוא מפעיל את ההמיספרה הימנית (יש קשר אלכסוני בין הגפיים להמיספרות המוח). כשאני מטפלת דרך האינטרנט, למשל באמצעות "סקייפ", אני עובדת עם המטופלים עם שני כדורים לחיצים, כשהמטופל לוחץ בצד ימין הוא מפעיל את ההמיספרה השמאלית, ולהיפך. הגירוי הבילטראלי מאיץ את תהליך העיבוד ומסייע לכל תחושה לקבל "תרגום מילולי. באשר לתוצאות הטיפול, רוב המחקרים שהשוו בין EMDR ו-CBT מצאו תוצאות דומות, או עדיפות ל-EMDR מבחינת יעילות. אבל EMDR הגיעה לתוצאות דומות במספר מופחת של פגישות, באופן משמעותי (בחלק מהמחקרים גם בחצי מהכמות) וללא צורך בשיעורי בית. 

קליניקות מומחים בשיטת EMDR - שיטת הטיפול הפסיכולוגי המוכחת ביותר בעולם.
קבלו במתנה את המדריך המיוחד - כל שעליך לדעת כדי לבחור את הטיפול הפסכולוגי המתאים לך ביותר
אנו מציעים: להתגבר על העבר - טיפול מהיר בדכאון, חרדה וטראומה
לדהור קדימה - שיפור השגים לביצועי שיא
מעכשיו לעכשיו - טיפולי הרגע האחרון לפני מאורע חשוב
רשת קליניקות בפריסה ארצית - רשימת הסניפים:  תל אביב, חיפה, ירושלים, אשקלון, ראשון לציון, רעננה, הרצליה, רמת השרון, כפר סבא, גוש תל מונד, חוף הכרמל , אמירים, גבעת ברנר, מודיעין, רחובות, רמת גן, נתניה
לתאום שיחת ייעוץ עם מומחה: 1-700-70-90-76 WWW.EMDREXPERTS.CO.IL




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב