דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מתי דרוש ייפוי כוח נוטריוני בעסקת מקרקעין 

מאת    [ 27/01/2013 ]

מילים במאמר: 616   [ נצפה 3097 פעמים ]

ייפוי כוח פירושו מתן הרשאה לשלוח לעשות בשמו במקומו של שולח פעולה משפטית כלפי צד שלישי, ומסגרתו החוקית היא בחוק השליחות, תשכ"ה-1965 (להלן: "חוק השליחות"). על פי סעיף 3.(א) לחוק השליחות, מתן ייפוי הכוח יכול שיעשה בעל פה, בכתב, ואף על ידי התנהגות השולח כלפי השלוח ו/או צד שלישי. עם זאת, מאחר וסעיף 3.(ב) קובע את זכותו של הצד השלישי שלא להכיר בייפוי הכוח עד אשר יוצג בפניו ייפוי כוח בכתב ויימסר לו העתק ממנו, נהוג בדרך כלל לייפות את כוחו של שלוח בכתב. לעיתים קרובות מיופה הכוח הוא עורך דין, אולם על פי חוק אין כל מניעה למנות כל אדם לשמש כמיופה כוח לבצע כל פעולה, להוציא את רשימת הפעולות שיוחדו לעורכי דין במסגרת סעיף 20 לחוק לשכת עורכי הדין, תשכ"א-1961 (להלן: "חוק הלשכה"), הכוללת, בין היתר, ייצוג אדם וכל פעולה אחרת בשמו בפני לשכת רישום הקרקעות.

עם מינוי אדם כמיופה כוח, ובאין הגבלה בהרשאה, תחול שליחותו על כל פעולה הדרושה באופן סביר לצורך ביצועו התקין של נושא השליחות, אך אם לא צוינה במפורש, לא תהיה למיופה הכח הרשאה לייצג את השלוח בהליכים בפני בית משפט, בית דין, בוררות, ולא יהיה זה בסמכותו להגיע בשם השולח לפשרה ו/או וויתור ו/או להתחייב לפעולה ללא תמורה.

ייפוי כוח נוטריוני הוא למעשה ייפוי כוח רגיל לכל דבר ועניין, אשר נערך על ידי נוטריון או שהחתימות עליו אומתו על ידי נוטריון, כפי שמפורט בסעיף 20 לחוק הנוטריונים, תשל"ו-1976 (להלן: "חוק הנוטריונים"), כדלקמן:

"ייפוי כוח כללי וייפוי כוח לביצוע עסקאות במקרקעין הטעונות רישום במרשם המקרקעין, לא יהיו בני-תוקף אלא אם ערך אותם נוטריון או אימת את החתימות שעליהם, כאמור בחוק זה ובתקנות על פיו; הוראה זו אינה גורעת מסעיף 91 לחוק הלשכה."

עוד עולה מהסעיף, כי להוראה לפיה ייפוי כוח כללי וייפוי כוח לביצוע עסקאות במקרקעין הטעונות רישום לא תהינה בתוקף אלא אם ערך אותן נוטריון, קיים חריג בדמות סעיף 91 לחוק הלשכה, הקובע כדלקמן:

"ייפוי כוח שניתן בישראל לעורך דין לפעול בתחום הפעולות שיש להן קשר לשירות המקצועי שנותן עורך דין ללקוח, לרבות קבלת כספים ודברים אחרים בשביל לקוחו בעניין כזה, שחתימת הלקוח עליו אושרה בכתב על ידי עורך הדין, אינו טעון אישור אחר, על אף האמור בכל דין."

מצירוף ההוראות הנ"ל עולה, כי ייפוי כוח לרישום עסקאות במקרקעין וייצוג אדם בפני לשכת רישום מקרקעין יינתן רק לעו"ד, ואם ניתן לעורך דין בישראל וחתימת הלקוח אושרה בכתב על ידי עורך הדין, אין צורך לאימות נוטריוני של ייפוי כוח זה. אולם קיימים מקרים בהם אין באפשרות הלקוח לפגוש את עורך דינו ולחתום על ייפוי הכוח בפניו. במקרים בהם הלקוח נמצא בישראל אך לא עולה בידו לפגוש את עורך דינו ולחתום על ייפוי הכוח בפניו, יהא עליו לפנות לנוטריון מורשה בישראל על מנת שיאמת את חתימתו. במקרים בהם ניתן בחו"ל ייפוי כוח לטובת עו"ד בישראל, קבע המחוקק הקלה במסגרת סעיף 50א לחוק הנוטריונים, לפיה נציגים דיפלומטיים ונציגים קונסולריים של ישראל מוסמכים להשתמש בחוץ-לארץ בסמכויות נוטריון, ודין פעולה שנעשתה בידי נציג כאמור מכוח סמכויות אלה כדין פעולה של נוטריון.

רשימת הנציגים המוסמכים מוגדרת בסעיף 29 לפקודת הראיות [נוסח חדש], תשל"א-1971, כדלקמן:

"'נציג דיפלומטי' - שגריר, ציר, ממונה על שגרירות או צירות, יועץ של שגרירות או צירות, מזכיר ראשון, מזכיר שני או מזכיר שלישי של שגרירות או צירות, המשמשים בתפקידם במדינת חוץ;

'נציג קונסולרי' - קונסול כללי, קונסול, סגן קונסול, קונסול כללי בפועל או סוכן קונסולרי, המשמשים בתפקידם במקום שמחוץ לישראל;"  

על כן, אדם אשר מעוניין לבצע עסקה במקרקעין הדרושה רישום במרשם המקרקעין ואין באפשרותו להיפגש עם עורך דינו בישראל (לדוגמא: הוא מתגורר בחו"ל) ולחתום על ייפוי הכוח בפניו על מנת שעורך הדין יאמת את חתימתו, יוכל להסמיך עו"ד לבצע את הנדרש בשמו, אך ורק באמצעות ייפוי כוח נוטריוני ו/או קונסולרי שייחתם בחו"ל.

* נכתב בסיוע עו"ד עידן חוברס

עוסק במיסוי בינלאומי, מיסוי נאמנויות, מיסוי מקרקעין, מע"מ, ירושת וצוואות- לרבות הלבנת הון, מיסוי יהלומנים, מיסוי ענף ההי-טק, רילוקיישן( relocation) ועוד. מחבר הספרים: "אמנות מס- 111 טבלאות השוואה"; אנציקלופדיית אמנות מס כרך ב'; "נאמנויות ומיסוי נאמנויות"; '"חוק מס הבולים"; סדרת ספרי מס ערך מוסף (כרכים א'-ד'); בעל מדור קבוע: לתכנוני מס בירחון "ידע למידע". ובעיתון "ליצואן" של מכון היצוא הישראלי, מחברם של עשרות פרסומים בירחונים מקצועיים; מרצה בלשכות עורכי הדין, רואי החשבון ומכון היצוא הישראלי. מ"מ יו"ר ועדת המיסים וסגן יו"ר ועדת הנאמנויות בלשכת עוה"ד בת"א. ליצירת קשר- טל: 077-7051717; Email: office@atax.co.il , מקור המאמר באתר המשרד- www.atax.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב