דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


איך לחזור לעבודה אחרי חופשת לידה 

מאת    [ 24/01/2013 ]

מילים במאמר: 804   [ נצפה 3027 פעמים ]

עדי (שם בדוי)  בת 39 מספרת :"חזרתי לעבודה במשרת אם בחברה הנותנת שירותים פיננסיים, כשהבן שלי נועם היה בן חצי שנה. מצאנו משפחתון קרוב וזה היה מצוין. אני מאד נהנית מהעבודה שלי, ולא חושבת לעזוב אותה. אני חושבת שנועם מרוצה במשפחתון, הוא תמיד מועסק ומטופל שם, וכעת, כשהוא בן 14 חודש, הוא גם לומד שם המון דברים חדשים"

לעומתה, הדס מספרת:  "כיום אני בת 36 וילדתי את ביתי השלישית. עם שתי הגדולות, חזרתי לעבודה מיד בתום חופשת הלידה, אבל עם השלישית הילה, אני מרגישה רצון להיות איתה כל הזמן ,יום ולילה, וללוות את ההתפתחות שלה באופן צמוד. לא הייתי רוצה בשום אופן לחזור לעבודה כעת. העבודה תחכה ויהיה בסדר."

לא פשוט לחזור לעבודה לאחר לידה. בבית יש תינוק קטן, שצריך לדאוג לו. הוא חמוד, מתוק, וחשוב לך הכי בעולם. הראש שלך רק איתו. הוא אכל? נקי? יבש? עייף?

עולם העבודה, והתפקיד שמילאת קודם, עשויים להיראות לך רחוקים ולא רלוונטים. את גם לא מרוכזת כמו שהיית קודם, מפני שבלילות כמעט ואינך ישנה, את קמה לתינוק כל שעתיים שלוש, ואם יש לך עוד ילדים בבית, את תשושה לחלוטין, ובשעות הבוקר מנסה לתפוס תנומה.

את מסתכלת על לוח השנה, והשבועות רצים במהירות, הממונה מצפה לראות אותך בקרוב בחזרה בעבודה.

ואת בדילמה. מה שהיה ברור לך לגמרי קודם לכן, כעת לגמרי לא ברור. את שואלת את עצמך- מה הדבר בטוב ביותר עבור התינוק? מה הטוב ביותר בשבילי? האם אני יכולה להרשות לעצמי להישאר בבית? האם הקריירה שלי תיפגע אם אעשה זאת? מי ישמור על התינוק שלי אם אחליט לחזור לעבודה?

מה עושים?

כנשים, כולנו  נתקלות "חזיתית" בדילמת בית-עבודה כשנולד לנו תינוק.

ההתלבטות גדולה:

אם אשאר בבית, ואטפל בתינוק, אני עלולה למצוא את עצמי מאחור בעולם העבודה ולהיהפך אפילו למיותרת ולא רלוונטית.

מצד שני, אם אחזור לעבודה ואמשיך את התפקיד שביצעתי,  התינוק שלי עלול להיפגע מכך שהוא לא יהיה בקרבתי כל שעות היום.

אוי, זה קשה.

מסתבר שישנם מחקרים לא מעטים שעוסקים בשאלות אלה.

במחקר שפורסם באוגוסט 2010 בעיתון  The Observer, נבדקה הרווחה הקוגניטיבית (שכלית) והחברתית של  1000 ילדים שגדלו לאמהות שיצאו לעבודה.  פרופ' ג'יין וואלדפוגל  מציינת כי  "החדשות הטובות הן שהרווחה הרגשית, הקוגניטיבית והחברתית של תינוקות שאמותיהן חזרו לעבודה תוך שנה מלידתם-  לא נפגעה. צריך לשים לב שהרווחה של התינוק קשורה לא רק לשאלה אם אמו עובדת אלא לגורמים רבים ובהם היחסים במשפחה, הכנסות כספיות של המשפחה, הבריאות הרגשית של האם ועוד.  כלומר, אמנם מצד אחד האם חשה לחץ ומתח בנסיון לשלב טיפול בתינוק יחד עם חזרה לעבודה, אך מצד שני, העובדה שהאם פוגשת מבוגרים כמותה במהלך היום, וחשה בעלת ערך ויצרנית היא גורם חשוב לרווחתה הרגשית ומכך נהנה גם התינוק במחיצתה.  מה שחשוב הוא עד כמה האם רגישה לצרכי התינוק, בין אם היא עובדת ובין אם אינה עובדת"

עם זאת, מוסיפה וואלדפוגל  שאם האם יכולה לבחור בין עבודה במשרה מלאה לבין עבודה במשרה חלקית (כלומר פחות מ30 שעות עבודה בשבוע)  הרי שמשרה חלקית עדיפה.

סאלי גימסון, מנהלת של המכון למשפחה והורות באנגליה מציינת כי  "נשים צריכות להרגיש טוב, ללא רגשי אשמה עם כל בחירה שהן עושות- בין אם זה לחזור לעבודה מלאה, חלקית או להישאר לגדל את הילדים שלהן בבית. רגשי אשמה מיותרים מזיקים לילד יותר מאשר עצם ההחלטה אם לעבוד או לא."

אחת מהדרכים לנווט ולמצוא דרך בדילמה הזו היא לחשוב על ההחלטה הזו ממספר היבטים.

שאלי את עצמך מספר שאלות כדי לקבל החלטה.

לוגיסטית-  האם יש קרוב/ת משפחה מהמשפחה המורחבת או בן זוג  שיכול לסייע לך בבוקר, או כשאת חוזרת מהעבודה? האם את מעדיפה לשלוח את התינוק למעון, משפחתון , למטפלת, או להעסיק מטפלת בביתך? האם מקום עבודתך תומך בהיותך אם והנך יכולה לעבוד ב"משרת אם" בה מופחתת שעת עבודה כל יום? האם מקום העבודה קרוב יחסית?

רגשית -  עד כמה את מרגישה ביטחון לתת את התינוק שלך למטפלת שתשמור עליו, האם את מכירה מישהי שאת סומכת עליה ומרגישה נוח?  האם יש משהו שיכול לעזור לך להרגיש יותר טוב ונעים עם הפרידה מהתינוק שלך ליום עבודה?

תקציבית-  עד כמה את יכולה להישען על מקורות תקציביים אחרים מעבר לעבודה? האם את יכולה כלכלית לדחות את שובך לעבודה במספר חודשים כדי להיות עוד זמן עם התינוק או שעלייך לחזור מיד לתפקיד? ואולי את יכולה להחליף עבודה ולעבוד בתפקיד או במקום עבודה פחות תובעני מבחינת שעות והישגים בשנים הקרובות -  אבל אז שכרך ייפגע. האם את יכולה לעמוד בכך?

מקצועית- עד כמה הקריירה שלך תיפגע אם אשאר בבית עוד זמן מה?  האם בארגון בו את עובדת יקבלו בהבנה ויתייחסו בגמישות להחלטה שלך מתי לחזור לעבודה? מה הנתיב שאת מתכננת לעצמך לטווח הארוך, וכיצד העבודה בשנים הקרובות משתלבת בו.

 

לסיום,   במידה והחלטת לחזור לעבודה, מומלץ  לערוך דיאלוג עם מקום העבודה שלך, ולבדוק אפשרות לצמצם את שעות העבודה שלך, כדי שמצד אחד תמשיכי לבצע את תפקידך ולהתפתח, אך מצד שני תוכלי להיות יותר רגועה ופחות עייפה מהליהטוט בין התינוק, הילדים, הבית והעבודה.

 

בהצלחה רבה!

דולי חותם - חותם פיתוח אישי וארגוני פסיכולוגית ויועצת ארגונית, מאמנת אישית וארגונית. יועצת לארגונים וחברות גדולות וגם לפרטיים בנושאי ניהול, קריירה, עבודה.  




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב