דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


טיול בגולן - נחל עורבים 

מאת    [ 24/01/2013 ]

מילים במאמר: 478   [ נצפה 5983 פעמים ]

מפל גבוה השוכן בין צוקי בזלת ומחשופי גיר לבן, מים בשפע בעונת החורף והאביב, מצוקים תלולים ומסלול טיול רגלי מקסים, פריחה עשירה וצבעונית ונשרים, ומעל הכל נחל עורבים. בין הנחלים הרבים הזורמים מהגולן לכיוון עמק החולה. הוא ממוקם באחד הקניונים המרשימים והמאתגרים בשיפולי רמת הגולן.

25 נחלים זורמים באיזור הגולן, במורדות החרמון, אך נחל עורבים נבדל מהם הן במפליו הגדולים ובכמות מימיו. מקור שם הנחל הוא בעורבים אשר סובבים מעל מימיו לאחר השיטפונות כדי לצוד פגרי חיות שנסחפו בזרם האדיר. רסיסי מים ניתזים על הפוסעים בשביל צר מאד ומרעננים אותם. בעונת האביב הפריחה מדהימה, ובעונת החורף המקום מתמלא הוד.

ידעתם ששמורת הטבע נחל עורבים היא מהיפות והעשירות בארץ? יש בשמורה זו בית גידול לחי לצומח ופינת חמד למטייל. אפשר לראות כי הנחל חצב במדרון קניון תלול ויפה המשמש  מעין חלון אל שכבות הסלע הקדומות של צפון הגולן. בדרך כלל השכבות הללו מכוסות בבזלת, ואילו כאן נחשפות שכבות הגיר המצויות בחלקים מסוימים ברמת הגולן.

נחל עורבים הינו נחל אכזב שזורם בעונת האביב והחורף. זאת משום שמקורות הנחל הם שלגי החרמון וגם כי אין מעיינות בתחום השמורה. באפיק הנחל תוכלו למצוא ארבעה מפלים: שני העליונים מוקפים בזלת שחורה ושני המפלים התחתונים בגיר הלבן. ניתן ללכת מעל הקניון, או בתוכו.

מצוק עורבים - ראי להבנת המבנה הגיאולוגי הייחודי של רמת הגולן

מעל המפל הגדול עומד לו מצוק המשמש כחלון ראווה להבנת המבנה הגיאולוגי הייחודי לרמת הגולן. האיזור מאופיין בקרקע הבזלתית שלו. באיזור מתגלות עשר שכבות של התפרצויות געשיות שונות ומופרדות. בחלק התחתון של הנחל תוכלו לראות הרבה מאובנים, ובכלל, רמת הגולן נחשבת לאחד האזורים הרחבים בעולם המכוסים ברציפות בזלת.

למטיילים במצוק מובטחת הנאה מהנוף הנדיר של הרי הגליל.  עוד ניתן לראות מהמצוק את עמק החולה והחרמון. מזג האוויר הוא אירופי, משקט הנשמע למרחוק, לראות אבן בזלת וטבע פראי בפתח שמורת נחל עורבים. מסלול הטיול עובר בשטח חשוף ויורד מהמצוק במורד תלול אל תחתית המפל, ומהמצוק יש תצפית מרהיבה אל המפל הגדול. מומלץ לטייל במורד אפיק הנחל ולהתפעל מיופיו. המשך הערוץ מתאים למיטיבי לכת בלבד מאחר המסלול סלעי ויש צורך לדלג מסלע לסלע. 

בצידי המסלול תוכלו להתפעל מצמחייה מרהיבה ביופיה, במיוחד בעונת האביב. במהלך המסלול עוברים מספר מפלים קטנים. בסוף המסלול ניתן לצפות אל עמק החולה והרי הגליל. המסלול יורד ומסתיים במפגש עם דרך שכולה עפר לאחר היציאה מהקניון. הדרך היא דרך היסטורית – דרך הפטרולים הישראלית, הגבול עם סוריה עד מלחמת ששת הימים. מדרום לאיזור המפל ניתן להבחין בריכוז אקליפטוסים, אשר מהווים שארי מוצב סורי שהיה מופקד להטיל אימתו על קיבוץ להבות הבשן.

עורבים ונשרים בישראל

עובדה מעניינת היא כי קהילת העורבים בארצנו הולכת ומתרבה. בתחומי השמורה שוהים גם עופות דורסים, ביניהם נשרים. בעבר החשבנו את הנשר כמלך העופות, אך כיום ניתן להכתיר תחתיו את העורב. לא משום שנשר זו חיה חכמה יותר, אלא בשל העובדה המצערת שאוכלוסיית נשרי ישראל הולכת ופוחתת בגלל הרעלות. מאחר וחולדות, ציפורים וחולדות מורעלים על ידי החקלאים ומאחר ואילו משמשים מזון לנשרים, הרעל מועבר אליהם ומכלה באופן זה את קהילת הדורסים




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב