דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תוכנית שקום כתף קפואה וחגורת הכתפיים ב-4 שלבים באמצעות הידרותרפיה ופיזיותרפיה 

מאת    [ 23/01/2013 ]

מילים במאמר: 694   [ נצפה 4056 פעמים ]

כל מה שהיה מובן מאליו, קל ונעים לביצוע, הופך להיות מסורבל, איטי ולא מוכר. המגבלות והקושי יורגשו בכל תחומי החיים; בפעולות יומיומיות כגון איכות הנהיגה, היכולת להתלבש, להתרחץ ולהתנגב , פעולות בעבודה כגון במהירות ההקלדה, בהרמה, העברה וסחיבה, ובנושא המוטוריקה העדינה, וכן בעבודות הבית כדוגמת בישול, כביסה, גהוץ, כמו גם נקוי, עבודה בגינה ואפילו תפירה. השפעה רבה תהיה על חיי המשפחה, והתפקוד החברתי.

כאבי הכתפיים הם נחלת רב הסובבים אותנו. המחקרים מגדירים בוגרים מגיל 35 ומעלה כאוכלוסיית יעד למשבר הכתף. גם מפרקים אחרים כמו עמוד שידרה, אגן, מרפק וברך מועדים לפורענות, בעיקר אם נגזר עלינו לבלות את רב שעות העבודה שלנו בישיבה מול מחשב, ללא תנועה מיותרת, או בכפיפה מעל מטופל, כמו רופאים, קוסמטיקאיות, מעסים ועוד.

הכאב איננו הסוף המתקרב. אם נבין כי הדחקת הכאב, היא דחיקת הקץ, ונפעל באפקטיביות ובנחישות לפתרון הבעיה, כל שנשאר לנו הוא למצוא את המרחב המתאים ביותר לגופינו.

ב"גלגל הצלה", מרכז ההידרותרפיה הפועל בכפר סבא, פותח מודל טיפול לשקום מפרק, הבנוי מארבעה שלבים קבועים. במודל הכולל נוסחה של אבחון, טיפול בכאב, בטווח תנועה, בחיזוק הרקמה הרכה מסביב למקום הפגוע, ובהקניית מיומנות שחייה שיקומית, לשיפור כל מרכיבי הכושר הגופני.

פגועי הכתף בולטים בהליכתם הא-סימטרית מרחוק. הכתף הכואבת שמוטה באלכסון מטה, וצעידתם אינה שוטפת. לא פעם, באופן תת הכרתי,  הם אוחזים ביד הפגועה, ומצמידים אותה לגופם. כך הם יוצרים "גבס" מלאכותי, ומרויחים הקלה זמנית. חוסר התנועה הוא בעוכריהם. המפרק מתקבע, גמישותו יורדת, והוא פוגע באחיו המקביל, הנדרש לבצע עבודה כפולה. עם הזמן, מתקיימים שינויים ניווניים בעמוד השידרה, עד לסקוליוזיס (עקמת), שמשמעותו א-סימטריה בעמוד השידרה, יציאה ממרכז הכובד, ופצוי של חוליות השידרה ע"י סטיה.

התהליך האחרון לוקח זמן רב אמנם, אך הוא בית גידול לדלקות עצביות, פריצות דיסק, בליטות וכדומה.

כיצד פועל מודל ארבעת השלבים לטיפול הידרותרפיה במפרק פגוע?

?

שלב א

'

- אבחון

עם הגעת המטופל הסובל מבעיות בחגורת הכתפיים, מהווה האבחון את השלב הראשון בריפוי.

בעת האבחון, תערך בדיקה של כל מפרקי הגוף, ותובן רמה ממוצעת של גמישות בכל מפרקי הגוף המרכזיים, סף הכאב של המטופל, כח מערכת השרירים הגדולים, מיומנותו במוטוריקה עדינה ולבסוף-יכולת השחייה שלו.

 

שלב ב'

- הצבת מטרות טיפוליות ומימושן.

הצבת מטרות טיפוליות הן הבסיס להצלחת הטיפול.

המטרות הקלאסיות של טיפול הידרותרפי בבעיות בחגורת הכתפיים הינן, הפחתת כאב, הגמשת המפרק הפגוע, שמירה ושפור טווחי התנועה באזור.

 

שלב ג'

- חיזוק שרירים.

בשלב השלישי ממפים את קבוצות השרירים בגוף. וממהרים לחזק את השרירים הגדולים, בעיקר מסביב למקום הפגוע, ורק אח"כ תינתן התייחסות לשרירים העדינים, המאפשרים דיוק,  מוטוריקה עדינה בקצוות הגוף.

 

שלב ד'

- הקניית מיומנויות לתחזוק הגוף ומניעה פגיעה נוספת.

בתום שלושת השלבים הראשונים (אבחון, מימוש המטרות הטיפוליו במפרקים, חיזוק השרירים), תוקנה מיומנות שחייה שיקומית לשמירה על ההישגים החדשים, פיתוח סבולת לב ריאה, קידום המהירות, הזריזות, הכח המתפרץ ועוד.

כל שלב בשיטה זו נמשך כמה טיפולים. מטופלים שונים, בעלי אותה אבחנה, מגיבים בצורה שונה לשיטה זו. האחד יסיים אחרי טיפול אחד את שלב הראשון, והשני, הסובל מכאבים, וסף הכאב שלו נמוך, יזדקק ליותר טיפולים.

שהרי השלב השני בשיטה, הגדרת המטרות וטיפול במפרק הכואב, הינו הקשה והמרכב ביותר, בדרך כלל.

תוסיפו לו את החרדה בתחילת התהליך, הפחד מהכנסת ראש למים, האמון שיש לבנות עם המטפל, השיטה והמרחב, ותקבלו תהליך הסתגלות מורכב.

החל מהשלב השני, ייבנה בטחון עצמי בהצלחת הטיפול, וניתן יהיה לראות שינוי מנטלי והתנהגותי, אשר משקף את הבטחון הנבנה בתהליך ההידרותרפי. פגועי הכתפיים מגיעים מוקדם יותר לטיפול, ומבצעים את תהליך החימום באופן עצמאי, לפי הנחיות שקיבלו ממטפליהם. אמנם הגמשת המפרקים, שטווח התנועה שלהם נפגע, היא עבודה קשה וכואבת, אך בשלב זה, מפתח המטופל תלות בהרפייה, שתפקידה להקל, לשחרר, להניע, לשמן את המפרקים, ולאפשר חיי יום יום סבירים בין טיפול לטיפול.

כיצד נאפשר למטופל לשמור על שריר הלב ומערכת הנשימה?

רק אחרי שעבר את תהליך הריפוי, הוא בשל להפיק מתוכו מאמץ גופני. וכך ניווכח, שהפגיעה בעמוד השידרה לא תפריע לבניית מאמץ אירובי ואנ-אירובי, שלא יתאפשר מחוץ למרחב המים.

ברור איפוא, שטיפול והשיקום  בעזרת הידרותרפיה במים יעיל כפליים.

גבי טפרברג, מנכ"ל גלגל הצלה, המרכז ללימודי שחייה, הידרותרפיה   טלפון: 09-7679623 09-7664529 פקס: 09-7668475 אתר: הידרותרפיה




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב