דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


האם לבגידה יש שורשים במשפחת המוצא של בני הזוג? 

מאת    [ 22/01/2013 ]

מילים במאמר: 467   [ נצפה 1848 פעמים ]

   הקליניקה מלאה בטיפולים זוגיים שבמוקד שלהם נמצאת סוגית הבגידה. מהם הגורמים לתופעה ההולכת וגוברת הזו? השפעה חברתית "מדבקת", שחיקה עקב טרדות היומיום, טיפולי פוריות, צורך לגוון, רצון להנות "מהטוב בשני העולמות" - מהבטוח וההרפתקני, ועוד סיבות רבות ומוכרות.

   אבל  כאשר אני מעמיקה במהלך הטיפול הזוגי להגיע לשורשי הבעיה, מסתבר שלמרבית בני הזוג סיבות שנעוצות מתחת לפני השטח ובמשפחות המוצא שלהם. כל אחד מהם מושפע מהמשפחה בה גדל, מבחינת החוקים, חלוקת התפקידים והמסרים המילוליים והבלתי מילוליים שבה. כאשר בני הזוג נחשפים לסיפוריהם המשפחתיים בלי מודעות מצידם, משתחזרים אצלם דפוסי ההתנהגות של הוריהם. נעשית העברה בינדורית גם של הדפוסים הבעייתיים שיוצרים בגידות.

    עמי וסימונה הגיעו לטיפול הזוגי לאחר כעשר שנות נישואין סוערים. החוזה הסמוי היה שלעמי יש רומנים מחוץ למסגרת הנישואין, וסימונה מעלימה עין או כועסת, ואחר כך מתרצה וסולחת לו, וחוזר חלילה.

  הצעתי להם לבדוק לעומק בטיפול את הדפוסים במשפחות בהן גדלו שניהם. מסתבר, שעמי גדל בבית בו האב היה בעל תחושת מחוייבות מצומצמת למשפחה, וכן הרבה לעבוד בחו"ל. עמי חווה פרידות ונטישות, והרגיש חוסר ביטחון בתא המשפחתי. " תמיד נשבעתי להיות מסור ונאמן, ואני מאוכזב מעצמי שלא הצלחתי, יש משהו שיותר חזק ממני"...   אומר עמי.

    סימונה גדלה במשפחה מסורתית גדולה, בה המסרים היו, שהאשה צריכה לספוג ולוותר, ו"לגברים ישנם צרכים שטבעי לספק מחוץ למשפחה". במהלך הטיפול נוכחה לדעת שהמסרים ודפוסי ההתנהגות האלה קיימים במשפחת המוצא לדורותיה וחלחלו אליה. היא הבינה שהדפוסים האלה משתחזרים אצלה בא ופן בלתי מודע וללא שליטה. היא האמינה שהיא שונה מאוד מאימה וסבתה, ונוכחה לדעת שטעתה.

    גם לילי ואלכס החליטו לשבור בעזרת הטיפול הזוגי את מעגל הבגידה. אלכס היה בוגד סדרתי, ולילי חשפה בכל פעם את הסיפור, כעסה והתפוצצה. אחר כך היה ביניהם סקס סוער וטקס קבוע של בקשת סליחה מצידו, עד לפעם הבאה. במהלך הטיפול הביעו נכונות לחקור לעומק את מקור התופעה והגיעו לשורשיה במשפחות המוצא שלהם. הסתבר שאימו של אלכס נהגה להסתיר בקביעות סודות. הוא חי תמיד בתחושה, שישנו משהו חמקמק ומתעתע במציאות החיים במשפחה. "הטריקים והשטיקים", כפי שקראה לזה לילי, השתחזרו אצלו באופן אובססיבי והתבטאו בבוגדנות. לילי מצידה חשפה את הקשר שלא היתה מודעת לו לאלימות בין הוריה: " אבי היה אלים מילולית, אימי תמיד נפגעה וכעסה, ואז ביקש שוב ושוב סליחה, עד שכיפר לכאורה על הפגיעה והדפוס נמשך"...   לילי זכרה בכאב את פצע הילדות הזה, אבל חשבה שמערכת היחסים בינה לבין אלכס שונה לחלוטין. היא נדהמה לגלות במהלך הטיפול את השחזור שהיא עושה.

  בקרב בני הזוג האלה ורבים אחרים, נעשות הבגידות עקב השחזור הלא מודע של הדפוסים של משפחות המוצא שלהם, שעוברים בהעברה בינדורית. באמצעות הטיפול הופכת ההתנהגות הבלתי מודעת למודעת. במקום ריקוד זוגי באפלה, בו בן הזוג דורך על רגליה, מבקש סליחה וממשיך שוב, הופך הריקוד הזוגי למודע, וצעדיו יכולים להשתנות. כמובן שהשינוי הזה אפשרי, רק כאשר שותפים לו בטיפול שני בני הזוג. כאשר הזוגיות הופכת למודעת, נוצר הסיכוי ליצור חוזה חדש, המבוסס על מחויבות ואחריות הדדיים. 

הרצלה צח מטפלת  פרטנית, זוגית ומשפחתית מוסמכת ומדריכה מוסמכת בטיפול זוגי ומשפחתי.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב